Hlavní obsah

Slabší Delta je ve stínu Integrale neprávem přehlížená. Warm-hatch v zimě zahřeje a v létě pobaví

Foto: Martin Tolar

Není to Delta HF Integrale, tak proč by nás měla zajímat? No, protože Lancia Delta není vůbec špatné auto, je velmi zábavné a nabízí příjemný řidičský zážitek.

Článek

Není to Delta HF Integrale, ale je to Delta v přiostřené verzi, má bílou barvu a pruhy Martini, takže se na svezení strašně moc těším. Pár z vás možná protočí oči, že Lancia Delta GT i. e. není žádné snové auto, ale zkuste jí dát malou šanci. Její ceny jsou mnohem příznivější, a tak ji domu dostanete snadněji.

Pětidveřový hatchback máme spojený s osmdesátými roky, kdy Lancia získala nejvíce úspěchů v rally, ale ve skutečnosti se první Delta dostala na trh už v roce 1979 a částečně dokonce s technikou Fiatu Ritmo. Jednalo se o základní model zařazený pod větší Betou, který nahradil už nějakou dobu nevyráběnou Fulvii.

Foto: Lancia

Obyčejnější verze Lancie Delty vypadají vedle ostré Integrale velmi civilně

Hranatý design od Giorgetta Giugiara vypadal velmi dobře, zákazníci začali auto objednávat ve velkém a komise mu přisoudila titul Evropského automobilu roku. Prý ocenila například první použití lakovaných nárazníků. Pokud je to pravda, leccos by to o systému hodnocení v této anketě vypovídalo. Delta GT i. e. na našich fotkách má standardní hranatá světla ale k nim ještě přídavnou rampu. Bílý lak karoserie zdobí pruhy Martini. Ne, nejde o snahu hrát si na Integrale, jde o kopii zbarvení továrních Delt GT, které závodily v italském rally šampionátu. Bohužel, lakování bylo provedeno neodborně předchozím majitelem, a tak zblízka objevíte pár chyb.

Autogram od mistra světa

Jednodílné nárazníky a malý spojler prozrazují, že jde o modernizované provedení Delty představené v roce 1982. K zaměření auta se skvěle hodí bílá kola Borbet i závodní zástěrky. Dopředu vyklápěnou kapotu a palubku podepsal skutečný mistr světa Miki Biasion.

Foto: Martin Tolar

Odolali byste podpisu dvojnásobného mistra světa na kapotě?

Lancia Delta byla vždy chválena za výkonné topení, protože na jeho vývoji se podílela tehdy s Italy spolupracující automobilka Saab. A věřte mi, že Švédové vědí, jak vyrobit dobré topení. Skvělý je i výškově nastavitelný volant nebo černý semišový interiér. Krásný je i nově přečalouněný strop s prošíváním, ale ten je hodně blízko mé hlavy. Přijdu si trochu stísněně, ale výborná pozice za volantem mi to vynahrazuje.

Na papíře skromná technika

Jemně připepřená Delta je poháněná čtyřválcovou šestnáctistovkou, která je pod kapotou nakloněná o 18 stupňů dopředu. Díky tomu bylo těžiště o trochu níž a jízdní vlastnosti se zlepšily. Také hlava válců je otočená o 180 stupňů, aby se lépe chladily výfukové svody. Motor nabízí 108 koní a 137 Nm a vše putuje jen na přední kola. Jen se nesmíte bát vytáčet, je totiž potřeba překonat střední pásmo, kde je Delta trochu letargická, a přehoupnout se k červenému poli, kde má italský motor nádherný zvuk a okamžitou reakci na plynový pedál. Já vím, že na papíře má Delta maximálku jen 185 km/h a stovkou jede těsně pod deset sekund, ale na živo umí být velmi zábavným hatchbackem. Přitom se spotřeba vždy vejde do deseti litrů.

Foto: Martin Tolar

Interiér je možná na pohled strohý, ale ty jízdní vlastnosti vám vše vynahradí

Je to díky nízké hmotnosti do jedné tuny a také díky výbornému podvozku. Vpředu je zavěšení MacPherson z většího modelu Beta, vzadu víceprvková náprava. Navíc má auto čisté řízení bez prodlevy, takže zatáčky hatchbacku vůbec nevadí a Delta v nich sedí skvěle. I když jde jen o slabší GT, tak si za volantem užívám. Možná díky tomu, že se člověk snáz dostane k limitům. Možná mi někdo v komentáři napíše, že GT je k ničemu a jedině Integrale má cenu řídit, ale pokud hledáte zábavu za volantem, GT ji nabízí také, jen v o něco nižších rychlostech a s trochu větším hlukem v kabině. Výhodou je, že auto je i ve svižném tempu neutrální a vůbec se nedostavuje nedotáčivost. Podvozek je zkrátka senzační a koně navíc by jistě snesl dobře. Za čtrnáctipalcovými koly jsou citlivé kotoučové brzdy, které se dají nádherně dávkovat.

Lancia Delta GT i. e. není tedy hot-hatch ani dobovým měřítkem, ale jde o trochu sportovnější verzi, možná by se dal použít britský termín warm-hatch. Do vrcholné Delty HF Integrale má stejně daleko jako do základní Delty, ale svého řidiče dokáže pobavit a nedělá rally ikoně ostudu. Pořád by si asi většina vybrala tuto první Deltu s archaickým designem než její nástupnickou generaci z roku 1993, natož moderní třetí generaci, která se definitivně vytratila v roce 2014. Dnes verzi GT koupíte za 150 až 300 tisíc korun, ale musíte se smířit s korozí, problémy s elektroinstalací a horším sháněním dílů.

Načítám