Článek
Tohle auto má za sebou vůbec zvláštní příběh, přestože s námi není zrovna dlouho. Jeho kořeny najdeme v modelu XC40, v kompaktním SUV, které Volvo představilo v září 2017. O dva roky později XC40 dostala také plně elektrickou verzi Recharge, jež se letos přejmenovala na EX40.
V březnu 2021 automobilka přidala právě C40 Recharge, sourozence elektrického XC40, který láká na stylovější karoserii ve stylu SUV-kupé. A také u tohoto sáhla po změně označení, nově ho v nabídce Volva najdeme jako EC40. Náš testovaný kousek ještě nosil označení C40 Recharge, nedivte se proto znakům na voze v galerii.
Další poutavou kapitolu pozoruhodného příběhu modelu EC40 představuje už zmíněná modernizace. Zatímco běžně se facelift dotýká úprav designu, retuší v kabině, doplnění výbavy nebo vyladění techniky a doplnění pohonných ústrojí, v případě EC40 (a EX40) Volvo rovnou změnilo koncepci pohonu.
V testovaném provedení Single Motor Extended Range s jedním elektromotorem má crossover nově místo předních poháněna kola zadní. Dozadu se navíc přesunul i elektromotor. Tato zásadní změna má samozřejmě vliv na jízdní vlastnosti – ale o těch až později. Pojďme se nejprve podívat do kabiny.
Švédský minimalismus
Interiér představuje moderní „volví“ klasiku. Palubní deska je přehledná, skoro až minimalistická, a téměř bez fyzických ovladačů. Hlavní ovládací prvek představuje uprostřed umístěná a vertikálně orientovaná dotyková obrazovka infotainmentu, za jehož vývojem stojí Google. Přes displej se řídí klimatizace i další klíčové funkce, v palubním systému se ukrývají také nejdůležitější nastavení.
Přestože vždy budu tvrdit, že tlačítka jsou k ovládání vozu vhodnější, musím Volvu přiznat, že řešení od Googlu není špatné. Systém je docela přehledný, logicky uspořádaný a svižný. A to samé platí také o provedení digitálního přístrojového panelu, který potěší i hezkou čitelností. Pracuje se s ním intuitivně prostřednictvím tlačítek na volantu.
Kdybych měl Volvu v souvislosti s ovládáním přesto něco vytknout, byla by to koncepce nastavení úrovní rekuperace. Zatímco většina automobilek volí uživatelsky přívětivý přístup v podobě pádel nebo páček na volantu, v EC40 se rekuperace ovládá přes infotainment – a příslušná nabídka je navíc dost utopená.
Celkově však elektrický crossover vnitřkem potěší. Nabízí příjemné prostředí, působí kvalitně a uspokojí i prostorností. Místo nad hlavami cestujících vzadu sice trochu ovlivňuje svažující se střecha, ale zas ne tolik, aby se na zadních sedadlech pohodlně neusadili běžně rostlí dospělí pasažéři.
Osobně bych vyzdvihl neobvyklé „gumové“ dekory v podobě mapy švédského města Göteborg, v němž má Volvo kořeny, nebo tradičně fantastická sedadla. Zajímavostí pak může být fakt, že výrobce pro EC40 nenabízí žádné kožené prvky.
Špatný není ani zavazadlový prostor poskytující objem 404 litrů. A nemusejí vám v něm vadit nabíjecí kabely - ty totiž můžete pohodlně uložit pod přední kapotu, kde se nachází ještě schránka o velikosti 31 litrů.
Svižné a obratné
Volvo EC40 je k dispozici ve třech verzích. Základ představuje jednomotorové provedení Single Motor o výkonu 175 kW, vybavené akumulátorem o využitelné kapacitě 66 kWh. Uprostřed najdeme testovanou variantu Single Motor Extended Range. To má sice také jeden elektromotor, jeho výkon ovšem dosahuje 185 kW. A navíc přidává větší baterii s využitelnou kapacitou 79 kWh a rychlejší nabíjení – až 205 kW (proti 180 kW).
Vrcholné EC40 Twin Motor Performance pak pohání dva elektromotory (každý pro jednu nápravu) poskytující dohromady systémový výkon 325 kW.
„Naše“ auto tedy cílí na zákazníky, jimž jde především o dojezd a celkově efektivitu. Volvo udává, že EC40 Single Motor Extended Range na jedno nabití zvládne až 584 kilometrů, což je úctyhodná hodnota. Praxe už samozřejmě tak úžasná není, přesto bych si já osobně nestěžoval.
Týdenní test jsem totiž zakončil s průměrnou spotřebou 17,1 kWh / 100 km, což při zmíněné využitelné kapacitě znamená dojezd okolo 460 kilometrů. A to je za mě vynikající hodnota. Pochvalu si navíc zaslouží také schopnost hodně rychlého nabíjení, díky němuž se EC40 v ideálních podmínkách a u vhodného stojanu umí dobít z 10 na 80 procent za 28 minut.
Na cestách pak Volvo EC40 Single Motor Extended Range působí sympaticky svižně. Výkonný elektromotor s bleskovou odezvou na plyn zajišťuje nejen pohotové zrychlení, ale také příjemnou pružnost. Zátah je typicky elektromobilní, tedy nejen okamžitý, ale také hezky plynulý a hladký. A spolehnout se můžete rovněž na mimořádně kultivovaný, tichý projev.
Přesun pohonu na zadní nápravu má velice pozitivní vliv na jízdní vlastnosti. Zlepšila se trakce a do řízení nově nezasahují žádné rušivé jevy. Bateriové vozy s pohonem přední nápravy občas mají kvůli ostřejšímu charakteru elektromotoru problémy s přenosem hnacích sil na vozovku, typicky taháním za volant. Toho se tedy Volvo zbavilo.
Jako zadokolka se stylové SUV také lépe řídí plynem, působí trochu lehčeji a ovladatelněji. Ke sportovnímu autu má vysoký a těžký elektromobil pochopitelně daleko, ale celkově se řídí vážně hezky. Vliv má také uložení trakční baterie do podlahy mezi nápravy, díky čemuž EC40 působí příjemně vyváženě. Řízení je sice lehké a trochu odtažité, příď však pokyny od volantu následuje ochotně a Volvo se poměrně hezky stáčí.
Další silnou stránku představuje pohodlí. Podvozek spolehlivě filtruje nerovnosti, jen na těch větších se občas může ozvat tlumené žuchnutí. Celkově pozitivní dojem z komfortu vám však rozhodně nezkazí.
Volvo EC40 Single Motor Extended Range je celkově povedený elektromobil, který díky kombinaci slušného dojezdu, svižného pohonu, rychlého nabíjení a povedeného interiéru potěší všestranností a univerzálností. A zaujme také tím, že nabízí jen málo prostoru ke kritice – chyb má opravdu pomálu.
I proto si výrobce dovolil poměrně sebevědomou cenu. Základní provedení Single Motor stojí nejméně 1 293 000 Kč, testovaná verze s výkonnějším elektromotorem a větší baterií startuje dokonce na 1 364 300 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | elektromotor |
Výkon | 185 kW (252 k) |
Točivý moment | 420 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 095 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Dojezd | až 540 - 582 km |
Kapacita baterie | 79 kWh (využitelná) |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 205 kW |
Kola a pneumatiky | 235/50 R19 vpředu, 255/45 R19 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 440/1 873/1 591 mm |
Rozvor | 2 702 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 404 l |