Článek
V roce 1984 byl čas na nové dvoudveřové kupé, které se mělo vyrábět v Kvasinách a Bratislavě. Tentokrát mělo hrdý název Škoda Rapid, který zněl lépe než předchozí Garde a také vycházel z modernizované verze sedanů. Jméno bylo recyklované, model Rapid se objevil poprvé už ve třicátých letech. Interní označení bylo Škoda 743. Vrcholný Rapid 136 se objevil v roce 1987 a vyráběl se v Bratislavě a Kvasinách. O rok později právě v Kvasinách vyrobili i tento kousek.
Na první pohled má se sedanem hodně společného, ale zblízka si všimnete více zkoseného čelního skla a nižší střechy, na kterou plynule navazuje svažující se záď. A také je tu jen jediný pár dveří. V osmdesátých letech šlo určitě o nejhezčí model automobilky Škoda, i když aerodynamicky jen vypadal. Konkrétní auto začalo svůj život jako Rapid 130, ale reálně jde nyní o model 136. Ten se vyráběl v letech 1987-1990. Auto sice prošlo po koupi v roce 2002 obdobím lehčího tuningu, ale nyní je uvedeno opět do původního stavu a vypadá tak, jak si to soudruzi v AZNP na konci osmdesátých let představovali. Při koupi mělo najeto poctivých 40 tisíc kilometrů, a tak si zasloužilo ponechat v sériovém stavu jen s decentními dobovými úpravami.
Přední pruhovaná sedadla jsou velmi pohodlná s integrovanými hlavovými opěrkami a mají i samonavíjecí bezpečnostní pásy. Nečekejte ale žádné boční vedení. Před řidičem je palubka z plastů, které se dnešním pohledem dají asi jen těžko pochválit. U Rapidu a vrcholných sedanů je ale docela líbivá a s více ukazateli. Dnes už je ale k nesehnání, stejně tak unikátní výplně dveří jsou nedostatkovým zbožím. Vzadu není málo místa, jen s prostorem pro hlavu je to trochu slabší. Zavazadlový prostor je samozřejmě pod přední a do strany otvíratelnou kapotou a pojme 280 litrů. Celá karoserie je o něco tužší než u sedanu.
Nostalgie tady vládne
Hlavně vás ale v tomto autě přepadne nostalgie kvůli klíčkům FAB (každý má jinou funkci), známému zvuku zavírání dveří, cvakání blinkrů, zvuku motoru nebo vůni interiéru. Když startujete po delší době, musíte si vytáhnout sytič u páky ruční brzdy. Pedály jsou lehce vyosené kvůli přednímu podběhu. V těch podbězích ostatně už nejsou originální plecháče s poklicemi, ale litá kola Apollo s pneumatikami o rozměru 185/70R13. To všechno připomíná doby minulé.
Škoda tehdy používala koncepci s celohliníkovým motorem vzadu podélně a pohonem zadních kol. Tím motorem byla většinou kapalinou chlazená čtyřválcová třináctistovka 742.136 OHV s dvojitým spádovým karburátorem Jikov 32 SEDR a osmikanálovou hlavou, která byla u nejvyšší verze 136 naladěná na 46 kW (63 koní) v 5 000 otáčkách a 100 Nm v 3 000 otáčkách. Tento motor už je v zásadě shodný s tím ve Favoritu, kde byl modifikován na umístění vpředu napříč.
Erko možná vypadalo elegantněji, ale Rapid mnohem lépe jezdí
K motoru je připojená pětistupňová manuální převodovka s dlouhou pákou a kulisou, která chce trochu cviku, než tam budete kvalty sázet s naprostou samozřejmostí. Pokud tehdejší dobu pamatujete, tak jistě víte, že jakmile byl vzadu nápis 5Speed, byl řidič za frajera. A vlastně se nedivím, pokud si z mysli vymažu západní auta a zkusím se vcítit do toho, že v Mototechně byl buď Rapid, nebo žigulík, tak československé kupé nebyla vůbec špatná volba. A když si vzpomenu, jak příšerně jezdila Škoda 110 R (ale vypadala lépe) a jak nudně Škoda Garde, tak Rapid najednou vnímám jako fajn auto na dobu a místo vzniku. I když si samozřejmě uvědomuji všechna negativa, včetně vyšší hlučnosti v rychlostech nad 80 km/h. Ale i tak si můžeme říct, že Rapid jezdí lépe, než si většina lidí myslí.
Maximální rychlost je 153 km/h a akcelerace na stovku trvá 14 sekund. Rapid opravdu není žádný rychlý sprinter, ale zábavnost auta nespočívá jen v rychlosti a v Rapidu se nudit určitě nebudete. Jen ho moc nesrovnávejte se západními vozy. I s těmi obyčejnými byla v základu větší zábava, ale také stály násobně větší peníze. Je to spíš vinou doby a tehdejšího režimu, že se Škoda nemohla konstrukčně odvázat. V rámci již tehdy zastaralé koncepce ale představuje Rapid její vrchol a tehdejší východní konkurenci rozhodně nastavoval zrcadlo.
Posmívali se mu, že je porsche po chudé… ale není to spíš pochvala?
Rapid váží 890 kilogramů, což je z dnešního pohledu až směšná hmotnost. Přední zavěšení tvoří dvojité lichoběžníky a vinuté pružiny, vzadu je vlečná úhlová kyvadlová náprava a opět vinuté pružiny. Proto se Rapid vždy řídil mnohem lépe než slabší sedany 105 a 120. Mimochodem řízení je hřebenové. Vpředu jsou kotoučové brzdy se čtyřpístkovými třmeny, vzadu jsou bubny. Nádrž pojme 37 litrů paliva a průměrná spotřeba je kolem sedmi litrů. Ale čert to vem, v Rapidu se nikdy nebudete nudit, a to je to nejdůležitější. Nakonec se mu naučíte naslouchat a jezdit s ním tak, jak to vyžaduje.
V Británii získal Rapid přezdívku porsche pro chudé, což je pro něj čest. Koneckonců levný opravdu byl, a i když má jízdními vlastnostmi do německé legendy daleko a nemá s ní kromě koncepce vlastně nic společného, rozhodně je zábavný. Celkem vzniklo 44 634 aut všech verzí, z toho 9 708 připadá na model 136. Výroba byla ukončena v srpnu roku 1990. Tehdy se prodával za skoro stejné peníze jako model Favorit. Dnes už má sběratelskou hodnotu a lidé se za vámi otáčejí, když jedete kolem. Není divu, pro mnohé byl Rapid s pětikvaltem jejich snem, a pokud si jej nikdy nesplnili, touží po něm dodnes. To ostatně šroubuje ceny posledního kupé od Škodovky do nižších stovek tisíc až půl milionu. Pro jiné to ale vždy bude jen starý křáp, s tím se u škodovek musíte prostě smířit.
Dobře si ale rozmyslete, kolik za Rapid dáte, pořád je to stará známá škodovka. Možná je to jedno z mála aut, kde můžete koupit kus, který není úplně v top stavu, a shánět třeba některé díly. Běžně provozované auto samozřejmě v tomto věku trápí koroze, vůle v řízení, odcházející převodovka a ložiska náprav. Bohužel specifické díly se už shánějí těžce.
Rapid už také netrápily problémy ve výrobní kvalitě jako u staršího modelu Garde, protože se na rozdíl od něj vyráběl místo Bratislavy opět v Kvasinách. Bylo to kvůli tomu, že kupátka od Škody měla úspěch na exportním trhu a podnik nechtěl nekvalitními auty riskovat přísun valut.