Hlavní obsah

Česká policejní Lada ruské výroby: Spolehlivou techniku kazí zlobící elektrika

Foto: MOnix Media

Chtěli byste se svézt policejním autem? Asi ne, že? I když, za volantem bez nutnosti podepsat s policií pracovní smlouvu, to už zní jako lákavá nabídka. Já už zase jednou koukám na znaky azbuky a startuji levačkou. Sedím v ruské Ladě a na pomyslném listu si odškrtávám další vyzkoušený model – kombík 2104. Uvidíme, zda budu tak spokojený jako za volantem každé jiné Lady.

Článek

Hranaté Lady jsou známé po celém světě, byť ne všude pod svými ruskými jmény. Výroba čtyřdveřového sedanu 2105 byla zahájena v roce 1980, luxusnější verze 2107 pak v roce 1982 a pětidveřový kombík 2104 přišel na trh až v roce 1984 coby nástupce typu 2102. I když auto pořád vycházelo z původního Fiatu 124, není to na něm už na první pohled tak patrné. Práce na omlazení starého auta začaly už v roce 1975. Přední část je prakticky shodná se sedanem 2105 a má velké hranaté světlomety (měly by mít stěrače, ale ty už si přivlastnil nějaký nenechavec) a černou masku.

Zadní část byla sice převzatá ze staršího kombi 2102, ale světlomety jsou větší, takže i víko kufru se muselo zúžit v dolní části. Boky vypadají moderněji díky černě lakovaným sloupkům, chromu ale na autě zbylo i tak dost díky lištám. Za sebe musím říct, že hranaté verze se mi vždy líbily víc než původní Fiaty. A pokud se ptáte, tak ano, je to skutečně dochovaný exemplář po Policii České republiky, který je ve sbírkách Retroauta.

Foto: MOnix Media

Připadali jsme si jak na lovu živlů z podsvětí divokých devadesátek

Tenhle kombík nebyl pro chalupáře

Většina Lad měla měkká látková sedadla, ale policejní varianta spoléhá na černou koženku, která se lépe udržuje. Nikdy nevíte, jaký živel v autě povezete, a co bude v interiéru vyvádět. Mezi další úpravy pak patří vysílačka a ovládání dodnes funkčních majáků a megafonu. Jinak je interiér dost spartánský, což bylo znakem snad každé Lady. Ruský model si nikdy nepotrpěl na zbytečná cingrlátka.

Foto: MOnix Media

Interiéry Lady nikdy nebyly moc zdobné

Zavazadlový prostor, v tomto případě nejspíš na vlčáka, pojme 1 150 litrů a po sklopení zadních opěradel dokonce 1 450 litrů. Zkrátka pro chalupáře musel být podobně prostorný kombík sen. Sedadla jsou dost měkká a pohodlná, na delších cestách byste ovšem zatoužili po alespoň nějakém tvarování. Pedály i volant jsou vůči sedadlu řidiče trochu vyosené. Topení sice funguje, ale auto je dost velké, aby se v něm rychle udělala zima.

Technikou Lada nepřekvapí

Lada má samozřejmě klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. V tomto případě je pod kapotou podélně umístěný řadový čtyřválec OHC o objemu 1,3 litru s karburátorem a pětistupňová převodovka s nepřesnou kulisou a dlouhými drahami. Jde vlastně o vylepšený motor z Lady 1300 (VAZ 21011) s rozvodovým řemenem místo řetězu a karburátorem Ozon. Výkon 65 koní (48 kW) propůjčuje kombíku celkem slušnou dynamiku, protože jej nebrzdí velká hmotnost. I když co se týká akcelerace na stovku, tak je stále platný údaj 23 sekund a maximální rychlost je 135 km/h. Lada váží jen 1 055 kilogramů, přesto není problém dostat se i na spotřebu kolem deseti litrů, standardně ale můžete počítat se sedmi a do nádrže se vejde 39 litrů. Také na hlučnost motoru se musí zvyknout.

Foto: MOnix Media

Majáky jsme si prostě museli vyzkoušet i ve tmě

Většinu techniky podědila Lada po předchozím modelu, což se týkalo bubnových brzd nebo tlumičů. Ovšem podtlakový posilovač brzd byl novinkou. Šnekové řízení není nejpřesnější a má tendenci občas zatuhnout. Pohodlně naladěný robustní podvozek zvládá velmi dobře i nezpevněné komunikace, a přitom je krásně komfortní. Panhardské tyče dělají, co mohou, pomáhají i pneumatiky s vysokým profilem na originálních plechových discích. Mimo ni se Lada taky úplně neztratí a se 163 milimetry světlé výšky se nemusíte bát žádné polňačky. Zkrutný stabilizátor dělá vůz ovladatelnější i na silnici, a tak se krásně projeví jeho svižnost a živost.

I Lady mají nějaká trápení

Přepracovaná byla u modernizované Lady i elektronika, ovšem ta má někdy tendenci zazlobit. Zejména dochází k zoxidování konektorů, případně nefungují jednotlivá relé nebo se pálí pojistky. Pozor také na písty brzdových třmenů, které rády korodují a pak zatuhnou. Koroze se ale dá očekávat i na karoserii, případně mohou degradovat i plastové a gumové díly. Jinak je ovšem Lada správné sovětské auto, tedy odolné, robustní a pocitově snad nezničitelné, které se dá snadno opravovat. I když jsou některé drobnosti jako například kliky až příliš křehké a snadno se zničí. Na každodenní provoz už si dnes Ladu asi moc lidí nekoupí, ale jako youngtimer z východního bloku je Lada jednou z těch lepších.

Právě kombi se nakonec vyrábělo nejdéle ze všech hranatých verzí Lady, až do září 2012, takže o pár měsíců předčilo i sedan 2107 (ten končil v červenci) a uvolnil linky modelu Granta. Sedan 2105 už tou dobou nebyl na trhu celé dva roky. Ve většině zemí Evropy byl ale prodej ukončen už v roce 1997. Ještě o tři roky později se jednalo o nejprodávanější automobil v Rusku, pak už to šlo s prodejními čísly dolů.

Nástupcem byl kombík 2111 – zaoblený typ, který měl v rodině ještě sedan 2110 a hatchback 2112. Prodejní čísla Lady byla tradičně dobrá na všech trzích. Na východní straně železné opony platila Lada vždy za něco lepšího, Západ zase cenil její robustnost a nízkou cenu. Kdyby jich v Togliatti (a Iževsku, na Ukrajině a v Egyptě) dokázali vyrábět víc, neměli by s odbytem problém. A dnes už její cena opět stoupá z nulových hodnot, na slušné auto budete potřebovat padesát až sto tisíc korun. Mám pocit, že moderní modely Granta nebo Kalina se ale podobně kultovního statutu nikdy nedočkají.

Související témata:
Lada 2104
Načítám