Hlavní obsah

Bitter Vero V8 je hodně velká zvláštnost, tohle auto skoro nikdo nezná. Vzniklo v dobách hojnosti, dnes by nemělo šanci

Foto: Miroslav Matoušek

Automobilku Bitter znají jen fajnšmekři. Na technice automobilů z koncernu General Motors, a to převážně opelů, stavěla vážně zajímavá a originální auta a vybírala si to nejlepší z koncernové techniky.

Článek

V roce 2007 nikoho nenapadlo, že by mohla přijít nějaká krize. Není proto divu, že se po letech probral Erich Bitter a vytvořil další auto, které uvedl v Essenu a o rok později poslal do prodeje. Šlo o sedan vyšší střední třídy, který ale tehdy v nabídce Opelu, tradičního zdroje dílů pro bittery, nefiguroval. Koncern GM ale naštěstí v nabídce má více značek a kde Opel nemůže, tam Holden pomůže. A Holden Statesman série WM se svou platformou Zeta se pro úpravu hodil skvěle.

Jméno Vero je odvozeno z latinského verus, tedy pravda nebo upřímnost. Základ v Holdenu si Bitter vybral proto, že standardní výbava byla bohatší. Obsahuje audiosystém Bose s měničem na šest CD a také integrovaný DVD přehrávač s LCD obrazovkami v hlavových opěrkách. Chybět nemůže červeno-krémové kožené čalounění Dagro, alcantara, satelitní navigace, klimatizace, parkovací asistent a elektrický šíbr. Elektroniku si Bitter vyvinul vlastní. Musel, kvůli vší té výbavě navíc, kterou Holden nenabízel.

Foto: Miroslav Matoušek

Bitter nepřipomíná ani laciný americký luxus, ani německou manažerskou usedlost.

Bitter ale svůj 5,2 metru dlouhý sedan na první pohled odlišil hlavně zvenčí. Přední i zadní část dostala nové karbonové díly a vypadá tak mnohem agresivněji. Nový tvar má kompletně karbonová kapota s výdechy i přední nárazník s novou mřížkou. Exkluzivní jsou i dvacetipalcová kola.

V8 pod kapotou potěší vždycky

Jestli čtete moje články, víte, že navzdory vlastnictví několika čtyřválců jsem se definitivně zamiloval do víceválců. Jasně, v Miatě nedávají smysl, ale jinak má ta holka z třetího Rychle a zběsile pravdu. Kluci jsou stejní, jde jim jen o to, kdo má větší motor. A Bitter je fajn auto, protože pod přední kapotou schovává šestilitrový vidlicový osmiválec. Jde o small-block Chevrolet L98 s objemem 5 967 ccm, který byl upraven značkou Holden pro jejich potřeby a v případě Bitteru dostal ještě sportovní výfukový systém. V praxi to znamenalo 378 koní (278 kW) v 5 700 otáčkách a 535 Nm ve 4 400 otáčkách. Sedan tedy na stovku vystřelí za 5,5 sekundy a maximální rychlost má omezenou na 250 km/h.

Foto: Miroslav Matoušek

Osmiválec je posunutý co nejvíc dozadu.

Bitter stojí na globální platformě Zeta se zadním pohonem. Holden vlastně vzal platformu Omegy B (tehdy na ní stál i Chevrolet Camaro nebo Pontiac G8) a notně ji vylepšil. Výkon jde na zadní kola přes pětistupňový automat. Spotřeba ale parametrům odpovídá a udávaná průměrná hodnota je 14,3 litru na každých 100 kilometrů. Spíš ale počítejte s dvaceti. To sice zní možná někomu hrozivě, ale je to osmiválec z Corvette, takže já překvapený nejsem.

Sílu motoru doplňuje jízdní komfort

Je zajímavé, jak hodně pohodlné tohle auto je. Velký sedan váží 1 890 kilogramů a má o deset centimetrů prodloužený rozvor. Všechna dvacetipalcová kola jsou nezávisle zavěšená a za nimi jsou chlazené kotouče. Brzdy použil Bitter větší a silnější. Chybět nemůže ani systém ABS. Přepracován byl i podvozek a konkrétní auto má navíc otevřený výfuk. Rámus teda udělat umí, když pořádně přišlápnete pravý pedál. Napřed trochu duní, ale pak má od 2 000 otáček opravdu nádherný zvuk. Úprav se ostatně majitelé bát nemusí, motor z Corvette vydrží hodně a vyrábí se na něj spousta věcí.

Foto: Miroslav Matoušek

Design je dost unikátní a originální.

Výroba Bitterů Vero byla ukončena po pouhém roce a do té doby vzniklo jen deset aut, z nichž o devíti se stále ví. Původně Bitter plánoval výrobu minimálně stovky exemplářů. Dalším výrobkem s logem Bitter byla předělaná Insignia první generace. V době uvedení modelu Vero měl Bitter i oficiální zastoupení v České republice, a tak existují i české katalogy. Nový tehdy stál 3,6 milionu korun a toto byl kus určený k prezentaci. I Dominik se k němu později dostal vlastně jen náhodou.

Jen to načasování nebylo nejlepší a globální krize plány na nový luxusní osmiválcový sedan ukončila. Proto vzniklo jen těch deset aut. Na kombík pak nedošlo nikdy.

Z těch deseti existovaly tři s motorem přeplňovaným kompresorem v rámci balíčku Walkinshaw Performance. Takové Bittery Vero měly 557 koní (410 kW) a větší brzdy. Takový už ale v Čechách není žádný. A žádný z existujících exemplářů se ani neprodává, takže jedině individuální dovoz ojetiny ze zahraničí. Pro někoho, kdo chce mít na silnici opravdu unikátní auto, to může být dobrá zpráva.

Před pár roky byl ovšem v inzerci přeplňovaný model za 780 tisíc korun. Ještě Bitter nabízel dvojče Vero Sport, menší model postavený na základě kratšího Holdenu Commodore.

Související témata:
Bitter Automobile
Bitter Vero
Holden
Holden Statesman
Holden Commodore
Načítám