Článek
Rok 1968 byl pro Ford ve znamení uvedení několika povedených modelů, například stylového Capri. Hned v lednu to byla na bruselském autosalonu ještě větší ikona – Ford Escort, který nahradil starší model Anglia. Jeho výroba přitom běžela již od listopadu předchozího roku. Nabízel se jako dvou- a čtyřdveřový sedan, toto třídveřové kombi a z něj odvozená dodávka. Kombi a dodávka se objevily už po dvou měsících, čtyřdveřová sedan až v září 1969.
Escort byl prvním osobním autem, které dohromady vyvíjely evropské pobočky Fordu (úplně první spoluprací pro Brity a Němce byla dodávka Transit). Výroba pak běžela od 17. listopadu 1967 v britském Halewoodu, od října následujícího roku v belgickém Genku a později i v německém Saarlouis. Inspirace tehdejším designovým směrem s křivkami podle láhve koly (a ženského těla, co si budeme nalhávat) je i na sedanu dost patrná. Mnohem nápadnější je ale přední maska, které se kvůli tvaru přezdívá psí kost. Kulatá světla měly základní modely, hranatá pak luxusnější verze. Originální kola jsou krásná.
Interiér byl mnohem prostornější, než jaký nabídla předchozí Anglia, a v tomto autě je krásně zachovalý. Zapalování je vlevo, což mě trochu překvapilo. Je to první Ford, u kterého jsem tohle umístění viděl. Stejně tak zaskočí ovládání stěračů pedálem. Alespoň že je v autě úplně klasický a příjemně velký volant. Zavazadlový prostor nabídne po sklopení zadních sedadel až 1 530 litrů a velký je tedy i podle dnešních měřítek.
Klasická koncepce se neomrzí
První Escorty mají klasickou koncepci s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol. Paleta motoru byla od devítistovky (z daňových důvodů nabízené v Itálii a Francii) po dvoulitr. Tady je druhý nejslabší řadový čtyřválec Kent Crossflow o objemu 1098 ccm. V praxi to znamená 48 koní (36 kW) v 6 000 otáčkách a 73,5 Nm v 3 000 otáčkách. Vytáčení se nesmíte bát, to prostě k malým motorům patří. Palivová nádrž pojme 41 litrů, které z ní budou ubývat zhruba po osmi litrech na každých sto kilometrů jízdy. K motoru je připojen plně synchronizovaný čtyřstupňový manuál, ale Ford nabízel i automat s třemi stupni.
Escort váží 767 kilogramů. Vpředu má nezávislé zavěšení MacPherson s příčným zkrutným stabilizátorem, trojúhelníková ramena a vinuté pružiny, vzadu je tuhá náprava na půleliptických listových perech. Ford v něm také poprvé použil hřebenové řízení. Brzdy jsou ale bubnové a jednookruhové. Kombík má navíc větší bubny než sedan a také dostal odolnější spojku a silnější zadní listová pera. Přesto jezdí fantasticky, je hravý a krásně živý.
První generace byla prodejní trhák
Poslední generace modelu Escort si jistě pamatujete, vždyť z výrobní linky zmizela ta šestá až v červenci 2002. Tou dobou už se několik let vyráběl nástupnický Ford Focus první generace. V osmdesátých a devadesátých letech to Escort ale několikrát dotáhl na pozici neprodávanějšího auta na některých trzích. Celkem se prodalo 4,1 milionů aut. Dnes jsme ale mluvili o první generaci a nejmladší kousky mají v rodném listě březen 1975. Ford s ní dosáhl slušného prodejního úspěchu a první milion vyrobených aut slavil v roce 1974. Ve stejném roce se ale na trh dostala nástupnická druhá generace. Přesto prvních Escortů po celém světě nakonec vzniklo 2 155 301 kusů!
Rez byla pro první generaci velký problém, ale dodnes se dají v Británii sehnat nové náhradní karosářské díly (ovšem ne vždy jsou úplně levné). Motory Kent jsou velmi spolehlivé, ale pozorně při nákupu poslouchejte jeho chod. Klapání může znamenat problém na vačkové hřídeli. Stejně tak by žádné pazvuky neměla vydávat ani převodovka. Klepání od kol a nepřesné řízení může znamenat problém se stabilizátorem. Po těch letech bude potřebovat péči i elektronika, kde rády oxidují kontakty. Výhodou je, že motor Kent snáší dobře i úpravy, pokud by vám stádo koní pod kapotou připadalo nedostatečné.
Velkou popularitu si Escorty získaly díky svým sportovním verzím a úspěchům v závodech i rally, ale tyto verze měly samozřejmě větší motory. Přesto i s tou obyčejnou jedenáctistovkou jako bych cítil něco z jejich DNA a schopností. Její obratnost a hbitost se popřít nedá. Jasně, samozřejmě bych chtěl radši sedan, ale ani kombík v originálním stavu mne nezklamal. A zase díky té „špatné“ karosářské variantě může být kousek dovezený z Itálie, který je teď na prodej u Veteránů na Truc, váš jen za 300 tisíc korun. Asi bych těch peněz nelitoval, Escort není levný, ale jezdí senzačně a vypadá skvěle. Co víc si přát?