Článek
Psalo se 15. září 2011, když z výrobní linky v kanadském Ontariu, patřící severoamerickému Fordu, sjela historicky poslední Crown Victoria. Spolu s ní skončil i fenomén amerického sedanu, postaveného na žebřinovém rámu. Všechna auta měla tou dobou už dávno samonosnou karoserii a Crown Victoria, jejíž poslední a nejznámější generace se vyráběla prakticky beze změn od roku 1998 a kterou si v posledních letech už nešlo koupit soukromě, ale pouze coby flotilové nebo policejní auto, byla tím pádem auto-dinosaurus.
Crown Victoria stála na rámové platformě Ford Panther a ze všech modelů, které na této platformě nabízel Ford, potažmo jeho dceřiné značky, je dodnes jednoznačně nejvíce zpopularizovaná. Může za to právě její dlouhotrvající role primárního vozidla policejních složek, ale třeba i taxikářů z New Yorku.

Zadejte si do vyhledávače „ulice New Yorku“ a počítejte Crown Victorie… Ikonický žlutý sedan už je sice dnes nahrazen modernějšími a úspornějšími vozy (přece jenom těch +- 14 litrů na sto už je dost i na Ameriku), přesto ale zůstává součástí koloritu
Když v americkém filmu přijíždí policejní detektiv v černém sedanu na plechových kolech a s „pit-rámem“ vpředu, má Crown Victorii. Tu samou mají, tentokrát v policejních barvách a s majáky, jeho uniformovaní kolegové, kteří přijeli na místo vraždy jako první. A opět stejnou „Crown Vic“, jen pastelově žlutou, má i taxikář, který sehraje roli jediného svědka.
Jenže platforma Panther nebyla pouze o Crown Victorii. Stejný žebřinový rám s osmiválcem vpředu a poháněnou zadní tuhou nápravou, ovšem jen s trochu jinou karoserií, vozí třeba poněkud usedlý Lincoln Town Car, ze kterého je zase postavena v amerických filmech i v reálném světě skoro každá prodloužená limuzína. A tím výčet modelů na stejných základech z přelomu milénia ještě stále nekončí.
Dnes už jen relativně málokdo vzpomene, že vedle Lincolnu měl Ford ještě značku Mercury. Ta měla v „potravním žebříčku“ stát mezi všestranným Fordem a luxusně zaměřeným Lincolnem. Jednoznačně nejoblíbenějším modelem byl Grand Marquis, což byla fakticky Crown Victoria s trochu luxusnější výbavou, ale byl tu ještě jeden prakticky zapomenutý, komerčně nepříliš úspěšný a pouze dva roky vyráběný vůz, který je dle mého názoru vůbec nejzajímavějším autem, stojícím na platformě Panther. Řeč je o Mercury Marauder.

Nikdo ho nezná, ale všichni vědí, jak vypadá… Shoda s Crown Victorií a dalšími modely na platformě Panther je neoddiskutovatelná
Auto detektivů strhaných životem, ale se sportovní příchutí
Není to zase tak dávno, co jsem si jeden Marauder („marauder“ mimochodem znamená v angličtině „nájezdník“) málem sám koupil. A když jsem ho tehdy ukazoval jedné kamarádce na fotce, dotyčná mi řekla, že je to „takové to nepříjemné auto z amerického filmu“. Stigma auta cynického a životem zbitého detektiva FBI se z černých Crown Victorií přeneslo i na Marauder, který ho svým vzezřením mocně přiživuje. Maraudery se sice vyráběly ve čtyřech barvách, ale většina z těch 11 tisíc vyrobených aut je v černém laku, doplněných o černou mřížku chladiče a černě podbarvená světla. „Zlý“ policejní sedan přepnutý ještě do zlejší a ponuré nálady je ale zároveň nejbouřlivější a nejdravější variantou americké legendy.

Auto černé jako noc okamžitě evokuje filmové detektivy s pohnutým osudem
Když otevřeme nekonečně dlouhou a plochou kapotu, znalci ihned poznají, že je u Marauderu cosi jinak. Zatímco všechny ostatní soudobé modely na platformě Panther měly pod kapotou osmiválec Modular o objemu 4,6 litru ve dvouventilové verzi, Marauder dostal jako jediný výkonnější čtyřventil ze silných verzí Mustangu. Takže zatímco stejně staré Crown Victorie a Town Cary disponovaly výkonem 240 koní, Marauder měl o dost veselejší stádo 305 koní, k tomu samosvorný diferenciál a hliníkový kardan (které sdílel s policejni Crown Victorií).

