Článek
Na sklonku osmdesátých let už se vědělo, že hranatý design ustoupí aerodynamice. Krásným důkazem toho bylo nové kupé, které v roce 1989 nahradilo legendární Opel Manta. Aby byla rozdílnost ještě více podtržena, Opel pro něj zvolil jméno Calibra a vytáhl s ním do boje proti všudypřítomné japonské konkurenci. Tedy nejen Opel, auto se prodávalo i pod značkami Holden, Chevrolet a Vauxhall. Výroba probíhala původně přímo v Rüsselsheimu, v listopadu 1995 se přesunula do finského Uusikaupunki a od té doby Calibra díky lepšímu pozinkování snáze odolávala korozi. A s tou se lépe bojuje, i pokud máte metalízu, jako v případě krásně tmavě zeleného exempláře na fotkách. Rok předtím proběhl facelift, ten poznáte podle loga v masce, předtím bylo na kapotě.
Elegantní nízká třídveřová karoserie ale svůj věk vůbec neprozrazuje, Erhard Schnell a Wayne Cherry odvedli fantastickou práci. Při svém uvedení 10. června 1989 byla Calibra nejaerodynamičtějším autem na světě (Cx = 0,26). Stěrače jsou kvůli tomu dokonce schované pod kapotou. Až teprve po deseti letech jej o jednu setinu překonala Honda Insight a Audi A2. Čtyřkolka ovšem měla o něco horší výsledek 0,29 kvůli jinému chlazení, podvozku a designu kol. Rafinovaná jednoduchost vzhledu dodnes nestárne. Pavučiny BBS vypadají senzačně a na německé kupé se skvěle hodí. A pochopitelně tu mám mnou oblíbená bezrámová okna.
Dovnitř se dostanete snadno, dveře se otevírají až do úhlu 80 stupňů. Interiér je příjemně postavený a přizpůsobený dvoučlenné posádce, ta jej bude považovat za příjemně vzdušný a prostorný. Ani vzadu však pasažéři vyloženě netrpí, i když s místem na hlavu to není žádná sláva. Skvělá krémová kožená sedadla mají dokonce vyhřívání a jsou velmi pohodlná, na střeše je zase šíbr pro lepší vyvětrání. Kožený je i věnec volantu, moc se mi ale nelíbí tvar jeho středu s airbagem připomínající kraba.
Z interiéru dýchají devadesátky
Budíky mají bílé podbarvení, jde přece o sportovní model. Věk tak prozradí vlastně jen klíček poplatný době svého vzniku. Za výbornou musím označit i ergonomii, kdy vše v autě je po ruce. Calibra je opět jedním z těch Opelů, které bolestně ukazují, že to automobilka umí velmi dobře, když chce. Jenže ona bohužel občas nechce a výsledkem jsou pak odbytá a ne tak dotažená auta, jako Mokka první generace. V Calibře je skvělý i posez, který je krásně nízko nad silnicí a dá se označit za ideální. Kufr je přímo obří a snadno přístupný díky velkým třetím dveřím. A bohatá výbava (čtyřkolka měla mít tu nejlepší) obsahuje klimatizaci, rádio se šesti reproduktory, elektrická zrcátka i okna, výškově stavitelný volant a sedadla nebo třeba mlhovky.
Kupé sdílí techniku se sedanem Vectra, motor pohání standardně přední, u některých verzí všechna kola. Ačkoliv byl vrcholnou jednotkou dvouapůllitrový vidlicový šestiválec, nebylo možné jej mít s pohonem všech kol. A jelikož tohle je čtyřkolka (prozradí štítky 4×4 na blatnících), pod kapotou je dvoulitrový čtyřválec C20LET (jde o úpravu motoru C20XE) s turbodmychadlem (to se pro změnu dočtete na víku kufru) spojený se šestistupňovým manuálem Getrag (stejný byl i v modelu Vectra 4×4). Nabízí výkon 204 koní, točivý moment 280 Nm a Opel jej prodával od roku 1992. Calibra v této verzi dosáhne až rychlosti 245 km/h a stovku zvládne pod sedm sekund. Díky tvaru karoserie se ale nemusíte bát žádného aerodynamického hluku a svistu, poslouchat budete pouze motor. Brzdy bych si ovšem dokázal představit jedovatější. Spotřeba se pohybuje kolem devíti litrů, na dálnici v rozmezí sedmi až osmi litrů.
