Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
A jak můžete vidět v přiložené fotogalerii, název Black Edition je nanejvýš příznačný. Volvo XC40 dostává nejen černou barvu, ale i detaily karoserie, dvacetipalcová kola nebo logo, respektive nápis vzadu. Černočerné provedení rozbíjí vlastně jen bumerangové lampy na zadní straně karoserie. No, kdyby Batman pořizoval kompaktní SUV, nejspíš by vypadalo nějak takto.
Jinak se XC40 příliš nemění, pořád je to SUV s délkou lehce přes 4,4 metru (teritorium třeba Škody Karoq) s prémiovým charakterem. Vzhled je uhlazený, tvary světelné techniky typické pro Volvo, nikde na autě nepřebývají žádné prvoplánové kudrlinky. A pokud vám černá z nějakého důvodu nevoní, k dispozici jsou pochopitelně i všední barevné kombinace.
Chcete-li jiné SUV švédského výrobce se spalovacím motorem, lze se vydat směrem nahoru, tedy do větších modelů vyšších tříd. Ale nebojte, XC40 není žádný prcek, dozadu se pohodlně posadí i dospěláci (my se vzrůstem do 180 cm tu dokonce můžeme hovořit o bohatém prostoru), při rodinném nákupu zase potěší 443litrový zavazadlový prostor s pravidelnými tvary i průvlakem mezi zadními sedadly.
Čistému vnějšku sekunduje interiér v podobném duchu. Uklizený, minimalistický a takřka bez fyzických tlačítek. Třeba teplota už se ovládá výhradně přes vertikální obrazovku, hlasitost rádia však pořád ztlumíte tradičním otočným ovladačem. Chválíme, že klasická tlačítka zůstala alespoň na volantu, určitě jsou uživatelsky přívětivější než dotykové plochy jiných výrobců.
Za volantem se zabydlíte velmi rychle. Řidič spolupracuje s multimédii postavenými na systému Android Automotive. To znamená, že Google Mapy nebo hudební služba Spotify jsou vestavěné, nemusíte nutně zrcadlit chytrý telefon. Volvo navíc říká, že systém díky pravidelným aktualizacím vzduchem nezestárne. No, jedna věc je software, druhá hardware… Ale nutno říct, že v testovaném kousku všechno funguje na jedničku. Hlavně integrace Google Map a možnost jejich zobrazení v digitálních budících je příjemným zpestřením. Sledujete navigaci, ale přitom vůbec nemusíte uhýbat pohledem na středovou obrazovku.
Motorizace nabízí XC40 dvě a jsou si velmi podobné. Obě mají pod kapotou dvoulitrový benziňák podpořený turbem a mild-hybridním 48V dopingem. Obě se pojí se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (novinka poslední modernizace) a pohonem předních kol. Jaké jsou tedy rozdíly? Základní varianta B3 má 163 koní, naše silnější B4 197 koníků. Na stovce je tedy o sekundu rychleji (7,6 vs. 8,6 s), v obou případech vás ale omezovač utne na maximální rychlosti 180 km/h.
Čtyřválec má dostatek energie pro rychlá předjetí i levý dálniční pruh. Rozjezdy jsou plynulé a spolupráce s novou převodovkou funguje také bez výhrad. Někoho může mrzet absence čtyřkolky, výhodou pohonu předních kol je ale slušná spotřeba paliva. Pokud korzujete okreskami, počítejte s průměrem 6 až 6,5 l / 100 km. O víkendu jsem z Prahy vyrazil na Moravu – skoro celou cestu po dálnici – a na palubním počítadle po 250 kilometrech svítil průměrný apetit 7,2 litru na sto.
Kompaktní SUV Volva není trhač asfaltu ani vymetač závodních okruhů. Dokáže sice jet hbitě, ale nejvděčnější vám bude při pohodovějším tempu. Řízení je sice vcelku přesné, ale zároveň naladěné tak, aby se s ním hladce spolupracovalo i v úzkých uličkách měst. A podvozek? Poddajný, i na obouvaných dvacítkách jde o ideální kompromis pro příměstské cestování i delší dálniční přesuny.
Kolik za to? Švédská prémiovka startuje na částce 1 007 000 Kč za vstupní výbavu a slabší z benzinů. Temná stylovka Black Edition stojí 1 193 400 Kč, za silnější motorizaci se připlácí pětačtyřicet tisíc (při pohledu na minimální rozdíly v parametrech si říkám, jestli ji vůbec potřebujete). Auto už má ve výbavě všechno důležité, dokonce vás rozmazluje plejádou prvků navíc - třeba ambientním osvětlením kabiny, bezdrátovou nabíječkou telefonu nebo prémiovým audiem Harman Kardon. Jo, tohle je k německé konkurenci vážně zajímavá alternativa!
Technické údaje | Volvo XC40 B4 |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo + 48V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 1 969 cm³ |
Výkon | 145 kW (197 k) |
Točivý moment | 300 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 688 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,6 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 54 l |
Kola a pneumatiky | 245/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 400/1 863/1 652 mm |
Rozvor | 2 702 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 443 l |
Ceník | Listopad 2024 |
Cena od | 1 007 700 Kč |
Cena testovaného kusu | 1 394 200 Kč |