Osmiválec je zabudován podle americké poučky „hlavně se s tím moc nepárat“. Na prezentaci motoru jako u evropských aut se tady nehraje. Proč taky, vždyť osmiválec v Americe neznamená prémiovou motorizaci
Potentnější motor pak Marauder připomíná i v interiéru, který je na poměry amerických aut z počátku nového milénia pojatý velmi sportovně. Dneska bychom řekli, že je spíš usedlý, ale psal se rok 2003 a oddělené sedačky s náznakem bočního vedení, volič převodovky na středové konzoli a dokonce dvojice přídavných budíků na tlak oleje a dobíjení byly tehdy pro Američany tím, čím je pro dnešní Evropany karbon a Alcantara.
Jezdí moderněji, než působí
Relativně nízký vůz má překvapivě vysokou podlahu, což je dáno konstrukcí – pod karoserií muselo zbýt místo na rám, který drží celé auto pohromadě. Usedám do koženého sedadla o proporcích gauče a do ruky beru trochu podivně tvarovaný dvouramenný volant – až o mnoho let později Američanům někdo řekl, že volant je nejlepší držet v pozici „tři čtvrtě na tři“. Osmiválec při nastartování nervózně zahřmí, ale okamžitě se uklidní na vyhlazeném volnoběhu, při kterém téměř není slyšet.

Ergonomie interiéru je spíše obýváková
Ze všeho, co jsem dosud z Marauderu viděl, jsem nabyl dojmu, že se bude ovládat tak trochu jako starší americká auta – tedy stylem, který připomíná spíš loď. Jenže Marauder umí v tomhle ohledu překvapit. Řízení je daleko tužší a přesnější, a přestože je při přejezdech nerovností cítit v šasi charakteristické chvění, které umí rámová auta na balónových gumách, není jízda nijak zvlášť rozplavaná a nejistá, a to ani ve vyšších rychlostech. Ano, z brzdového pedálu mám asi podobný pocit, jako kdybych šlapal na velkou pěnovou houbu, a od zádi je cítit, jak tuhá náprava, držená vzduchovými měchy automaticky vyrovnávajícími výšku, občas ukročí do strany, ale celkově je zážitek z řízení o dost lepší a modernější, než jsem vůbec doufal.

Od jízdního projevu jsem neměl velká očekávání, přesto ale Marauder překvapil. Nepůsobí zdaleka tak staromódně, jak se zdá
Dost možná největším překvapením je ovšem pohonný řetězec. Motor s převodovkou reagují na povely plynem pohotově a čtyřstupňový automat klasické koncepce s hydrodynamickým měničem nepůsobí zdaleka tak unaveně a klouzavě, jako tomu běžně bylo u starších amerik. Když potom chci prudčeji zrychlit, stačí pobídnout plyn, převodovka svižně kopne kvalt dolů a osmiválec, který se do té doby líně plácal těsně nad volnoběhem, razantně ožije. Jeho až skoro „neamerické“ DOHC rozvody mu propůjčují radostnou chuť do otáček a taky řezavý zvuk, který ty otáčky doprovází.
Specifikace říkají, že Marauder, navzdory nezanedbatelným 1 850 kilogramům hmotnosti, zmákne sprint z nuly na sto za nějakých sedm sekund, a není důvod jim to nevěřit. Když chci, umí velký sedan s velkým osmiválcem vystřelit jako z praku.
Svezení v Marauderu mě hrozně mile překvapilo a opět otevřelo otázku, jestli ho ve svém životě náhodou přece jenom nepotřebuju, když už k tomu bylo jednou tak blízko. Vedle toho, jak jezdí, mě baví i svojí unikátností a také tím, jak „zapomenuté“ tohle auto je, i přesto, že ho na ulici pozná úplně každý. Je to přece „to policejní auto z filmu“. Svým způsobem ano, ale ne tak úplně. Marauder vedle své neporovnatelně populárnější sestry Crown Victorie poněkud zapadá, ale přitom ji v mnohém předčí a vsadím se, že by nejeden životem strhaný agent FBI mnohem radši jezdil právě v něm.
A že byste s ním chtěli jezdit vy? Tak to hodně štěstí. V české inzerci se před zhruba dvěma lety objevil jeden kus na Slovensku (to je ten, co jsem ho málem koupil) a od té doby o žádném Marauderu nevím. Dost podobná je situace u našich západních sousedů – Maraudery prostě nejsou, potažmo jsou naprosto vzácně. Proto nechci zmiňovat ani žádný „nástřel“ ceny, střílel bych totiž zcela od boku. V USA se sice samozřejmě sehnat dají, ale za současné legislativy (jsou starší než 8 let a mladší než veterán) je legálně dovézt nelze. Bažíte-li tedy po Panther platformě od Fordu, zaměřte se spíš na běžnější Crown Victorie (u nás nejčastěji v policejní verzi), případně na Lincolny Town Car.