Hlavní obsah

Lancia Thema je neprávem přehlížený italský sedan. Jezdí skvěle, navíc ji koupíte levně a ani není tak nespolehlivá, jak se o ní říká

Foto: MOnix Media

Možná si vybavujete tu známou fotku Václava Havla, jak otočený dozadu dravě couvá. Vtipné je, že poprvé v tomto autě sedím vzadu a Ondra za volantem se otočí a odcouvá těch sto metrů na nejbližší křižovatku. V tu chvíli je mi jasné, že si za ten volant chci sednout také a o tomto autě něco napsat i vám.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Lancia vyráběla luxusní model Thema hned dvakrát, nás ale bude zajímat první generace z let 1984 až 1994. Lancia ji poprvé ukázala v Turíně jako nástupce modelů Gamma a Trevi. Její design navrhl Giorgetto Giugiaro (spolupracoval ale s Tomem Tjaardou), jen zadní část kombi nese podpis studia Pininfarina. Jde o střídmý hranatý sedan, jehož design se během výroby měnil jen minimálně.

Design není nijak extravagantní a nejvíc do oka padne výrazná chromovaná maska. Co mě ale nadchlo, to je ten cit pro detail, co se týká aerodynamiky. Najednou si všimnete, jak málo jsou skla vpadlá do karoserie, že horní hrana dveří zasahuje až do střechy a přední a zadní skla jsou lepená. Předpokládám ale, že uživatelům lépe vyhovovalo otevírání dveří ve velkém úhlu 80 stupňů. Centrální zamykání a elektrická přední okna a zpětná zrcátka patřily do standardní výbavy.

Foto: MOnix Media

Do modra laděný interiér přímo vybízí k nastoupení.

Auto na fotkách bylo velmi dlouho v jedné rodině, konkrétně od roku 1998. Předchozí majitel s ním ještě v roce 2020 navštívil sraz italských vozů, ale pak se auto stalo předmětem pozůstalosti. Thema je díky tomu nádherně zachovalá bez koroze a s krásným interiérem. Lak sice má patinu, ale není ve špatném stavu. Zavazadlový prostor má objem 550 litrů, a tak je Thema dostatečně praktická. Zadní opěradla jsou navíc sklopná do roviny s podlahou zavazadlového prostoru.

Sdílená technika s dalšími italskými auty a Saabem

Thema první generace stojí na platformě Fiat Tipo 4 a má koncepci s motorem vpředu a pohonem předních kol. Stejně to mají i sourozenci Fiat Croma, Alfa Romeo 164 a Saab 9000. Já budu tentokrát vlastně řídit základní kámen její nabídky, tedy atmosférický dvoulitr Fiat 834B DOHC od Aurelia Lamprediho s pětistupňovým manuálem. Tento motor se objevil až v roce 1988, do té doby měla Thema osmiventilové čtyřválce. Výkon je 147 koní (108 kW) v 6 000 otáčkách, tedy o 30 koní víc než u osmiventilové verze. Točivý moment je 173 Nm ve 4 000 otáčkách.

Foto: MOnix Media

Dvoulitrový čtyřválec byl základem nabídky, ale výkon mu neschází.

Thema váží lehce přes tunu, konkrétně 1 150 kilogramů. To není tak moc, takže i se základním motorem pokoří stovku za 9,5 sekundy a jede až 202 km/h. Spotřeba se pohybuje kolem 8,6 litru, a tak vám nádrž na 70 litrů vydrží i na 800 kilometrů jízdy. Kotoučové brzdy Girling za čtrnáctipalcovými koly zastavují auto poslušně. Vpředu je nezávislé zavěšení MacPherson s vinutými pružinami a stabilizátorem, vzadu je dvojice příčných ramen s ovládacím podélným ramenem a také stabilizátor.

Jízdní vlastnosti petrolheady nadchnou

Řízení je vybaveno posilovačem, aby bylo auto uživatelsky co nejpříjemnější. A výsledek je fantastický, Thema prostě na velký sedan s předním pohonem jezdí úžasně. Já vím, že byste nejspíš chtěli nějakou zadokolku z Mnichova, ale Thema by vás mohla nadchnout.

Ano, a to říkám s plným vědomím jejího pohonu předních kol. Protože reakce na volant, poslušnost, s jakou reaguje na povely řidiče a lehkonohá obratnost by neudělaly ostudu ani menšímu autu. Thema sice je manažerský sedan, ale ovládá se tak plavně a s neochvějnou samozřejmostí, že začne být přímo návyková. Nestojí tak strašné peníze, ale přitom vám ještě může dělat každodenní povoz.

Jak už jsem zmínil, jméno Thema se objevilo ještě jednou v roce 2011, ale přeznačený Chrysler 300C moc popularity nezískal a v roce 2014 z nabídky opět zmizel. Nástupcem první generace se však stal elegantnější a zaoblenější model Kappa. Prvních them vzniklo přes 336 tisíc exemplářů a tento pěkný kousek z roku 1990 je nyní na prodej u Veteránů na Truc za 60 tisíc korun.

Majitelé jej chválí za lepší spolehlivost, než se o ní traduje. Jistě, elektroinstalace může být vrtošivá a koroze se nejspíš vzhledem k věku také objeví. A také se doporučuje zkrátit interval výměny rozvodů na 30 tisíc kilometrů, nebo klidně i méně. Ale vy si ji stejně nekoupíte, protože budete raději chtít Deltu, že? Vaše škoda!

Načítám