Hlavní obsah

Levná cesta k nabroušenému hot-hatchi: Stará Astra od Opelu pořád umí překvapit

Foto: Martin Tolar

V devadesátých letech začal Golf GTI podle mnohých měknout. Ani fanoušci konkurenčního Opelu zvyklí na Kadett nebyli s novou Astrou GSi tolik spokojení. Ale nepodceňujte ji, dnes může za volantem i překvapit.

Článek

S novodobou Astrou mám jen ty nejlepší zkušenosti a za řadu let ušla obrovský kus cesty. Když jsem ale vystupoval z této první, přesně jsem věděl, co té nové chybí – ostrá sportovní verze. Kdyby byla tak dobrá, jako byla první Astra GSi 16V, hodně lidí by si tento Opel určitě vybralo.

Proč Opel nahradil slavné jméno Kadett s dlouholetou tradicí ostrovním názvem Astra od značky Vauxhall, není cela jisté. Podle některých zdrojů měl Kadett v poslední verzi horší pověst, podle jiných zde byla snaha o sjednocení názvosloví. To ale rozporuje, že jméno Kadett zůstalo zachováno v Jihoafrické republice, jinde první Astru znají jako Optimu a Buick ji prodával jako model Excelle.

Foto: Martin Tolar

S ostrým modelem GSi se nemusíte stydět vyrazit ani na okruh

Verze GSi byla v nabídce jen jako třídveřový hatchback a prodávala se od roku 1993. Zvenčí ji odlišoval jen decentní bodykit sestávající z jiných nárazníků, krytů prahů a malého spojleru. U auta se tím dokonce i zlepšila aerodynamika na koeficient odporu CX jen 0,31. Na víku kufru a trochu netradičně na spodku předního nárazníku je i logo GSi. Vše je navíc v krásné modré metalíze, což má kromě vzhledu ještě jednu výhodu. Auta s metalickým lakem lépe vzdorují korozi. Tady byl jen vzhled ještě dotažen koly OZ, která rychlé Astře opravdu sluší.

Povedl se i interiér

Pozitivní dojem mne neopouští ani uvnitř, kde jsou úžasná sedadla Recaro s perfektním bočním vedením, které v zatáčkách nabízí velmi dobrou oporu těla. A libují si i ruce svírající tříramenný sportovní volant Momo, přes který se k vám dostane spousta informací z poměrně přesného řízení. Jinak je to ale pořád Astra, takže je tu slušná prostornost a dobře zvládnutá ergonomie ovládacích prvků.

Foto: Martin Tolar

S dvoulitrem dovede Astra pěkně upalovat

Sportovní model poháněl dvoulitrový řadový šestnáctiventilový čtyřválec DOHC C20XE s vícebodovým vstřikováním. Opel jej umisťoval na pomocný rám, aby se do kabiny nepřenášely vibrace, a vy jste si tak mohli vychutnat všech 151 koní a 196 Nm. Když auto zkusíte vyždímat do morku kostí, můžete už na trojku jet 160 km/h, na čtyřku klidně 200, pokud tedy máte nějaký ten okruh nebo letiště k dispozici. Cílem konstruktérů sice nebylo stvořit úplnou bestii, ale těmito parametry se Astra zařadila ve své době mezi slušně výkonné hračky, které svou pružností a silou mohou překvapit dodnes. Já jsem od ní opravdu až takovou sílu nečekal, to se přiznám rovnou.

Rychle se vám dostane pod kůži

Motor se nechává vytáčet s nadšením a i rychlé průjezdy mu svědčí. Stačí jen pracovat s příjemným pětistupňovým manuálem a užívat si zvuk. Ani spotřeba v tu chvíli není nijak astronomická, ale jen kolem 12, maximálně 15 litrů. Přitom v klidném režimu jezdíte za 7,5 litru mimo město a za 9 v něm. Ale kdo by jezdil v klidu, když podvozek tak dobře funguje. Dokonce se mi s ním jede lépe než s Kadettem, který navíc trpí na korozi v místech uchycení přední nápravy. Astra je sice těžší, ale tento problém odstranila a navíc nabízí nádhernou čitelnost chování. Sotva ujedu pár metrů a už zkouším, co dovede. Jako kdybych s ní jezdil už léta, tak rychle si na ni zvykám. Snad jen brzdy by mohly být citlivější a silnější, abych měl při svižné jízdě větší jistotu.

Ačkoliv prý nejsou verze GSi vyloženě nespolehlivé, tohle konkrétní mělo při pořízení problém s motorem. Ten se ale podařilo vyřešit a od té doby vše funguje, jak má. Přitom původně majitel Jarda hledal auto na zimu, ale nakonec Astře neodolal a na zimu si raději pořídil něco jiného. Je to fajn, protože díky tomu by tu mělo zůstat alespoň jedno GSi bez tuningových spojlerů, ale zato dobře opečovávané. Jinak může efkovou Astru potrápit koroze, naštěstí se ale dobře shánějí díly, kterých je dostatek.

Opel se s Astrou F rozloučil v Evropě v roce 1998 a nechal ji dožít jako Astru Classic v Turecku až do roku 2002. Další Astry následovaly a dnes se vyrábí už generace L. Nástupnický model G byl možná ještě populárnější než jeho předchůdce a také nabízel sportovní variantu. Ta ale dostala nové jméno OPC a zkratka GSi upadla až donedávna do zapomnění, než ji Opel vrátil zpět k životu u nové Insignie. Ceny Astry GSi se pohybují od dvaceti do tří set tisíc korun podle stavu, ale dá se říct, že je to poměrně levná cesta k hot-hatchi. Pořád u fanoušků totiž vede předchozí Kadett GSi nebo konkurenční Golf GTI.

Načítám