Článek
BMW M3 generace E46 se poprvé ukázalo v roce 2000 a výroba se rozeběhla v Regensburgu. Od běžného kupé se jeho tuhá karoserie (tady ještě vylepšená rozpěrami) odlišuje poměrně dost. Jsou tady kompletně nové blatníky s většími výřezy pro kola a vpředu s odvětrávacími mřížkami. Také přední nárazník je agresivnější s větším nasávacím otvorem a na kapotě je vyboulení. Vzadu zase vykukují čtyři koncovky výfuku. To vše navrhnul Ulf Weidhase tak dobře, že auto na pohled vůbec nestárne. Když doplníte přední karbonový lip a zadní faceliftovaná světla jako tady a nalakujete ledvinky a boční výdechy do černé, není potřeba nic moc navíc. Auto má dle dnešních měřítek příjemně kompaktní rozměry, což je vlastně strašně fajn. Ale potěší mě tento lehce upravený exemplář i svou jízdou?
Návrh interiéru a jeho úprav stvořila Martina Bachmann. Stačí jen otevřít bezrámové dveře a můžete obdivovat výsledky její práce a kvalitní kožené čalounění. Kožený volant je samozřejmostí, do ruky padne jako ulitý. Já si hovím v ideální pozici v pohodlných objímajících elektrických sedadlech a díky nekonečným možnostem nastavení včetně prodloužení sedáku není problém najít dokonalou pozici. Hned po ruce je řadička, pod nohama ideálně poskládané pedály a v zorném poli logicky umístěné všechny ukazatele.
Ergonomii se nedá nic vytknout a jen těžko najdete nějaké „ale“. Navíc jsem nadšený i z těch kvalitních materiálů. Stále všechny díly lícují a nedrnčí, tenké sloupky pak neruší ve výhledu. V autě jsou navíc vlastně jen sportovní pásy Schroth. Dnešním pohledem je ale E46 docela kompaktní a jejím nástupcem by spíš bylo menší M2.
Srdcem auta je přece vždycky motor!
Tím nejlepším na M3 je většinou její motor a u E46 to platí dvojnásob. Vždyť se stal několikrát motorem roku v kategorii od tří do čtyř litrů objemu. Tento řadový šestiválec DOHC S54B32 s výkonem 338 koní (252 kW) v 8 000 otáčkách a s maximálním točivým momentem 365 Nm v 4 900 otáčkách je opravdový klenot. Má litinový blok, kovanou klikovou hřídel a proměnné časování ventilů VANOS. Sešlápnutí plynu aktivuje šest škrticích klapek, a tak má motor neuvěřitelně ostré reakce. Konkrétní auto ještě dostalo sportovní filtr K&N.
Čím blíž k červenému poli šplhá ručička, tím je drnčivý zvuk dráždivější a jadrnější, což si opravdu vychutnávám. Nad 4 000 jsem se do jeho zpěvu regulérně zamiloval. Lineární zátah a výkonová špička na jeho konci jsou pro mě jako droga. Člověk prostě nechce přeřadit a připravit se o to, navíc to není ani nutné. Ten motor nepolevuje a táhne celou dobu, až mi naskakuje husí kůže. Když konečně zařadíte, ozve se hlasité prásknutí do výfuku a celý kolotoč začne nanovo, otáčky stoupají a dunivý rachot se rozehrává k dalšímu koncertnímu finále.
Není to jen o výkonu a vzhledu, ale i o tom, jak se auto chová
Pro začátečníka by možná mohla být M3 až moc silná, ale ta síla je tak krásně zkrotitelná, že s autem nebudete mít žádný problém. Úžasnému motoru sekunduje výborná šestistupňová manuální převodovka s delšími drahami. Je tak skvělá, že lituju každého, kdo si vybral automat SMG. V M3 totiž řadit chcete, chcete si vychutnávat ty krátké přesné dráhy. A chcete zkusit, jestli opravdu zvládnete atakovat stovku za 5 sekund. Když se vám to povede, můžete pokračovat až k 250 km/h. Tam je omezovač, nebo spíš u většiny exemplářů byl, ale dnes bývá většinou odstraněný. Ve vysokých otáčkách je ale nádherný zvuk motoru doprovázený ostrým sáním. Když se naopak zklidníte, můžete se zaposlouchat do symfonického koncertu, který dnešní přeplňované motory nabídnout neumí.
Dobrá, na rovince to umí dneska rozpálit kde kdo a je to nuda. Jenže pak přijdou zatáčky a v nich se pozná skutečně dobrý řidič a skutečně dobré auto. A právě tady M3 nezaváhá a dál ukazuje, proč je pro fanoušky modrobílé vrtule dodnes tím ideálem technické a řidičské dokonalosti. Rychlé řízení je skvostně citlivé, upravený samosvorný diferenciál nikdy nevydechne a podvozek funguje naprosto senzačně. To platilo samozřejmě pro sériové vozidlo, ale nyní je na konkrétním exempláři podvozek D2 s možností nastavení výšky, tuhosti i odklonů a ten M3 změnil v naprosto poddajnou hračku. Navíc zvládá odfiltrovat to, co by jinak na devatenáctipalcových kolech BBS Motorsport a s novými Stronflexy byla katastrofa.
M3 E46 je prostě skvělá a tečka. Nebo ne?
Brzdy jsou přímo neuvěřitelně citlivé, zatímco auto stále zůstává v přímce a velmi klidné. Ze zatáčky se nechávám vytáhnout na trojku a roztáčím ji k vrcholu na následující rovince. Přitom cítím každý kamínek na krajnici, každou spáru na silnici a každý výtluk. Je radost jezdit s tak funkční silnou zadokolkou, která s řidičem komunikuje a funguje s takovou lehkostí. Jenže dnes už si lidé nechtějí tu svižnou jízdu odpracovat.
I když už jsem od té doby pár BMW z divize M řídil, M3 E46 se mi zarylo asi nejhlouběji pod kůži. Člověk lituje, že výroba byla ukončena už v roce 2006 a vzniklo jen 85 744 aut. Několik z nich bylo ve verzi kabriolet. Ale kupé je lepší. Je totiž dokonalé, vše na něm funguje tak, jak u jiných vozů toužíte, a vždy reaguje tak, jak potřebujete. U jiných aut přemýšlím, co by se stalo, kdyby se vozidlo zachovalo trochu jinak. Jenže to je v M3 zbytečné, nikdy se nezachová jinak, pokud nezačnete vyvádět za volantem skopičiny. Ale tohle není sporťák na blbnutí (i když je to výborné sportovní auto, to bez debat!), ale svým charakterem už víc připomíná pohodlné příjemné silné GT, které vás neunavené doveze na dovolenou.
BMW M3 mě nadchlo, jak jste jistě z předchozích odstavců pochopili. Jeho chování se nedá nic vytknout a vždy reaguje tak, jak vy chcete, stačí se uvolnit a rychle se s ním sžít. Legendou se tohle auto stalo oprávněně, vždyť řidičsky nabízí podobný požitek jako Porsche 911 té doby. Umí pořádně upalovat jako supersport, ale klidně se v další vteřině zklidní a zpohodlní. Ale nepočítejte, že dnes koupíte hezké pod milion, na něm startují nejlevnější exempláře.
Navíc je BMW nesmírně spolehlivé a jeho motor je až na ojniční ložiska prakticky nesmrtelný. Majitelé by měli řešit vůle v podvozku a uložení kardanu. S manuálem vás asi nic trápit nebude, automat SMG už bývá problematičtější. A zkontrolujte, zda byl v rámci svolávací akce opraven praskající svár samonosné karoserie u zadní nápravy.