Hlavní obsah

V Česku je lambo z AliExpressu. Technikou jde po Toyotě, výbavou míří na Rolls-Royce. Tak nějak po svém

Foto: Jakub Misík

Vypadá trochu jako Lamborghini z AliExpressu, ale ve skutečnosti jde o Dongfeng Forthing T5 Evo ve svěžím hybridním provedení. Technicky se auto snaží dostat do zelí Toyotě a určitou výbavou i k Rolls-Roycu, ačkoli obě pojetí jsou taková specifická. Čínská…

Článek

Čínský Dongfeng není na českém trhu úplným nováčkem, ale poměrně dynamicky expandující značkou, kterou táhnou dva klíčové modely - MPV U-TourSUV T5 Evo. A právě do rodiny T5 přibyl nový člen, který si s sebou přivezl samonabíjecí (HEV) hybridní pohon.

Vyzkoušeli jsme první kus, který teprve čekají schvalovací procesy, ovšem po testu máme jasno, jestli má hybrid smysl a čím se tohle Lamborghini z AliExpressu podobá Rolls-Roycu.

Když se na hybridní T5 podíváte zepředu, určitá asociace s Lamborghini Urus (a s nadsázkou, prosím) se nabízí. Nicméně ne poprvé, jelikož se u nás prodávala T5 Evo edice Heat Wave, která zase nabízela podobnou žlutou barvu.

Ale přece jen tvar nárazníku, úzké lampy, plastové spoilery… To všechno dotváří onen dynamický design. Toho se dočkáte rovněž vzadu, kde pracují sdružené zadní diodové lampy podobné Porsche a čtveřice plně funkčních koncovek výfuku.

Foto: Jakub Misík

Zadní sdružené lampy připomínají Porsche, koncovky výfuku nejsou atrapy.

Interiér pak platí za trochu zvláštní a ne úplně vyváženě pojatý. Palubní desce dominují dva digitální sdružené displeje, ovšem zatímco přístrojový je novější, má svěží grafiku a kvalitnější obraz, ten infosystému je povedený méně.

Navíc samotný software nic moc neumí. Provedete tam pár nastavení a pak si necháte u dealera domontovat krabičku pro připojení Apple CarPlay a Android Auto. Toulek rozhraním se však nezbavíte, protože bližší nastavení klimy nebo výhřevu sedadel musíte řešit poměrně složitě a dotykově.

Foto: Jakub Misík

Displeje palubní desky jsou v duchu moderních trendů spojené.

O další překvapení se postará čalounění příjemných anatomicky tvarovaných sedadel. Křiklavě zelená barva působí hodně zvláštně. Navíc jde o Čínu, takže u řidiče čekejte výhřev, ventilaci i masáž, ale u spolujezdce jen vyhřívání.

Jistou zvláštností je do středu palubky integrovaný prostor pro upevnění vůně, který ale jde využít pro držák na mobil. Což je možná smysluplnější.

Foto: Jakub Misík

Přední sedadla jsou příjemná, ovšem křiklavé čalounění působí zvláštně.

Za celkem líbivou považujeme podsvícenou hlavici řadicí páky s logem Forthing. Slušný je i volant, ale chybí mu výhřev. Výrobce dále uvádí objem kufru 480 litrů krytý elektrickými pátými dveřmi.

Jakmile ovšem zapadne slunce a vládu nad světlem převezme tma, T5 Evo Hybrid vytáhne svoje eso z rukávu, kterým sice nejsou optická vlákna protkaná stropem jako u rollse, ale…? Fosforeskující „samolepky“, které v nocí svítí. Je to tak, panoramatická střecha v noci září jako strop dětského pokoje na začátku roku 2000. A ve finále je to celkem milé.

