Hlavní obsah

Třetí Fabie je posledním modelem zpívajícím requiem za malé kombíky, ona i celý segment skončí letos

Foto: Karel Štochl

Ukončení výroby trojkového kombíku je v plánu na závěr roku 2022

Dny třetí Fabie Combi jsou definitivně sečteny, výroba končí na konci letošního roku. Ikonický model s více než 20letou tradicí platí za cenově dostupný rodinný univerzál, s nímž končí i celý jeden segment. Ukážeme vám, proč bude praktická škodovka na trhu chybět, představíme si edici Tour, a nakonec vůz porovnáme s nošovickou i30.

Článek

Čtvrtá generace Škody Fabia se skutečně povedla. Jde o dospělý hatchback, který se umí zalíbit designem i výbavou a dokáže překvapit prostorem a praktičností, jízdními vlastnostmi i komfortem. Ale jedna zásadní věc jí chybí – varianta Combi…

Foto: Karel Štochl

Škoda Fabia Combi se ve čtvrté generaci už neukáže

Důvody, proč čtyřka s batohem na zádech nebude, jsou známé a několikrát opakované. Smutné je, že spolu s ní končí celý segment kompaktních, dostupných kombíků – Logan MCV nebo Clio Grandtour se odporoučely již dávno před ní. Proto jsme využili šance a svezli se s finální edicí populární varianty Fabie, abychom si připomněli, v čem tolik vynikala.

Kufr nadevše…

Tu největší přednost Fabie combi najdete pochopitelně vzadu pod velkým výklopným víkem a za širokým vstupním otvorem – kufr má objem velmi solidních 530 litrů (po sklopení opěradel druhé řady dokonce až 1 395 l), což postačí i početnějším rodinám, které mají natrénované úsporné balení bagáže.

Foto: Karel Štochl

Pro zajímavost: Fabii řadí Svaz dovozců automobilů (SDA) do kategorie Malé

Ale ono nejde jen o jeho objem, ale také o chytré využití prostoru. Právě přítomnost různých háčků, síťového programu, flexibilní přihrádky, odkládacích prostor nebo mezipodlahy z něj dělá krále zavazadelníků malých aut.

Všechny tyto vychytávky jsou navrženy pro uplatnění v rámci denní potřeby, takže vám vzadu například nebude létat plná plastová lahev, nevysype se nákup, batožina nezmění pozici ani po prudším brzdění a kdejaké neposedné věci prostě zůstanou tam, kde je uložíte/zajistíte. Vážně je to Simply Clever!

Foto: Karel Štochl

Až odejde trojková Fabia v kombíku, skončí celý segment malých praktiků

...ale není to jen o kufru

Praktičnost Fabie tkví ale i v dostatku prostoru na předních i zadních sedadlech, kde se ani dospělí nemusí příliš uskromňovat, najdou tu totiž dost místa pro svá kolena i nad hlavou. To je na takto kompaktní auto skutečně velmi neobvyklé.

Foto: Karel Štochl

Interiér je vysoce ergonomický

Hodit se vám budou i chytré maličkosti jako držák na parkovací lístek, deštník pod sedačkou, držák na lahve usnadňující odšroubování jejich víčka nebo kapsy ve dveřích, které polknou i 1,5litrovou lahev. A určitě využijete i tu pověstnou škrabku na led pod víčkem nádrže. V těchto Simply Clever prvcích zkrátka a dobře tkví genialita škodovek, byť se to zákonitě podepíše i na konečné ceně, protože celé vývojové týmy musí projevit invenci a dotáhnout ji do finále.

Třetí Fabia se narodila již v roce 2014, takže se jí vyhnula móda velkých displejů sdružujících nespočet funkcí. Nadšence moderní techniky to možná odradí, ale pro většinu řidičů to bude spíš výhoda. Nad ergonomií vozu nepostiženého dotykově-displejovou mánií totiž návrháři musí daleko více přemýšlet, což se odráží i u třetí Fabie.

