Článek
Co se stane, když proti sobě postavíte dva v Česku prodávané pravověrné off-roady – UAZ Patriot a Mercedes-Benz Třídy G? Podle papírových hodnot by mělo géčko, zvláště v dravém provedení AMG, zadupat ruský vlajkový UAZ do země. Jenže je tomu skutečně tak? A co když se ponoříte do hlubin obou automobilů, kde zjistíte, že si jsou v lecčem podobné? Pak nezbude nic jiného, než je protáhnout pořádným přírodním marastem.
Velice vtipně okomentoval začátek našeho terénního testování kolega Volšický, když jsme s oběma vozy dorazili do zasněženého areálu Offroad Klubu Milovice. Totiž určitá obava, že někde rozvěsíme UAZ za 780 tisíc nebo géčko za 5,2 milionu, tu přece jen byla. „Tak to seš na správným místě,“ prohlásil tehdy Volšický v roli fotografa.
Abyste věděli, s kým máte tu čest, oba adepty si stručně vyprofilujeme:
UAZ Patriot AT |
---|
Vlajková loď uljanovské automobilky staví na žebřinovém rámu, dvou tuhých nápravách, uzavřené karoserii, tovární uzávěrce zadního diferenciálu, redukci a šestirychlostní automatické převodovce. Motorem je 2,7litrový zážehový čtyřválec naladěný na 150 koní, čtyřkolka je připojitelná, pneumatiky 16palcové. Vozidlo podporuje ještě elektronická stabilizace dodávaná Boschem. |
Zatímco konkurence je o poznání nabušenější:
Mercedes-AMG G 63 |
---|
Terénní legenda vylepšená sportovní divizí AMG stojí na žebřinovém rámu, avšak sází na přední nezávislé zavěšení. Stále čtyřkolka nabízí tři uzávěrky diferenciálů, redukci a zajisté devítirychlostní automat. Motor je 4litrový, osmiválcový, se dvěma turbodmychadly, naladěný na 585 koní. Pneumatiky jsou 21palcové, armáda elektronických pomocníků hojná. |
Víte, zkoušené off-roady kráčí naprosto totožným filosofickým směrem. Narodily se jako sériově produkované užitkové stroje – Mercedes v roce 1979 a UAZ 3163 Patriot, tehdy ještě v evolučním vývoji známý jako UAZ 3160 Combat, až v roce 1997. Oba vozy se tedy vydaly spíše pracovní a vojenskou cestou, po níž vlastně jdou doteď, avšak s tím rozdílem, že tu existují i varianty pro civilní trh.
Největší zlom novodobé historie G-Wagenu nastal v roce 2018, kdy se ze splašeného žebřiňáku stala superrychlá civilizovaná limuzína na kolech, která se pyšní krabicovou karoserií, jakou příslušná klientela miluje. Podobně to měl také UAZ Patriot, který završil velkou modernizaci exteriéru (2014) zástavbou přepracovaného interiéru (2016) a jako vrchol skládačky uvedl variantu s automatickou převodovkou (2019).
Nechceme tedy úplně říct, že oba vozy do nehostinného prostředí milovického off-road parku nepatří, spíš je jejich reální majitelé k tomuto účelu většinově nevyužívají, což se odráží také na výbavách obou vozidel.
Z tehdy ryze pracovních strojů tak dnes usedáte do anatomických sedadel, hýčkaní automatickou klimatizací, vedeni navigací a vábeni seznamy příplatkových výbav k tomu, abyste si z kabiny svého off-roadu udělali ještě komfortnější místo k životu. V případě několikanásobně honosnějšího Mercedesu se bavíme ještě o dalším milionu dostupných vychytávek, zahrnujících třeba masážní křesla nebo jiné prvky sloužící ke zpříjemnění jízdy i k vyšší bezpečnosti.
Široké rozrážeče nových cest
Jenže méně je někdy více, říká se a v terénu se to potvrzuje. Rozbahněné cesty zasněženého tankodromu nejsou pro oba vozy problém. Z hlediska jízdy pozorujeme, jak se UAZ na úzkých gumách různě smýká, jeho řidič natřásá a pracuje s volantem intenzivněji než baliči v Amazonu před Vánocemi.
To v géčku je to prosím jiná pohoda, zvlášť když jsou systémy přepnuty do módu Trail, nerovnosti žehlí odpružení, aktivní sedačka zase drží řidiče (mě) ve stabilní pozici a kované 21palcové disky obuté na širokých gumách si razí suverénně cestu skrz.
Jenže po pár kolech, co se v géčku směju kolegovi, kterému v uazu často ustřeluje zadek a který skáče v mnou vyjetých hlubokých kolejích jako čert z krabičky, se věci mění…
Offroad Klub Milovice |
---|
V rozmanitém středočeském areálu milovického Offroad klubu se mimo pravidelných akcí dají domluvit také individuální jízdy. Místo je vhodné pro začátečníky i pokročilé, má své správce a jasně nastavená pravidla, kterých je třeba se držet. Denní jezdění zde vyjde asi na 300 Kč, zatímco víkend stojí 500 Kč. Kontaktní osobou je Martin Háša. |
Totiž rozježděné a odhalené nerovnosti mě nutní zpomalit, někdy dokonce nasadit až extrémně opatrné šnečí tempo. Prvně je nežádoucí odstřelit nárazníky za několik desítek tisíc korun a také už narážím na určitý limit světlé výšky.