Světelný strop a další prvky T5 Evo HEV.Video: Jan Majurník

Nevyužitý potenciál

Pohonným agregátem hybridní T5 je přeplňovaná benzinová patnáctistovka o výkonu 125 kW (170 koní) a síle 280 Nm, která putuje výhradně na přední kola. Zastavěný elektromotor označený jako TZ220XYL o výkonu 75 koní a síle 300 Nm pak systému jednak vypomáhá a také může sám pohánět kola.

Hybridní potenciál má T5 Evo ovšem spíše promrhaný. Zatímco takové hybridy od Toyoty přepínají na elektropohon, kdy to jen jde, tady jezdíte prakticky neustále na spalovací čtyřválec.

Foto: Jakub Misík

Auto využívá většinově spalovací motor, čímž zabíjí hybridní potenciál.

Elektřina se do vlastního pohonu zapojuje jen při nízkých rychlostech a jen někdy. Auto se tak spíš než jako samonabíjecí hybrid HEV (napětí 359 V) chová jako lepší mild-hybrid MHEV. A to je velká škoda, protože od motoru věčně plně nabitá baterie o kapacitě 2 kWh není využívaná tolik, jak by mohla být.

Tak aspoň podpora při předjíždění nebo plné akceleraci je znatelná, že? Bohužel nikoli. Cítíte takové příjemné postrčení, ale vyvolává to stejný dojem, jako když jste se jako děti rozjížděli poprvé na kole a rodič vás postrčil kupředu.

Navíc z toho vyplývá i na hybrid nezajímavá spotřeba. V kombinaci auto jezdí za více než osm litrů na sto. Srovnatelná hybridní Toyota pojede bude o dva, možná i tři litry úspornější.

Foto: Jakub Misík

Spíš než jako hybrid se T5 EVO HEV chová jako lepší mild-hybrid.

Jistou roli v tom může sehrát i jeden fixní převod namísto klasické vícestupňové převodovky nebo proměnlivého převodu, kdy zejména na dálnici motor pracuje ve (zbytečně) vyšších otáčkách.

Na druhou stranu vozu nejde upřít jeho příjemné jízdní pohodlí díky nezávisle zavěšeným kolům, komfortnímu podvozku, jednomu převodu (hladká jízda), nastavitelnému posilovači řízení (tři úrovně) nebo nastavitelné rekuperaci. Odhlučnění bychom pak označili za spíše horší průměr. Výrobce má v tomto ohledu co zlepšovat.

T5 Evo HEV je však stále kus auta, co působí robustně a právoplatně náleží do konkurencí naplněného SUV-C segmentu. Dokud se ovšem bude prodávat ryze spalovací verze, není moc důvodů, proč sahat po hybridu. A to ani kvůli vnějšímu designu, protože stačí zvolit spalovací T5 Evo v Dragon edici a máte vzhledově to samé.

Ale až (jestli) ryze spalovací nebude, půjde o důstojnou náhradu, která se bude chovat víc jako normální benzinové auto než hybridní. Spotřebu nabídne obdobnou, stejně tak dynamiku. Takže jeho pravý čas možná ještě přijde.

Dongfeng Forthing T5 Evo HEV stojí od 919 000 Kč. Designově ekvivalentní čistě spalovací T5 Evo Dragon Edition vyjde na 829 900 Kč, zatímco klasickou T5 Evo pořídíte za 789 000 Kč. Všechny varianty pak kryje záruka 5 let nebo 150 000 km.

Předběžná tech. dataT5 Evo HEV
Karoseriepětidveřová, SUV
Míst k sezení5
Motorzážehový řadový čtyřválec
Přeplňováníturbodmychadlo
Zdvihový objem1 493 ccm
Max. výkon125 kW (170 k) při 5 500 ot./min.
Max. točivý moment280 Nm při 1 500–3 500 ot./min.
Elektromotor55 kW (75 k), 300 Nm
Převodovkajeden redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotvostní hmotnost1 665 kg
Pneu a disky235/55 R19
Rozměry4 595 × 1 865 × 1 680 mm
Rozvor2 715 mm
Objem palivové nádrže55 l
Objem kufru480 l
Načítám