I dnes působí velmi moderně
Převodovka Calibry má překvapivě také šestku, což podvědomě u takto starého auta nečekám a dlouho zůstávám na pátém rychlostním stupni. Díky dlouhé šestce však Calibra působí ve vyšších rychlostech velmi samozřejmě a nenuceně. Žádné podřazování není třeba, stačí sešlápnout a kupé vypálí vpřed. Možná se vám to dnes zdá jako absolutně normální věc, ale v polovině devadesátých let tohle opravdu nedokázalo každé auto. A to si vzpomeňte, že Calibra se představila dokonce už v roce 1989.
Zatímco jindy v této rubrice opěvuji řidičskost a syrovost starých aut, Calibra by obstála i v dnešním světě ticha a utlumených jízdních projevů. A nemyslím to ve špatném slova smyslu, naopak jsem byl její moderností uhranut a nachytala mne zcela nepřipraveného na podobný pocit. Přesto však trochu old school pocit zažijete díky její jednoduchosti. Samozřejmě tu nejsou dotykové displeje, asistenty, Bluetooth a další ryze moderní prvky, přesto působí, jako kdyby byla vyrobena o dekádu později, než tomu je ve skutečnosti.
Někdo si myslí, že není dostatečně sportovní, ale nemá pravdu
Řízení Calibry se mi dost líbí a musím dát za pravdu dobovým recenzím, které jej hodnotily jako lepší, než má běžná Vectra, ačkoliv spolu sdílejí stejný základ. Calibra má ale mnohem lepší tuhost karoserie, v zatáčkách také skvěle funguje nezávislé zavěšení všech kol. Základ celé zadní nápravy vycházel z první generace modelu Omega. Nejvíc jí svědčí rychlé úseky, i když zatáček se nezalekne. Není to ale takový ten ostrý, hravý sporťák, jako byla předchozí Manta. Calibra má spíše charakter pohodlného, rychlého GT.
Výroba Calibry byla ukončena v roce 1997 (a bohužel bez nástupce, Opel tehdy tvrdil, že zákazníkům stačí Tigra a Astra Coupé), v Británii zákazníkům vydržela ještě o dva roky déle. Kousek na fotkách je z roku 1996, kdy se přeplňovaná verze nabízela naposledy. Celkem vzniklo 239 118 kusů a nejvyhledávanější jsou dvě varianty – šestiválcová (těch bylo vyrobeno 12 015 kusů) a čtyřkolka (těch vzniklo jen 3385). Ještě vzácnější jsou akční modely – britské SE1 až SE9, německá DTM, Keke Rosberg Edition, Cliff, Colour a Last Edition. Na výrobu kabrioletu nikdy nedošlo, skončilo jen u dvou prototypů.
Svého největšího konkurenta Ford Probe v prodejích Calibra přebila, evropské klientele totiž Ford připadal příliš americký. Přesto ve verzi 4×4 Turbo nebyla prodejní čísla zrovna vysoká, vzhledem ke své ceně nebyla dostupná pro každého. Ovšem výměnou za vyšší cenovku dostali zákazníci solidně vybavené a kvalitní auto. A to funguje jako příjemný společník dodnes, jen se zachovalý kousek špatně shání a špatně dostupné jsou i díly na něj. Co neschramstla rez, to většinou skončilo nehodou nebo v garáži nějakého tunera.
Což je hrozná škoda, fanoušci na Calibru nedají dodnes dopustit. Ve své době to bylo opravdu špičkové auto a ani z dnešního pohledu nadšené řidiče nezklame. Akorát u nás jich na prodej moc nenajdete, v sousedním Německu je výběr větší a ceny se v přepočtu pohybují mezi jedním a šesti sty tisíci korunami.