Článek
Světová popkultura ovlivňuje celou automobilovou kulturu, má vliv na tržní hodnoty nejslavnějších aut z hollywoodských filmových trháků i nejznámějších počítačových her, a dokonce už existují auta, která si v tomhle světě zaslouží kultovní status. A tohle je jedno z nich, protože je to opravdová superstar – v dnešních dnech už asi žije jen minimum lidí, kteří se nikdy v životě nějak nesetkali s ikonickým Nissanem Skyline GT-R R34.
„Ertřicetčtyřka“ se prodávala i ve Velké Británii (oficiálně bylo dovezeno 80 kusů), ale jinak pořádně neopustila území země vycházejícího slunce a v Česku je asi tolik exemplářů, že je všechny spočítáte na prstech jedné ruky. Když se pak jeden z nich objeví na silnici a jeho řidič sedí za volantem pravostranného řízení, celé to působí jako zjevení, jako z jiné dimenze. Pravda je taková, že když se jedete předvést se svým novým Lamborghini a tohle auto zastaví vedle vás, nikdo si vás ani nevšimne.
Nissan Skyline GT-R R34 je vyvrcholením desetileté evoluce, odstartované o dvě generace starším Skylinem GT-R R32 s legendární přezdívkou „Godzilla“. Na japonském trhu se prodával v letech 1999 až 2002 a navázal na předchozí generace R32 a R33 spojením dvakrát přeplňovaného řadového šestiválce RB26DETT s manuální převodovkou a charakteristickým pohonem všech kol ATTESA E-TS, jednou z nejdůležitějších vlastností celého vozu.
Matějův Skyline GT-R z prvního roku výroby však není základním modelem – továrnu opustil jako vylepšená verze V-Spec (specifikace Victory) s modernizovanou čtyřkolkou ATTESA E-TS Pro s aktivním samosvorným diferenciálem na zadní nápravě, zatímco ta standardní jej má mechanický. Jak ale můžete vidět, za těch více než 20 let prošel rozsáhlými úpravami, protože z výrobní linky sjel v černém laku.
A proč je teď světle zelený? S předchozím majitelem utrpěl lehkou nehodu, která byla impulzem pro nový začátek – při opravě byl kompletně přelakován do neobyčejného odstínu Millenium Jade, pocházejícího z vrcholné verze Nür, odkazující na závodní okruh Nürburgring. Už na přelomu milénia na něm inženýři Nissanu testovali a pracovali na finálním naladění tehdy nejnovějšího Skylinu GT-R. A výsledek je sakra znát!
A změna nebyla jen v barvě, protože se pod kapotou objevil také nový motor z verze Nür. Původní standardní šestiválec RB26DETT s višňovým ventilovým víkem nahradila silnější verze N1 s vrškem v odstínu Golden Champagne, většími turbodmychadly a továrním výkonem zvýšeným z 280 koní (206 kW) na 334 koní (246 kW). To však jsou jen oficiálně udávané hodnoty vyhovující japonským úřadům – ve skutečnosti byly oba motory silnější.
Jenže tenhle Skyline GT-R je zase výrazně silnější, protože po nedávné opravě motoru, výměně unavených turbodmychadel a naladění na 100oktanový benzin od OMV vyvine 480 koní (350 kW) a 462 newtonmetrů. A Matějovi se to zdá málo, takže se chystá na další zvyšování s cílem dosáhnout 600 až 650 koní. Až pak využije maximální potenciál nových závodních ocelových brzd Endless.
Seznámení s japonským jednorožcem
Vzpomínáte si, jak se o moderním remaku slavného autařského filmu 60 sekund o americkém muscle caru Shelby GT500 z roku 1967 s přezdívkou Eleanor mluvilo jako o jednorožci, bájném koni, jehož nejde chytit? Ve světě japonských aut je to tohle auto. Tankujeme plnou nádrž u pražských Kbel a vyrážíme směrem na sever, aby mi Matěj na lesních okreskách ukázal, jak si svého jednorožce za těch přibližně pět let vlastnictví ochočil.
Už ze začátku je zvláštností, že spolujezdec nastupuje zleva, zatímco řidič sedí za volantem vpravo. I v dnešních dnech se v Japonsku jezdí jako v Anglii, a protože se Skyline GT-R R34 vyráběl se zacílením na tamní trh, z továrny jinak nevyjížděl. Matěj mi však říká, že i u nás se na pravostranné řízení zvyká docela snadno a po týdnu jezdění to většině lidí ani nepřijde zvláštní, a dokonce mu to jako pravákovi přijde přirozenější.
Jedeme k Mělníku a už na prvních kilometrech chápu, proč je kolem Skylinu GT-R takový povyk – upřímně, teď mě nenapadá evropské auto z konce devadesátek, jež by vyzařovalo srovnatelným charakterem. Napomáhá tomu i „přemapování“ přeplňovaného šestiválce, syčícího při zrychlování a odfukujícího skrze blow-off ventil sání a střílejícího do výfuku při ubrání plynu. Vysoce bohatá směs 100oktanového benzinu se pak nejvíce ukazuje při řazení ve vysokých otáčkách.
Otevírá se před námi dlouhá rovinka, zrychlujeme naplno, a když Matěj před omezovačem otáček za 8 000 ot./min přeřazuje, ozývá se rána a Skyline zezadu nakopává tlak od plamene, který právě vyletěl z výfuku. Skoro pětisetkoňové GT-R zrychluje se strhujícím odhodláním a s dvojicí turbodmychadel HKS projevuje minimální prodlevu a lineárně silný zátah. Tohle GT-R rychlé!
