Hlavní obsah

Auto pro holky, nebo nebezpečný zabiják? První Audi TT je především umělecké dílo

Foto: Lukáš Kukla

Ikonické kupé Audi TT letos slaví 25. narozeniny, proto jsme neváhali, jedno si vypůjčili a vyrazili zjistit, zda se pod jeho nadčasově atraktivním kabátkem ukrývá skutečný sportovní talent.

Článek

Zavřete oči a představte si sportovní auto. Máte to? Tak oči zase otevřete. Haló, otevřete je! Fajn. Jak vypadá vaše představa? Má ostré hrany, klínovitý tvar a velké křídlo na zádi? Nebo je naopak doutníkově podlouhlé s protaženým čumákem a krátkou kabinou až u zadních kol? Zaručeně ale nevypadá jako Audi TT.

První TT totiž všechny dosavadní designové zákonitosti postavilo na hlavu. Podélně je prakticky symetrické, takže skoro nepoznáte, kde má předek a kde zadek. Jeho přísně industriální pojetí neodráží pohyb, jeho velké plochy nejsou dynamicky zprohýbané, jeho obliny jsou skoro naivní, jako by ho namalovalo dítě.

Foto: Lukáš Kukla

Audi TT má na sportovní auto skutečně netradiční tvary a proporce, proto se ale líbí kromě mužů také ženám. Tento konkrétní kousek má pár vizuálních vylepšení v podobě světel s LED podpisem a červených detailů

Ve skutečnosti ho měl na svědomí tým talentovaných designérů zahrnující J Mayse, Freemana Thomase a Martina Longmora, kteří svou nekonformní vizí způsobili v roce 1995 na autosalonu v Tokiu pořádný poprask. Nikdo nevěřil, že by se TT mohlo dostat do sériové výroby, jenže za pouhé tři roky byla na světě produkční verze, která se od konceptu lišila jen v detailech. Výsledek byl tak futuristický, že nad ním žasneme dodnes. Jenže jaké auto se ukrývá pod tím nadčasovým kabátkem?

Foto: Lukáš Kukla

Tvary původního TTčka prostě nestárnou

Auto pro holky – tak TT nejčastěji vnímají automobiloví nadšenci. A něco na tom je, protože jeho tvary zcela postrádají typickou agresivitu, která mužské části populace tolik imponuje. Jenže to vůbec neznamená, že je TTčko úplně krotké.

Foto: Lukáš Kukla

Přeplňovaná osmnáctistovka s pětiventilovou technikou je známá nejen svým výkonem, ale také spolehlivostí. Tento konkrétní kousek měl najeto 325 tisíc kilometrů a stále s původním turbem!

Už základní variantu pohání přeplňovaný čtyřválec 1,8l s pětiventilovou technikou, který posílá na přední kola výkon 180 koní (přesně stejná konfigurace jako u první Octavie RS), podstatně zajímavější je však silnější varianta se dvěma mezichladiči, otevřeným sáním, dvojitou koncovkou výfuku a vyšším tlakem turba – výsledkem je výkon 225 koní roztáčející všechna čtyři kola.

Foto: Lukáš Kukla

S výkonem 225 koní a pohonem všech čtyř kol umí TT pěkně pelášit!

Starty má tedy pořádně svižné: na stovce jste oficiálně za 6,6 sekundy a můžete zvesela pokračovat až k maximu na úrovni 240 km/h. Motor má pěkně oldschoolový charakter, takže do 3 500 se neděje prakticky nic, pak mocně zatáhne turbo a děje se všechno naráz. Přesnou a mechanicky působící řadičkou šestistupňového manuálu mu předhazujete další kvalty, motor naštvaně vrčí, otevřené sání na straně řidiče temně hučí a turbo syčí, takže vám připadá, že jedete ještě rychleji.

Foto: Lukáš Kukla

Z dnešního pohledu má první TT sympatický syrový charakter

Jen včas začněte brzdit před vinglem, protože přední kotouče nestojí za moc (naštěstí tradičně široká koncernová nabídka má hodně variant pro upgrade). V nájezdu se osmnáctipalcové gumy zakousnou do stopy a drží a drží a drží… O trakci se postará čtyřkolka, i když jen haldexová, takže nečekejte žádná proaktivní kouzla, která by vám pomohla utáhnout stopu. TT je naladěné na efektivitu a zatáčky prostě neutrálně vykrouží. Neměl jsem moc prostor tlačit, ale jsem si jistý, že jediné, co bych za hranou našel, je bezpečná nedotáčivost.

Foto: Lukáš Kukla

Intimní prostředí kabiny a nízký posez podtrhuje atmosféru pravého sporťáku. Znalci si všimnou volantu z druhé generace TT

Což je paradoxní, protože první TTčka si vysloužila pověst „widowmakerů“ neboli že z manželek dělají vdovy – při provokaci ve vysoké rychlosti se ráda přetáčela. Po několika fatálních nehodách Audi zareagovalo přenastavením podvozku a přidáním zadního křidélka, takže už bylo mimo jiné jasné, kde TT začíná a kde končí. Chování auta se tak zklidnilo a TT se stalo tím hodným koťátkem, za které ho všichni od počátku měli.

Foto: Lukáš Kukla

Křidélko na zádi spolu s úpravami podvozku přinesly TTčku bezpečnost, navíc bylo konečně jasně poznat, která část auta je předek a která zadek

Praví fanoušci rychlých kol tehdy po právu remcali, že TT není tak hravé a zábavné jako konkurenční sporťáky – a to pořád platí. Jenže při pohledu z dnešní doby působí příjemně syrově a oldschoolově, takže má čím zaujmout. Taky jede jako z praku (snadno ho můžete ještě trochu přifouknout) a spousta řidičů ráda přijme jeho ochranářský přístup k projíždění zatáček, takže se ani v plískanicích nebo na sněhu nebude muset bát o svůj život.

TT je tak v jádru skutečným sportovním kupé (i když trochu krotkým) – sedíte patřičně nízko a kabina je správně intimní, kokpit je kouzelně propracovaný a přináší pocit výjimečnosti, jízda je dost vzrušující a zážitek za volantem intenzivní, přitom s ním můžete pohodlně jezdit do práce nebo vyrazit na stovky kilometrů dlouhou štreku. Hlavně přitom budete vypadat zatraceně sexy!

Design prodává a v případě TT tak nikomu nevadilo, že kupuje techniku z Golfu nebo Octavie za tučný příplatek. Ta koncernová technika je totiž dost slušná a designéři vyvinuli veškerou snahu, aby vám to bylo naprosto ukradené, ať už se na TT díváte zvenku nebo sedíte uvnitř. TT je výjimečné svým netradičním pojetím a jeho dvě následující generace jen dokazují, jak mistrovský výtvor první TTčko bylo. Pětadvacet let? Kdyby ho u Audi vystavili do showroomu, stály by se na něj znovu fronty. Tohle je prostě ryzí umělecké dílo na kolech!

Za zapůjčení vozu velmi děkujeme Pepovi a Adéle.

Načítám