Článek
Čínský Dongfeng není na českém trhu úplným nováčkem, ale poměrně dynamicky expandující značkou, kterou táhnou dva klíčové modely - MPV U-Tour a SUV T5 Evo. A právě do rodiny T5 přibyl nový člen, který si s sebou přivezl samonabíjecí (HEV) hybridní pohon.
Vyzkoušeli jsme první kus, který teprve čekají schvalovací procesy, ovšem po testu máme jasno, jestli má hybrid smysl a čím se tohle Lamborghini z AliExpressu podobá Rolls-Roycu.
Když se na hybridní T5 podíváte zepředu, určitá asociace s Lamborghini Urus (a s nadsázkou, prosím) se nabízí. Nicméně ne poprvé, jelikož se u nás prodávala T5 Evo edice Heat Wave, která zase nabízela podobnou žlutou barvu.
Ale přece jen tvar nárazníku, úzké lampy, plastové spoilery… To všechno dotváří onen dynamický design. Toho se dočkáte rovněž vzadu, kde pracují sdružené zadní diodové lampy podobné Porsche a čtveřice plně funkčních koncovek výfuku.
Interiér pak platí za trochu zvláštní a ne úplně vyváženě pojatý. Palubní desce dominují dva digitální sdružené displeje, ovšem zatímco přístrojový je novější, má svěží grafiku a kvalitnější obraz, ten infosystému je povedený méně.
Navíc samotný software nic moc neumí. Provedete tam pár nastavení a pak si necháte u dealera domontovat krabičku pro připojení Apple CarPlay a Android Auto. Toulek rozhraním se však nezbavíte, protože bližší nastavení klimy nebo výhřevu sedadel musíte řešit poměrně složitě a dotykově.
O další překvapení se postará čalounění příjemných anatomicky tvarovaných sedadel. Křiklavě zelená barva působí hodně zvláštně. Navíc jde o Čínu, takže u řidiče čekejte výhřev, ventilaci i masáž, ale u spolujezdce jen vyhřívání.
Jistou zvláštností je do středu palubky integrovaný prostor pro upevnění vůně, který ale jde využít pro držák na mobil. Což je možná smysluplnější.
Za celkem líbivou považujeme podsvícenou hlavici řadicí páky s logem Forthing. Slušný je i volant, ale chybí mu výhřev. Výrobce dále uvádí objem kufru 480 litrů krytý elektrickými pátými dveřmi.
Jakmile ovšem zapadne slunce a vládu nad světlem převezme tma, T5 Evo Hybrid vytáhne svoje eso z rukávu, kterým sice nejsou optická vlákna protkaná stropem jako u rollse, ale…? Fosforeskující „samolepky“, které v nocí svítí. Je to tak, panoramatická střecha v noci září jako strop dětského pokoje na začátku roku 2000. A ve finále je to celkem milé.
Nevyužitý potenciál
Pohonným agregátem hybridní T5 je přeplňovaná benzinová patnáctistovka o výkonu 125 kW (170 koní) a síle 280 Nm, která putuje výhradně na přední kola. Zastavěný elektromotor označený jako TZ220XYL o výkonu 75 koní a síle 300 Nm pak systému jednak vypomáhá a také může sám pohánět kola.
Hybridní potenciál má T5 Evo ovšem spíše promrhaný. Zatímco takové hybridy od Toyoty přepínají na elektropohon, kdy to jen jde, tady jezdíte prakticky neustále na spalovací čtyřválec.
Elektřina se do vlastního pohonu zapojuje jen při nízkých rychlostech a jen někdy. Auto se tak spíš než jako samonabíjecí hybrid HEV (napětí 359 V) chová jako lepší mild-hybrid MHEV. A to je velká škoda, protože od motoru věčně plně nabitá baterie o kapacitě 2 kWh není využívaná tolik, jak by mohla být.
Tak aspoň podpora při předjíždění nebo plné akceleraci je znatelná, že? Bohužel nikoli. Cítíte takové příjemné postrčení, ale vyvolává to stejný dojem, jako když jste se jako děti rozjížděli poprvé na kole a rodič vás postrčil kupředu.
Navíc z toho vyplývá i na hybrid nezajímavá spotřeba. V kombinaci auto jezdí za více než osm litrů na sto. Srovnatelná hybridní Toyota pojede bude o dva, možná i tři litry úspornější.
Jistou roli v tom může sehrát i jeden fixní převod namísto klasické vícestupňové převodovky nebo proměnlivého převodu, kdy zejména na dálnici motor pracuje ve (zbytečně) vyšších otáčkách.
Na druhou stranu vozu nejde upřít jeho příjemné jízdní pohodlí díky nezávisle zavěšeným kolům, komfortnímu podvozku, jednomu převodu (hladká jízda), nastavitelnému posilovači řízení (tři úrovně) nebo nastavitelné rekuperaci. Odhlučnění bychom pak označili za spíše horší průměr. Výrobce má v tomto ohledu co zlepšovat.
T5 Evo HEV je však stále kus auta, co působí robustně a právoplatně náleží do konkurencí naplněného SUV-C segmentu. Dokud se ovšem bude prodávat ryze spalovací verze, není moc důvodů, proč sahat po hybridu. A to ani kvůli vnějšímu designu, protože stačí zvolit spalovací T5 Evo v Dragon edici a máte vzhledově to samé.
Ale až (jestli) ryze spalovací nebude, půjde o důstojnou náhradu, která se bude chovat víc jako normální benzinové auto než hybridní. Spotřebu nabídne obdobnou, stejně tak dynamiku. Takže jeho pravý čas možná ještě přijde.
Dongfeng Forthing T5 Evo HEV stojí od 919 000 Kč. Designově ekvivalentní čistě spalovací T5 Evo Dragon Edition vyjde na 829 900 Kč, zatímco klasickou T5 Evo pořídíte za 789 000 Kč. Všechny varianty pak kryje záruka 5 let nebo 150 000 km.
Předběžná tech. data | T5 Evo HEV |
---|---|
Karoserie | pětidveřová, SUV |
Míst k sezení | 5 |
Motor | zážehový řadový čtyřválec |
Přeplňování | turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 493 ccm |
Max. výkon | 125 kW (170 k) při 5 500 ot./min. |
Max. točivý moment | 280 Nm při 1 500–3 500 ot./min. |
Elektromotor | 55 kW (75 k), 300 Nm |
Převodovka | jeden redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotvostní hmotnost | 1 665 kg |
Pneu a disky | 235/55 R19 |
Rozměry | 4 595 × 1 865 × 1 680 mm |
Rozvor | 2 715 mm |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Objem kufru | 480 l |