Jakmile se okreska začíná kroutit, upravený Skyline GT-R ukazuje, že není rychlý jen v přímce – umí za to vzít i v zatáčkách. I s tužším stavitelným sportovním podvozkem zvládá utlumit normální nerovnosti a na těch větších kopíruje asfalt. V jeden okamžik dokonce cítím, jak mi auto doslova mizí pod zadkem. Největší zásluhu na strhujících jízdních vlastnostech ale má samotná chytrá čtyřkola ATTESA E-TS Pro a její fungování.
Na suchém asfaltu má Skyline GT-R obrovskou přilnavost, ale jen na kvalitním sportovním obutí. S „přechodnými“ pneumatikami Nokian, obutými jen kvůli brzkému zazimování vozu, je trochu rozevlátější, a díky tomu i zábavnější – na mokrých a trochu zablácených lesních silnicích je Skyline přetáčivý a stačí mu málo k tomu, aby ze zatáček vyjížděl efektivním powerslidem. Ale nedotáčivost? Neexistuje, protože mu od toho pomáhá i systém HICAS umožňující zatáčení také zadními koly.
Ve Skylinu vjedete do zatáčky, a když na kluzkém povrchu přidáte více plynu na výjezdu, s lehkým kontra odjíždíte s klouzajícím zadkem. S elektronikou podporovanou čtyřkolkou upřednostňující zadní nápravu to nastává s přirozeností podobnou zadokolkám, ale okamžitě poté pro ni není problém vystřelit Skyline vstříc následující zatáčce. Jakmile je rovně, znovu prudce vyrazí vpřed. Jak říká i Matěj jako řidič, děje se to s dokonalou čitelností.
Nabídka, která se neodmítá
Odpoledne utíká podobně rychle, jako jezdí skoro pětisetkoňový Skyline GT-R a po několika krátkých zastávkách na focení se vracíme zpět do Prahy. „Chceš se projet?“ ptá se mě Matěj. „Fakt?“ odpovídám. „Jasně, od toho to auto je.“ Přijímám nabídku, která se neodmítá, zastavujeme a střídáme se. Tenhle zážitek bude něčím, v čem se ukrývá hned několik poprvé.
Právě začíná moje první řidičská zkušenost s pravostranným autem, ale v čistě japonském stroji je to prý o trochu složitější než v anglických autech – sedíte vpravo, řadíte levou rukou a páčky jsou obráceně (okno stíráte levou, svítíte a blikáte pravou). A do toho se poprvé seznamujete s ostrou keramickou spojkou, zabírající skoro až „nahoře“ a asi jen na milimetru.
Rozjezdy vyžadují více citu než v normálním autě a na doporučení Matěje je nejlepším řešením plynule pouštět spojku, a když ucítíte záběr motoru, tak teprve přidávat. Po přesednutí z běžných aut si na větší nutnost citu musíte chvíli zvykat a přizpůsobit se technice, ale postupně se to stane rutinou. Větší odolnost keramické spojky pak oceníte zejména při hrubějších ostrých rozjezdech, kdy spojku můžete prostě „pustit“, a rychlém řazení.
Jestli si kvůli něčemu tuhle jízdu za rámeček nedám, tak kvůli tomu, jak mi to jde. Zvykání si na tolik nových věcí vyžaduje čas a z pravostranného auta i silnice vypadá jinak. Jako řidič jedete na krajnici, dáváte si pozor, abyste zbytečně nevystrkovali auto do protisměru, a trochu se liší i vnímání jízdní stopy v zatáčkách. Jenže to všechno je o zvyku a teď si chci užít tuhle příležitost.
Šestiválec RB26 nás odměňuje ryzím hlubokým a hutným zvukem, který by se dal krájet, jak říká novinářské klišé, a už od nízkých otáček zabírá příjemnou silou. Sleduji otáčkoměr, první tisíce v cejchování nic neznamenají, protože ta správná zábava začíná až nad třemi tisíci. I těch pár desítek minut za volantem Nissanu Skyline GT-R R34 jsou nezapomenutelným zážitkem a skvělým seznámením s tak vzácným autem, alespoň u nás.
Když se následně vracíme na benzinku, kde to celé začalo, zhasínám motor a Matěj znovu tankuje – za náš výlet si Skyline řekl o přibližně tři čtvrtě nádrže, ale každý z těch litrů za to stál. Vysoká spotřeba k zábavným autům patří. Pokud by vás zajímala konkrétní čísla, spotřeba benzinu výrazně přesahuje i 30 litrů na 100 kilometrů, ale majitel říká, že to raději nepočítá. A jak je na tom servis? V českém zastoupení Nissanu asi neseženete ani znáček, ale majitelé automaticky objednávají náhradní díly z domácího Japonska a většina oprav se řeší úpravami.
A jak zapůsobilo setkání s hrdinou? O zklamání ani nemůže být řeč – je to okouzlující stroj, z evropského pohledu až neuvěřitelný. U nás Nissan nikdy nic podobného ani nenabízel. Se současným Nissanem GT-R si je docela podobný, ale tenhle má manuál a vykouzlí více úsměvů na tváři. Díky, Matěji!