Foto: Karel Štochl

Panel klimatizace je jednoduchý a přehledný

Příkladem budiž léty prověřené ovladače zrcátek, praktický spínač světel, moderně tvarovaný volant s multifunkcí, startovací knoflík na místě spínací skříňky, přehledné budíky s palubním počítačem, klasické výdechy topení, skromná (ale dostačující) multimédia, povedený panel klimatizace a komfortní loketka.

Černá je nová černá

Na rozloučenou se tedy Škoda Auto rozhodla připojit za Fabii Combi z minulosti známé přízvisko Tour a představit také temné provedení nazvané Black. Jde tedy o třetí výbavový stupeň (po Active a Ambition) oplývající černými detaily.

Jedinečný vzhled tvoří černě zbarvená zrcátka, hagusy, maska chladiče a litá kola. K tomu dostanete v rámci standardu oproti nižším stupňům navíc přední bi-LED lampy, zadní LED lampy, tempomat, sportovní multifunkční volant a infosystém s Bluetooth. Jestliže zvolíte automatickou převodovku, pak se lze těšit i na zadní kotoučové brzdy.

Foto: Karel Štochl

Kufr vozu je nesmírně praktický

Na silnici nezklame

Škoda nabízí edici Tour s jediným motorem, a to litrovým TSI o výkonu 70 kW (95 koní), který lze spárovat s pětirychlostním manuálem nebo se sedmirychlostním automatem DSG. V tomto ohledu – zvláště chcete-li auto často používat i mimo města a jejich okolí – radíme spíše DSG.

Praktické jsou rovněž volitelné prvky typu bezklíčový vstup i start, sledování slepého úhlu, senzor světla a deště, případně vyhřívaná přední sedadla. Samostatnou pochvalu posíláme přehlednému panelu automatické klimatizace s jasně navrženými ovladači a příjemně čitelným grafickým zobrazením činnosti soustavy.

Foto: Karel Štochl

Multimédia podporují Apple CarPlay i Android Auto

Křižování městem a cestování po okreskách není žádným utrpením, což je dané zejména bleskovou prací sedmirychlostního automatu. Svižné zdolání převýšení, zatáčení, předjíždění a jiné dynamické manévry totiž takřka vždy vyžadují podřazení a vytočení motoru do vysokých otáček, kde tříválec podává potřebný výkon a jeho krouťák ještě tolik neuvadá. Při běžném plutí krajinou ale drží otáčky příjemně nízko, z čehož pramení spotřeba pohybující se bez problémů pod pěti litry na sto.

Foto: Karel Štochl

Fabia jde s dobou, nabídne rovněž diodové lampy

Litrový tříválec o výkonu 95 koní se neztratí ani dálnici, ostatně bezpečně nás dovezl na bratislavský autosalon a zpět, a přitom nebyl nikterak žíznivý – vešli jsme se pod sedm litrů na sto. Překvapilo nás, že i při stoupání do kopců se vůz tolik nezadýchával, byť tedy musel být držen pod plným plynem, aby mohl pracovat nejúčinněji. Zcela na rovinu ovšem říkáme, že u vícečlenné posádky (tři a více osob) by tomu tak nebylo. Tam by litrovou Fabii nezachránilo ani zmíněné DSG…

Suma sumárum se naše průměrná spotřeba nakonec ustálila na hodnotě rovných šesti litrů na sto kilometrů, což je vzhledem absolvovaným jízdám (cca 40 % nájezdu dálnice) prostě slušné. Opět vzpomeneme DSG, které poměrně často vyřazovalo do neutrálu a nechávalo „fábku“ plachtit, což nějaké decilitry rovněž ušetřilo.

Foto: Karel Štochl

Pod kapotou pracuje zážehové litrové TSI o výkonu 95 koní

Kolik za to?

Fabia Combi Tour stojí ve standardu 359 900 Kč s přeplňovaným litrovým tříválcem o výkonu 95 koní (160 Nm) a s pětikvaltem. Za dvouspojkový automat DSG pak vždy připlácíte 40 tisíc.

V základu jsou prvky jako např. 15" ocelové disky, hagusy, el. okna vpředu, el. zrcátka s výhřevem, manuální klima, výškově stavitelné sedadlo řidiče, multimediální systém s dotykovou obrazovkou 6,5“ a praktický kufr o objemu 530 litrů.