V cirka dvoutunovém Patriotu je to jiné. Místa, v nichž se G-Wagen pomalu sune, ruský matador prosviští klidně v rychlosti 40 km/h, aniž by si někde škrtnul, tedy mimo pár pusinek na obaly diferenciálů. A pokud dojde k uvíznutí v nějakých hlubších kolejích? Jednoduše se pomocí tlačítka na středovém tunelu zařadí zadní uzávěrka a je (obvykle) po problému.
Do toho tu máme výjezdy do kopců, kde se patrioťácké šestnáctky skvěle zařezávají do sněhu a bláta, zatímco široké obutí 2,6 tuny těžké G 63 beznadějně klouže a uskakuje tam, kam žádný řidič rozhodně nechce. Výhodou mercedesu je však velmi výkonný motor, protože co nejde silou, může jít ještě větší silou. Potom už ovšem rozhoduje pouze fakt, jak moc velkou odvahu/naditou peněženku máte…
Pozorovat obě terénní legendy nutí rovněž k zamyšlení, jaké barvy vozy nosí. Málokoho asi překvapí, že v případě AMG G 63 vítězí spíše výrazné barvy, jenže co UAZ? Tam je dost podobné, neb nejprodávanější variantou s manuálem je v Česku edice Expedition pyšnící se oranžovým lakem, zatímco pro automat lidé volí na snímcích viditelnou pastelovou šedou. Žádná zelená, les, vojenství nebo jiné věci zavánějící prací, ale parádičky…
Další faktor, který obě auta sdílí, nese označení žíznivost. Průměrně si géčko vezme ve svižném provozním režimu 16 litrů nejméně 98oktanového benzinu na sto kilometrů. UAZ Patriot s automatem se v rámci úsporné jízdy drží na 12–13 litrech, nicméně při obdobném stylu provozu jako u G-Wagenu se dostanete na totožnou spotřebu, tedy na 16 litrů. Rozdíl je pouze v oktanech, protože Patriotu stačí klasický Natural 95.
Jiná klientela, stejné cíle
Dalo se předpokládat, že oba vozy budou v terénu vyrovnané, jenže až praxe ukázala, jak moc má UAZ v některých situacích v náročných přírodních podmínkách navrch. Do určité míry může hrát roli i obava z případných škod, totiž díly na uaz stojí pár tisíc až desítek tisíc korun, ale na géčko? Tam jedete za úplně sazby, které ovšem odpovídají luxusní kategorii.
Na silnici se samozřejmě role mění. Tam si Patriot oproti G-Wagenu absolutně neškrtá a už za pár sekund od startu slyší pouze dozvuky líbezného dunění výfukové soustavy AMG. Chcete-li to papírově – UAZ Patriot AT frčí nejvýše 150 km/h a z nuly na sto zrychlí za půl dne, zatímco Mercedes-AMG G 63 jede až 220 km/h a z místa na stovku vystřelí za 4,5 sekundy.
Velmi významným a lidmi vyhledávaným bonusem u AMG G-Wagenu jsou obří brzdy, které oceníte zejména na silnici, avšak neztratí se ani v terénu. Protože co neubrzdíš, to neukecáš.
Oba dva automobily mají rozdílnou klientelu, o tom není pochyb. Na druhou stranu kupci obou vozidel očekávají ve smyslu užitku vesměs samé. Tedy určitou výjimečnost, univerzálnost, schopnosti v městské džungli i dálnici, vysoký posez a slušné terénní vlastnosti, které pak reálně uplatní nanejvýš v lese, na horách či cestou na odlehlou chalupu.
A to je realita. Tedy u G-Wagenu AMG se tomu nedivíme, ovšem u Patriota tak trochu ano. Ani budoucnost nebude jiná, zatímco G postupně přejde na elektropohon, UAZ bude svoji vlajkovou loď modernizovat tak, aby byla na cestách ještě přívětivější, bezpečnější a designově atraktivnější. Už dlouho se totiž mluví o nezávislé přední nápravě nebo o nášupu elektronických asistentů…
Konečné resumé? UAZ Patriot je o něco schopnějším off-roadem, ovšem dojem z terénu je vykoupen poměrně nekomfortním houpavým zážitkem, kolikrát rovnajícím se jízdě Šíleného Maxe. Skutečně, kdybyste vzadu v Patriotu měli mléko, po intenzivním půldenním mimosilničním testování vyndáváte máslo. Géčko je z hlediska pohodlí opakem, ale za to vyžaduje daleko více opatrnosti anebo dokonce zvolení jiné cesty/trasy. Jsou totiž místa, která německý milionový off-road nezdolá, zatímco několikanásobně levnější UAZ je pokoří s vyskákaným úsměvem na rtech.
Technické údaje | UAZ Patriot AT | Mercedes-AMG G 63 |
---|---|---|
Motor | R4 | V8 |
Palivo | N95 | N98 |
Zdvih. objem | 2 693 ccm | 3 982 ccm |
Výkon | 150 koní | 585 koní |
Převodovka | 6. st. aut. | 9. st. aut. |
Zrychlení 0–100 km/h | nedostupné | 4,5 s |
Max. rychlost | 150 km/h | 220 km/h |
Délka | 4 785 mm | 4 873 mm |
Šířka | 2 110 mm | 2 187 mm |
Výška | 2 005 mm | 1 966 mm |
Provozní hmotnost | 1 984 kg | 2 635 kg |
Tažné zařízení | 750/1 500 kg | 750/3 500 kg |
Objem nádrže | 68 l | 100 l |
Objem kufru | 650 l | 454 l |
Základní cena | 650 000 Kč | 4,4 mil. Kč |
Cena test. modelu | 780 000 Kč | 5,2 mil. Kč |