Článek
Jak vypadá život japonské smetánky? Jsem v pokojíčku nejprestižnější limuzíny ze země vycházejícího slunce a skrze záclonky na oknech sleduji život v okolních ulicích. Nejsme v Tokiu, jsme v Praze a japonská luxusní limuzína tady je jako zjevení. To málo normálních lidí, co ji tu zná, k ní vzhlíží jako k božstvu. Pro všechny ostatní je doslova cizím autem. Jmenuje se Toyota Century a je ukázkou japonského respektu ke cti a tradici.
V Evropě si jako luxusní Toyotu představujeme hlavně Lexus. V domácím Japonsku je vaším potvrzením o členství v nejvyšší společnosti limuzína s mytologickým zlatým fénixem Fushichō, oslavujícím vládnoucí japonskou císařskou dynastii. Pravidelně slouží císaři, ministerskému předsedovi, vysokým vládním činitelům i nejúspěšnějším obchodníkům. A jedním z nich byl i dřívější majitel Century českého nadšence.
Už od počátků je Toyota Century japonským Rolls-Roycem. Tradiční limuzínou, jen minimálně konkurující technologiemi plným limuzínám od sesterského Lexusu. Znáte příběh, jak Japonci do vývoje prvního Lexusu LS400 zapojili přes 3 000 návrhářů, inženýrů a techniků? Vznešenou vlajkovou Toyotu Century už po desetiletí vyvíjí a vyrábí malá skupinka nejšikovnějších techniků na speciální výrobní lince.
Toyota Century existuje už od podzimu 1967, přičemž se po více než pěti dekádách vyrábí teprve ve třetí generaci. Toyota je věrna tradici, vzdoruje revolucím a naslouchá japonským ideálům. Ty se zajímají o vytříbenost, nejkvalitnější materiály a bezproblémovou funkčnost. Zavrhuje excesy nejmodernějších luxusních aut a uvádí, že společenský status Century získává vytrvalou prací, takovou, která se provádí v obyčejném, avšak formálním obleku.
I nejnovější Toyota Century tak vedle nejmodernějších luxusních mercedesů působí „obyčejně“, jenže japonská smetánka upřednostňuje až okouzlující komfort před nejnovějšími všude svítícími výstřelky dnešního automobilového průmyslu. Dokonce i nejmodernější Toyota Century, vyráběná teprve pátým rokem, zakládá na minimalistické filozofii. Skutečnost, že méně je někdy více, je v Century nezpochybnitelná.
Toyota Century V12 českého nadšence je ale druhou generací G50, vyráběnou v letech 1997 až 2017. Je až ohromující, že se tahle limuzína vyráběla lehce přes 20 let a dodnes si nese zvláštní prvenství – je prvním a jediným japonským sériovým vozem s vidlicovým dvanáctiválcem vpředu a pohonem zadních kol. Navíc se chlubí prvním V12 od Toyoty a je prvním vozem z rodu prodávaným i mimo Japonsko.
Z 8 881 vyrobených Century V12 během dvou desetiletí jich pouze stovka vznikla s nám bližším levostranným řízením pro export, ale naprostá většina vozů si zachovává typickou architekturu interiéru s volantem vpravo. Jako limuzína nejvyšší luxusní třídy je Century pochopitelně navržena s ohledem na cestující vzadu, sedící v příjemném pohodlí.
Zapomeňte na ve zbytku světa obdivovanou přírodní kůži, protože v zemi samurajů se nejluxusnější limuzíny objednávají s vlněnou tkaninou. Kůže při sezení není tak tichá jako látka. Nejlepší atmosféře i komfortu uvnitř napomáhá i pravé ořechové obložení, loketní opěrka s integrovaným walkmanem, CD přehrávač pro poslech hudby, palubní telefon, televize s VHS přehrávačem nebo vyklápěcí opěradlo sedadla spolujezdce, aby si vzadu sedící osoba mohla natáhnout nohy na dlouhých cestách.
V Toyotě Century se cítíte jako v pokojíčku, uvnitř je dokonalé ticho a fascinující útulnost interiéru ještě vylepšují krajkové záclonky. Ty nahrazují jinde populární tónovaná okna, v japonské mentalitě přitahující neoprávněnou pozornost. I navzdory typickým asijským sklonům ke skromnosti jsou osobnosti japonské smetánky rády viděny na zadních sedadlech Century, chlouby tamního automobilového průmyslu.
A druhá Toyota Century v něm zvládla přežít, i když přijela na trh v tom nejhorším období. Když se v roce 1997 objevila na japonském trhu, země se po ekonomickém boomu v 80. letech ocitla uprostřed hluboké recese. Japonští výrobci už nebyli schopni vyhazovat peníze za výrobu drahých přetechnizovaných aut, ale i přesto Toyota nezaprodala svou vlajkovou loď obyčejnějším výrobním technologiím.
Neuspěchaná výroba exkluzivní limuzíny si zakládá na pečlivosti, preciznosti a dokonalosti. O kvalitní lakování se zasluhují řemeslníci ručně nanášející lak o sedmi vrstvách barvy. Následně jej ručně brousí za mokra a poté ručně leští do zrcadlového lesku. Druhá generace Century je navíc první, kterou Toyota nabízela i v jiných barvách než základní Kamui Eternal Black. Česká Century nese odstín Mashū Shrine Blue Mica.
A co nejluxusnější Toyotu na světě pohání? Jen jednou za celou historii se vyráběla se vznešeným vidlicovým dvanáctiválcem. Toyota Century V12, jak se obchodně druhá generace jmenuje, má pětilitrový V12 s interním označením 1GZ-FE o 280 koních a se čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Toyota se při vývoji držela tehdejší „gentlemanské dohody“ mezi japonskými výrobci, omezující výrobu aut s maximálním výkonem přesahujícím 286 koní. Century pak pluje nad asfaltem na komfortním vzduchovém podvozku s nastavitelnou světlou výškou.
Luxusní Toyota Century je pro smetánku i nadšence do klasických japonských aut uchvacujícím kultem, jakým se značka ze země vycházejícího slunce nijak nesnaží ohromit svět mimo svou domovinu. Drží se zásad japonského luxusu a nikdy se neobtěžovala zaujmout idealizovanými sportovními ambicemi. Je to čistokrevná limuzína s maximálním komfortem na palubě. Je to fascinující vlajková loď Toyoty, kterou u nás zná jen málokdo.