Foto: Karel Štochl

Přední sedačky neztrácí na komfortu a jsou volitelně vyhřívané

Druhá výbava za 379 900 Kč přidává 15" liťáky, omezovač rychlosti a výškově stavitelné sedadlo spolujezdce (plus dekorativní prvky).

Foto: Karel Štochl

Maximálka vozu je 188 km/h, nejvyšší výkon pak v rozmezí 5 000–5 500 otáček za minutu

Půjdeme-li k sérii Black, pak za 409 900 Kč dostanete už zmíněné černé 16" liťáky, multifunkční volant, tempomat, diodové lampy a Bluetooth konektivitu.

Foto: Karel Štochl

Významným hráčem je zde automat DSG

Soused z Nošovic

Cenově je ke kombíkové Fabii nejblíže nošovický Hyundai i30, ačkoliv má díky větším vnějším rozměrům prostorově navrch – poznáte to hlavně na předních sedadlech, kde se pohodlněji uvelebíte, a také v hlubinách 602litrového kufru s možností rozšíření až na 1 650 l..

Foto: Jakub Deml

Hyundai i30 kombi startuje od téměř 400 tisíc

V základu se i30 kombi prodává od 399 990 Kč s atmosférickým čtyřválcem 1,5 litru (110 koní, 172 Nm) a šestirychlostním manuálem. Za výkonnější a živější přeplňovaný litrový tříválec připlatíte jen 10 tisíc, automat je za 50tisícový příplatek pro další nabízené přeplňované motory 1,0 l a 1,5 l.

Foto: Jakub Deml

V nejvyšším výbavovém stupni stojí i30 kombi skoro 600 tisíc

V rámci sériové výbavy dostanete např. 15palcové plecháče, hlídač jízdních pruhů, el. okna vpředu, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, manuální klimu, tempomat s omezovačem rychlosti, světelný senzor, samočinné přepínání světel, rádio na mp3, multifunkční volant, sadu zimních pneu a kufr o objemu 602 litrů.

Foto: Karel Štochl

Škoda Fabia Combi Tour startuje od téměř 360 tisíc

Chybí zde podstatná věc, a to výškově stavitelné sedadlo řidiče. Kvůli němu si musíte dokoupit paket za 10 tisíc s dalšími doplňky (Bluetooth, př. mlhovky, hagusy, dojezd. rezerva).

Co z toho vyplývá? Inu za cenu základního Hyundaie i30 kombi s výškově stavitelnou sedačkou řidiče můžete pořídit sice menší, ale zajímavě vybavenou Fabii Combi Tour. Ta je sice ochuzena o šestikvalt a několik asistenčních systémů, nicméně díky přeplňovanému litrovému tříválci s pětikvaltem je oproti i30 s 1,5litrovým atmosférickým čtyřválcem např. svižnější (0–100 km/h za 10,8 s vs. 12,6 s) a papírově dle WLTP úspornější (l/100 km 5,3–5,6 vs. 6,0–6,8).

Foto: Karel Štochl

Za základní cenu i30 s výškově stavitelnou sedačkou řidiče jste schopni koupil Fabii Combi Tour Black

Requiem za kombíky

Foto: Karel Štochl

Také o místo vzadu se netřeba bát

Tak či onak je jasné, že s ukončením výroby modelu Fabia Combi Tour na konci letošního roku přijdou zákazníci o uživatelsky příjemné a nečekaně praktické auto. V Česku už příjem individuálních objednávek pro Fabii s batohem na zádech skončil v lednu, přičemž na ostatních trzích se tato kapitola zavřela/postupně zavírá rovněž. Chcete-li si tedy praktický kombík třetí generace, musíte u autorizovaných prodejců mrknout na skladovky nebo prověřit on-line nabídky na webu Škoda Auto. Případně k sousedům z Nošovic pro i30 kombi.

Tedy sbohem, adieu, goodbye, auf Wiedersehen. Zázrak se nekoná, trojková Fabia Combi končí bez přímé náhrady a s ní i celý segment malých praktických a cenově dostupných kombíků…

Načítám