Článek
V roce 1968 začal Jaguar vyrábět velký luxusní model XJ, který se o dva roky později stal vlajkovou lodí celé automobilky. Tehdy to byl vlastně poslední Jaguar, který navrhl zakladatel automobilky, sir William Lyons. První generace se rozdělila do tří sérií a její výroba definitivně skončila až v roce 1992. Tou dobou už se vyráběla druhá generace, kterou také dělíme na tři modely – XJ40, X300 a X308.
O modelu XJ40 jsem psal nedávno, takže se posunu k modernizaci X300, byť ani jí se nebudu věnovat poprvé. Tento model ale Jaguar uvedl na pařížském autosalonu v roce 1994, kdy už byl pod nadvládou automobilky Ford. Velký koncern nechal konstruktérům docela volnou ruku, aby na základě XJ40 postavili to nejlepší auto, jaké by chtěli. Základ nízké karoserie byl stejný, ale tvary se trochu zaoblily a design Geoffa Lawsona více připomínal starší modely Series III. Je to hlavně díky dvěma párům kulatých světel a na ně navazujících prolisů kapoty. Velkoplošné nárazníky jsou lakovány v barvě karoserie a ten zadní ještě prodlužuje už tak značný převis. Sám Jaguar pak v propagačních materiálech použil slogan „New Series XJ“. Sošku skákajícího jaguára na kapotě ale automobilka nabízela pouze mimo Evropu.
Varianta XJR s interním označením X306 postrádá chromované doplňky – maska a lišta kufru jsou v barvě karoserie, lišty kolem oken zase v černé barvě. Vzadu jsou dvě velké koncovky výfuku. Zkratku XJR najdete i na B-sloupcích. Autu hrozně moc sluší tahle zelená barva, slavná British Racing Green. Název XJR připomíná závodní okruhové speciály, například XJR-9LM, který vyhrál 24h Le Mans v roce 1988, nebo XJR-12, jenž vyhrál o dva roky později.
Vnitřní prostor nebude na seznamu kladů
Vnitřní prostor není zase až tak úžasný, co se týká zadních sedadel. Lépe na tom je BMW řady 5 generace E39 nebo Mercedes-Benz třídy E generace W210, což jsou jinak auta umístěna o segment níž. Přitom je Jaguar celkově delší a má 5 024 milimetrů, jenže kabina zabere jen třetinu délky auta. Ovšem nekupujete si jej, abyste se vozili vzadu a měli místo na kolena. Jaguar chcete kvůli tomu, že ho budete řídit. Kvalitně vyrobený interiér, v tomto případě krásně zachovalý, vychází hodně z předchozího modelu XJ40 a dostáváte se do něj přes vysoké prahy. Ve výbavě nechybí kožená a elektricky ovládaná sedadla ani dekor z pravého dřeva. Tlačítka pod budíky ale neomylně prozradí věk auta.
Koncepce je klasická s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol. Hodně techniky Jaguar využil z předchozího modelu XJ40, který patřil ve své době k nejmodernějším autům na světě. Základem nabídky byly řadové šestiválce AJ16 o objemu 3,2 litru nebo 4 litry. Šlo o modernizované starší pohonné jednotky AJ6, které se dočkaly elektrického zapalování. Nad nimi zůstával v nabídce vidlicový dvanáctiválec.
Ostrá verze R patří k tomu nejlepšímu v nabídce
Skutečným vrcholem nabídky ale byl ostrý model XJR, první model R a také první Jaguar s kompresorem Eaton M90, který automobilka nabízela (a druhý přeplňovaný po XJ220 s turbodmychadly). Základem byl právě čtyřlitrový šestiválec AJ16, jenž je vybavený mezichladičem. Nastartuje okamžitě a pak posádce dopřeje svůj sametový baryton. Pomoc kompresoru začnete cítit kolem 2 500 otáček, hlavně ale slyšíte jeho jekot. Pak už zátah nepoleví a z vás udělá v očích ostatních řidičů bláznivého piráta. Ale vy nemáte šanci si jejich údivu všimnout, protože na to je míjíte příliš krátký časový úsek. Stačí dát blinkr, a vzápětí jej dát zpět a jen sledovat, jak se to předjeté auto okamžitě zmenšuje ve zpětném zrcátku. Je fascinující, jak rychlý Jaguar XJR je a jak nenuceně v dálniční rychlosti (nebo i nad ní) působí. Když vyrazíte na okruh s delší rovinkou (nebo na německou dálnici), zjistíte, že rychlost 200 km/h pro tohle auto opravdu není problém. Britové používají označení Sport Saloon a Jaguar mu rozhodně nedělá ostudu.
