Hlavní obsah

Cadillac Eldorado udělal z luxusní značky to, čím je dodnes. Verze ze sedmdesátých let mají pořád ten správný šmrnc!

Foto: Martin Palonder

Jít a hledat Eldorado, zbavené vší bídy člověčí… Ano, broukám si známou píseň a přemýšlím, že i když nejsem právě typický fanoušek amerických vozů, tak pěkné Eldorado bez koroze a kutilských zásahů v zachovalém stavu je prostě parádní auto. A vůbec by mi nevadilo mít ho doma.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Už jednou jsem měl tu čest s Cadillacem Eldorado, ale nepohrdl jsem ani možností vyzkoušet si o dvě generace mladší kupé desáté generace z roku 1979. Tehdy bylo Eldorado zavedeným modelem s vlastní fanouškovskou základnou, protože na trhu bylo již od roku 1952. Vždy okupovalo spíše horní patra nabídky americké značky. Jméno odkazuje na mýtické ztracené zlaté město v Jižní Americe.

Toto šedé Eldorado je už z doby, kdy Cadillac sázel na pohon předních kol. Ten se u Eldorada objevil poprvé v roce 1967. My ale poskočíme až do roku 1979, kdy se objevila už desátá generace a nabízela se jako kabriolet nebo kupé. Šlo o menší a lehčí automobil než předchozí verze - auto se zkrátilo na 5,2 metru. Hodně se změnil tvar zadní části, která byla hranatější. Bezrámová okna ale mělo Eldorado dál. Na zrcátku u řidiče je zakomponovaný teploměr, který je dokonce v noci osvětlený.

Foto: Martin Palonder

Integrovaný teploměr. Právě tyhle malé detaily na cadillacích zbožňuji.

Před sebou mám na špičce kapoty i tradiční znak a snad z každého místa auta vidíte tento symbol několikrát. Spousta chromu vám hází prasátka do očí. Maska je velká s nezbytným nápisem, po stranách jsou dva páry světlometů a pod nimi ještě blinkry. Na bočním pohledu mě za oko nejvíc chytají drátěné poklice.

Uvnitř typický americký luxus

Uvnitř si Cadillac nachystal novinku v podobě palubního počítače. Ten se u modelu Eldorado objevil poprvé, i když úplnou premiéru měl systém o rok dříve v sedanu Seville. Ve výbavě je i klimatizace, tempomat a rádio s přehrávačem kazet. Dále americká automobilka vsadila na pravé dřevo, spoustu chromu a kvalitní kůži. Velká pohodlná sedadla jsou úžasně měkká a nastavují se elektricky, jako prakticky všechno ostatní v autě. Před sebou má řidič nastavitelný volant s tenkým věncem o velkém průměru.

Foto: Martin Palonder

Americká představa o luxusu v té době zahrnovala i padesát odstínu šedi.

Eldorado stojí na rámové platformě E-body, takže jeho podélně umístěný motor pohání přední kola. Stejně to měli i sourozenci – Buick RivieraOldsmobile Toronado. Srdcem auta je samozřejmě vidlicový osmiválec, v tomto případě jde o motor Oldsmobile Rocket small-block 350 s elektronickým vstřikováním paliva, tedy s objemem 5,7 litru. On Cadillac už u této generace nabízel i jeden šestiválec, ale neříkejte, že byste chtěli něco jiného než „vé-osmičku“.

Nejde o výkon, ale o jízdní komfort

Výkon je 170 koní v 4 200 otáčkách, točivý moment 367 Nm ve 2 000 otáčkách. K motoru je připojený třístupňový automat Turbo Hydra-Matic THM-325. Akcelerace na stovku zabere 11 sekund. Díky vstřikování se snížila spotřeba paliva na přijatelnějších 13 litrů a také klesla produkce emisí. Motor není ani moc slyšet, protože je interiér dobře odhlučněný a pohonná jednotka v nižších otáčkách jen tak pobublává. Navíc i po letech se projevuje kvalitní výroba, takže tu nic nevrže ani necvaká. Když ale šlápnete na plyn, má tahle amerika poměrně slušný zátah.

Foto: Martin Palonder

Většina fanoušků chce v americkém autě osmiválec a nelze se jim divit.

Desátá generace se vůbec poprvé chlubila nezávislým zavěšením zadních kol. Díky tomu bylo na zadních sedadlech pořád dost místa a slušně velký je i zavazadlový prostor, i když se délka auta zkrátila. Nezávisle zavěšená jsou pochopitelně i přední kola. A také má Cadillac úžasné jízdní vlastnosti a jízdní komfort jen těžko hledal v té době konkurenci. Na všech kolech byly nově kotoučové brzdy.

Místo Eldorada přišlo úspěšné CTS

Cadillac výrobu modelu Eldorado ukončil po dvanácté generaci v roce 2002 a nahradil jej modelem CTS Coupe. Nástupce dnes představeného kousku se objevil v roce 1986. Nebyl ale zdaleka tak úspěšný jako právě desátá generace. Ta v roce 1984 stanovila rekord v podobě 77 806 prodaných exemplářů, což bylo tehdy 26 % všech prodaných cadillaců v daném roce. Celkem vzniklo těchto eldorad ale necelých půl milionu. Právě s tímto motorem prý jde o nejspolehlivější variantu, pozdější cadillacy už tak dobrou pověst neměly. I automat funguje většinou hladce a prakticky se na něm nemá co rozbít. To spíš majitele potrápí koroze. Cadillac sice auto ošetřil dobře, ale v tomhle věku už se u vozů puchýře objevují, byť ne u tohoto konkrétního.

Auto z dnešního článku zrovna hledá majitele, takže pokud jsem jej dostatečně vychválil, máte štěstí. Je z nabídky Veteránů na Truc a za svých 450 tisíc korun dostanete automobil bez časté vinylové střechy a s malým nájezdem 45 tisíc kilometrů. První majitelkou byla paní z Bostonu, pak Eldorado pobylo nějaký čas u dvou sběratelů a ten druhý doložil k autu i kompletní servisní náklady a veškerou dokumentaci. Navíc přidal i originální osmistopé kazety do rádia, co byste chtěli víc?

Načítám