Článek
Tiguan nikdy nevyčníval z davu svou extravagancí, designovými kudrlinkami nebo high-tech vychytávkami. Šlo spíše o příjemné SUV, jehož plakáty sice nezdobí pokojíky malých petrolheadů, ale svou úlohu rodinného kočáru plní na jedničku. Přesto (nebo právě proto?) šlo o mimořádně úspěšný model, vždyť předchozích dvou generací se prodalo přes sedm a půl milionu kusů. Třetí pokračovatel má tedy na co navazovat.
Navzdory solidnímu zájmu zákazníků se Volkswagen nebál učinit rozsáhlé změny. S předchůdcem si novinku opravdu nespletete, nový uhlazenější design sdílený s Passatem je podobný elektromobilům ID. Vizáž pak značně ovlivňuje zvolená výbava – zatímco standardní provedení s horizontálními lamelami masky je spíše elegantní, R-Line díky černým detailům osloví sportovním šmrncem.
Novinka se mezigeneračně prodloužila o 30 milimetrů (na 4 539 mm), rozvor 2680 mm však zůstal na stejné hodnotě. Přesto se tvůrcům povedlo vykouzlit vzadu 652 litrů zavazadlového prostoru, což je o 37 l více. A nezapomíná se na variabilitu: zadní lavice je posuvná o čtrnáct centimetrů a má i nastavitelný sklon opěradel.
Digitalizace s tradicí
Uvnitř novinka po vzoru ostatních volkswagenů vyrazila vstříc digitalizaci. Zůstalo jen minimum fyzických tlačítek, prim hrají obrazovky. Ta středová má patnáct palců a je opravdu obrovská, naštěstí ale řidiči nezasahuje do výhledu z vozu. A když na to přijde, můžete ji zhasnout a spoléhat jen na digitální budíky, do kterých lze krom jízdních dat vsunout i navigaci. Značnou inovací prošel také head-up displej, který už nepromítá data na přídavné sklíčko, ale rovnou čelní sklo.
V souvislosti s ovládáním dvě dobré zprávy: VW pochopil, že dotykové plochy na volantu jsou nesmysl, a tak Tiguan zůstává věrný starým dobrým tlačítkům. Zároveň má na středové konzole nový, poměrně velký otočný ovladač. Ten primárně mění hlasitost, ale stačí jeho stisk a už nastavujete jízdní režim. Šikovné, byť ne tak propracované jako chytré ovladače v nových škodovkách. A navíc je prvek na konzole hodně utopený, takže abyste ho našli a použili, musíte zalovit pohledem opravdu hluboko.
Volba rozumu
Trendem poslední doby je sesekávání motorových nabídek. Leckde jste rádi, že si ještě vůbec můžete vybrat mezi klasickým benziňákem a dieselem. V tomto ohledu je VW věrný tradicím a nabízí dobře známé motory TSI a TDI na mnoho způsobů, které navíc doplňuje nová generace plug-in hybridu do zásuvky.
Základ představuje benzinová patnáctistovka se dvěma výkony a mild-hybridní výpomocí. Pro náročnější jsou připraveny silnější dvoulitry disponující také pohonem všech kol. Automatická převodovka je u všech motorizací standardem – sedmistupňové DSG pro standardní variace, šestistupňová dvouspojka v plug-in hybridech. Blíže vám motory představí tabulka níže. Slušný výběr, co říkáte?
I když technologicky pokrokový plug-in hybrid nebo nasupený 265koňový benziňák vypadají atraktivně, pro první svezení jsme volili pragmaticky variantu, která českého zákazníka bude zajímat o poznání více – slabší 150koňovou naftu s pohonem předních kol.
Diesel je dobře odhlučněný, rušivě nepůsobí ani při potřebě maximálního zrychlení. Akcelerace odpovídá papírovým předpokladům, jen reakce na sešlápnutí plynu by mohla být hbitější. Když se tempo ustálí a otáčky si sednou, je dvoulitr příjemným společníkem, o kterém prakticky nevíte a z nádrže upíjí kolem 6 l / 100 km dle zápřahu a tempa.
Motorizace | Výkon | Převodovka | Pohon |
---|---|---|---|
1.5 eTSI | 130 koní | 7st. DSG | 4 × 2 |
1.5 eTSI | 150 koní | 7st. DSG | 4 × 2 |
2.0 TSI | 204 koní | 7st. DSG | 4 × 4 |
2.0 TSI | 265 koní | 7st. DSG | 4 × 4 |
2.0 TDI | 150 koní | 7st. DSG | 4 × 2 |
2.0 TDI | 193 koní | 7st. DSG | 4 × 4 |
1.5 eHybrid (plug-in) | 204 koní | 6st. DSG | 4 × 2 |
1.5 eHybrid (plug-in) | 272 koní | 6st. DSG | 4 × 2 |
Komfort dvou ventilů
Tiguan je posazen na platformě MQB evo (jako Passat či Superb), standardně dostává čtyřprvkovou zadní nápravu a nově na přání sofistikovaný podvozek DCC Pro. DCC znamená pořád to stejné – adaptivní tlumiče, jejichž tuhost se mění v závislosti na zvoleném jízdním režimu. Varianta Pro však dostává dvouventilové tlumiče namísto dosavadních jednoventilových, což má znamenat ještě hladší propojení karoserie s podvozkem, a tedy i vyšší jízdní komfort.
A rozptyl mezi pohodlným a sportovním cestováním je opravdu rozkročený. Zatímco v pohodovém módu se podvozek umí ladně zhoupnout, na opačné straně spektra dojde k jeho výraznému utažení, kdy řidiče informuje o sebemenší nerovnosti. Auto však za žádných okolností nedupalo ani neodskakovalo. A to testovaný kousek obouval dvacetipalcové disky. Ale dlužno říct, že na výběru hladkých silniček si dal Volkswagen hodně záležet. Uvidíme, jak si sofistikované řešení poradí s nástrahami všedních českých cest.
Zajímavosti o novém Tiguanu
- S novou generací končí sportovní Tiguan R.
- Loučí se i sedmimístný Tiguan Allspace, výhledově ho nahradí zcela nový model Tayron.
- Nový podvozek DCC Pro je za příplatek dostupný pro všechny varianty.
- Pro český trh je standardně prodloužená záruka na 5 let nebo 100 000 km.
Tajemstvím už nejsou ani české ceny. Nový Tiguan startuje na částce 899 900 Kč za slabší benzinovou patnáctistovku, zkoušený diesel stojí minimálně 1 073 900 Kč, nejdostupnější čtyřkolka se silnější naftou 1 356 900 Kč.
Při konfiguraci určitě omrkněte akční verzi People. Ta je od základních cen odskočena jen nepatrně, ale v ceně má bohatou výbavu navíc. První kusy se na našich cestách objeví letos na jaře.