U verze XJR Jaguar upravil ventily a písty. Díky tomu dosáhl výkonu 325 koní (239 kW) v 5 000 otáčkách a točivého momentu 512 Nm v 3 050 otáčkách. Zrychlení na stovku zabere 6 sekund manuální verzi a 6,6 sekundy této variantě s automatem. Maximální rychlost je 250 km/h, a Jaguar tak nemá výkonově problém s dobovou německou konkurencí. Nepříjemná je ale spotřeba, která se průměrně pohybuje mezi 18 až 20 litry.
Nelámejte nad automatem hůl
K motoru je připojen čtyřstupňový automat GM 4L80-E, který vydržel i v Bentley Turbo R nebo Hummeru H1, takže s přeplňovaným Jaguarem by neměl mít problém. Možná si myslíte, že by sportovní varianta měla mít jedině manuál, ale nenechte se vysmát. K charakteru XJR se hladce fungující automat hodí, a navíc si v kulise s tvarem písmene J můžete vždy řadit i sami. Většinou to ale Jaguar zvládá sám a vaše pokyny nepotřebuje. Jeho podřazení při kick-downu se dostavuje bez prodlení. Navíc manuálů vzniklo jen 268 a to činí jejich ceny velmi nepříjemnými pro ty z nás, kteří chtějí autem častěji jezdit a ne si ho hýčkat jen jako investici.
Jaguar opět použil své vlastní nezávislé zavěšení zadních kol a celkově posadil XJR o 10 milimetrů níž nad silnici. Podvozek je sladěný v precizní celek, který se ani v ostřeji projetých zatáčkách neprojevuje nedotáčivě. Spíš by naopak utrhnul zadek, ale to jen tak naznačuje, že by to šlo, pokud byste chtěli. A vážně to jde a pak se Jaguar krásně řídí plynem. Řízení s posilovačem ZF je příjemně tužší a má strmější převod než u předchůdce a také obyčejných verzí, přesto zpětná vazba nezapře pětimetrovou limuzínu a nemůžete čekat reakce jako u sportovního auta. Ale ze všech sportovních sedanů, které jsem zatím mohl řídit, je Jaguar asi nejlepší a pocitově jako kdyby byl mnohem menší. Auto váží 1 775 kilogramů a stojí na větších sedmnáctipalcových kolech. Ta obouvala firma Pirelli do svých P Zero.
V klidovém režimu umí být fantasticky komfortní
Všechno není jen o sportovní jízdě, Jaguar dovede jet i klidně a komfortně jako klasická limuzína. Neslyšíte ani aerodynamický hluk, ani rány od podvozku. Aby Ford ušetřil, montoval do auta systém kontroly trakce z Mondea, klimatizaci shodnou se svými modely a neomylně stejný je i tvar klíčku. Některé typické věci pro Jaguar, například sada nářadí na pravém podběhu v motorovém prostoru, ale zůstaly zachovány.
Výroba posledního XJ generace X351 byla ukončena v roce 2019 a prozatím bez přímého nástupce (i uvedení plně elektrické varianty bylo zrušeno). Druhá generace se definitivně vytratila po sedmnácti letech v roce 2003 a nahradil ji model X350. Předtím se ale objevila další modernizace X308 v roce 1997. Na první pohled vypadá zvenku stejně, znalci poznají jiný tvar mlhovek a blinkrů, ale uvnitř je jiná a spoléhá pouze na vidlicové osmiválce. Generace X300 vznikla celkem v 92 038 exemplářích, které byly vyrobeny v Coventry, jen 6 547 ale bylo ve verzi XJR. To samozřejmě má vliv na ceny, například tento kousek od Veteránů na Truc z roku 1997 po dvou majitelích stojí 170 tisíc korun.
Zákazníci ocenili větší spolehlivost (ta je i lepší než u nástupce X308), lepší výrobní kvalitu a návrat designových prvků typických pro starší generace XJ. Dokonce šlo díky Fordu o nejspolehlivější Jaguar za dlouhá léta.
Přesto auto není zcela bezproblémové, například budete téměř jistě mít odlepenou stropnici a rozbité výdechy klimatizace. Rozhodně při koupi zkontrolujte veškerou elektroinstalaci. V autě je jí tolik, že hledat případný problém není krátká a snadná práce. Koroze se může objevit kolem kol nebo oken, případně na podbězích kolem uchycení tlumičů. Každých sto tisíc kilometrů by se měl měnit olej v kompresoru. Díly se dají sehnat, zejména přes internet z Anglie, ale ceny nebudou vždy lidové.