Hlavní obsah

Talbot Solara GL – Pan Nenápadný

Foto: Martin Tolar

Automobily Talbot nepatří mezi nejznámější a nejpopulárnější youngtimery. Přesto mám vždycky radost, když mohu nějaký představit v článku, protože mám právě tu jejich výjimečnost rád. A i letos se mi povedlo jeden Talbot do této rubriky domluvit, konkrétně hranatý sedan Solara ve verzi GL.

Článek

Klasický čtyřdveřový sedan Talbot Solara vycházel z hatchbacku Talbot 1510, a tím pádem i ze staré dobré Simcy 1307, někdejšího Auta roku 1976 s designem Roye Axe. Ta se prodávala dobře ve Francii, ale později hůře v Británii, takže modernizace měla opět vyvolat v zákaznících zájem. Solara ale dostala přepracovanou zadní část, s hatchbackem 1510 je stejná jen po B-sloupek. Výroba modernizované verze byla zahájena v roce 1980 a první představení proběhlo na autosalonu ve Frankfurtu. Talbot od Simcy poznáte na první pohled díky kompletně jiné přední části a jiným zadním světlometům. Solara byla i duchovním nástupcem Hillmanu Hunter, sedanu, jehož výroba byla ukončena o rok dříve.

Výroba se rozeběhla hned v několika továrnách. Kromě francouzského Poissy a britského Rytonu to bylo i ve Španělsku, na Novém Zélandu, v Kolumbii a také ve Finsku. Tam vyrobené kusy se ale odlišovaly používáním dílů Saab, na první pohled byla poznat například sedadla. Navíc byly finské exempláře určené pouze pro tamní trh a nesměly se exportovat jinam. Sedan Solara nakonec prodejními čísly předčil i hatchback 1510.

Foto: Martin Tolar

I labuť se připlula podívat na francouzského elegána

Talbot bych asi neoznačil přímo za krásný, to byste mi hned psali do diskuze, že takto hranaté auto přece nemůže být vedle jindy uhlazených francouzských křivek hezké. Ale já mám hranaté tvary a velká světla vážně hodně rád a třeba náš Favorit považuji za velmi povedený. Rozhodně Talbotu sluší originální třináctipalcová kola. Naopak netradiční je nápis na kapotě, kterou ostatní výrobci nechávali hladkou. Stříbrná barva působí docela nenápadně, ale vlastně kousek z roku 1984 trochu omlazuje. Je výsledkem lakování dělaného už na našem území, jinak ale nebyla žádná větší renovace potřeba, pouze údržba. Auto se k nám dovezlo až v roce 2008 a mohl za to francouzský majitel, který s ním k nám jezdil.

Šedá a hnědá, to byly barvy doby

V tomto autě je prostorný pětimístný interiér laděný do šedé barvy, aby se hodil ke stříbrnému lakování. Jen sedadla dostala hnědé potahy. Úžasné je, jak měkká a pohodlná jsou. Zapadnete do nich jako do křesla. Díky tomu je mi jasné, že by Talbot byl skvělý i na nějakém dlouhém výletě. Co se týká výbavy, tak je stupeň GL základní, nad ním byl ještě GLS a pak vrcholný SX. Sice je tu například staré kazetové rádio nebo roletky za zadním oknem, ale jde o dodělané doplňky. Zajímavě působí i tři dlouhé výdechy topení na vršku palubky po její šířce. Zavazadlový prostor nabídne 648 litrů.

Foto: Martin Tolar

Sbírat dobové letáky a příručky je pro majitele youngtimerů neodolatelné

Velký rodinný sedan má koncepci vše vpředu, i díky čemuž získal prestižní titul Auto roku 1976. Na výběr byly pouze benzinové motory OHV 1,3 a 1,6 litru. Tady je ten silnější s výkonem 90 koní (66 kW) v 5 400 otáčkách a točivým momentem 135 Nm ve 3 800 otáčkách. Auto vážící lehce přes tunu (1 085 kilogramů) ale nepotřebuje žádné extrémní výkony, aby budilo dojem slušné dynamiky. Jede maximálně 167 km/h a na stovku akceleruje 12,7 sekundy. Přesto to byl handicap, konkurenční Ford Cortina, Volkswagen Passat nebo Opel Ascona totiž v nabídce často měly i dvoulitrové motory a i Talbotu by slušel, aby z něj byl lepší polykač dálničních kilometrů.

Francouzské auto má být hlavně pohodlné

Motor je spojený s pětistupňovým manuálem (pocházel z Citroënu CX, ale Tabot nabízel i automatickou převodovku) s typickou francouzskou kulisou. Posilovač pomáhá s brzděním. Podvozek je naladěný hlavně měkce, takže Solara je houpavější a příjemně zvládá vyžehlit nerovnosti a výmoly. Právě jízdní komfort lákal zákazníky asi nejvíce. Díky tomu, že má spíše menší motor, je Talbot i krásně tichý. Jezdit se Solarou je prostě docela fajn a i nádrž na 58 litrů docela vydrží. Průměrná spotřeba je totiž kolem 7,7 litru na každých sto kilometrů jízdy.

Foto: Martin Tolar

Talbot vyráběl i jízdní kola, která jsou u nás ještě vzácnější než automobily

Koncern PSA převzal produkci v roce 1979 a Talboty držel ve výrobě do roku 1986. Pak se nad celou značkou zavřela voda a zákazníci měli zamířit pro modely přeživších značek PSA – sedanisté pro Peugeot 405 a milovníci hatchbacků pro Citroën BX. Párkrát se mluvilo o vzkříšení značky, naposledy měla v koncernu plnit funkci lowcostové značky s novým sedanem, ale z plánů tehdy sešlo a auto se na trh dostalo jako Citroën C-Elysée a Peugeot 301. Možná je to pro Talbot lepší, než aby dopadl podobně jako Datsun. Jedinou šancí je tak pátrat mezi youngtimery. Solary zatím nejsou drahé a můžete sehnat i slušný exemplář za méně než sto tisíc korun.

Závažným problémem je silná náchylnost ke korozi a křehnutí a lámání plastových dílů. Talboty i starší Simcy zkrátka rezavý mor požírá s chutí. Ovšem mechanicky jsou Talboty velmi spolehlivé a příjemné na řízení. Když už, tak někomu například selhal příplatkový posilovač řízení. Celkově je ale Solara velmi jednoduché auto a není toho na něm moc k rozbití. Pokud ano, základní servis se provádí snadno a ke všemu je dobrý přístup. Nevýhodou je, že díly se neshánějí nejsnáze. Ale fanoušky do aut může Talbot příjemně pobavit. Ostatně i majitel tohoto je automobilový nadšenec, který se i jako grafik podílel na několika zajímavých publikacích o autech, ale nejen o nich. A Talboty má doma hned dva, sehnal totiž i staré jízdní kolo Talbot, které je ještě vzácnější než francouzské automobily této značky.

Načítám