Hlavní obsah

Toyota Yaris Cross Hybrid s pohonem všech čtyř kol je sympatický parťák k pohledání

Foto: Lukáš Kukla

Toyota sice přichází na party kompaktních crossoverů pozdě, ale o to víc si dala na svém Yarisu Cross záležet. Je totiž pohledný, velmi propracovaný, nečekaně praktický a můžete ho mít nejen s úsporným hybridem, ale dokonce i se čtyřkolkou. Jedna věc vás ale může trochu potrápit…

Článek

To je peklo! Doposud jsem si myslel, že zlaté lakování je pro Yaris Cross to nejlepší. Jenže čím déle se dívám na tuhle karmínově červenou, tím víc se mi líbí. Těžké rozhodování. A mimochodem, ta kobaltově modrá taky nevypadá špatně a perleťově bílá nebo popelavě šedá, to je prostě jistota. Vidíte to? Vybrat ten správný lak je fakt peklo!

Foto: Lukáš Kukla

Ta červená mu vážně sluší! Zvlášť v kombinaci s kontrastním černým lakováním a 18" litými koly

Na druhou stranu je výběr laku také jediný bolehlav, který vám Yaris Cross způsobí, protože je to moc sympatické a bezproblémové auto. Vypadá děsně roztomile, aby přitáhl něžnější část populace, přitom ale dost sebevědomě, aby se za jeho volantem ani správný chlap necítil zženštile. Navíc si ho můžete vyšperkovat širokými možnostmi individualizace – kontrastně lakovanou střechou, litými koly ve velikosti 16 až 18 palců a čtyřmi druhy interiéru.

Kromě variant čalounění vás v kabině okouzlí především její útulnost a propracovaná ergonomie, takže se tu hned budete cítit jako doma. Místa pro posádku není přímo na rozdávání (vpředu je to dobré, vzadu spíše jen pro děti), ale Yaris Cross to dohání slušným zavazadelníkem (397 l pro běžné verze, 320 l pro testovaný hybrid s pohonem všech čtyř kol) a skvělou praktičností v podobě sedaček dělených v poměru 40:20:40 a chytrým záchytným systémem.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina Yarisu Cross je pohledná, kvalitně zpracovaná a našlapaná výbavou

Také si můžete navymýšlet spoustu sofistikované výbavy, která zahrnuje i vychytávky dosud vyhrazené vyšším kategoriím aut – jako třeba head-up displej doplňující digitální přístrojový panel a 9“ dotykový infotainment s širokou mobilní a online konektivitou, prémiové audio JBL s 8 reproduktory nebo náladové ambientní osvětlení.

K tomu má Yaris Cross k dispozici velký balík sofistikovaných jízdních asistentů, z nichž většinu máte už v základu (nouzové brzdění, adaptivní tempomat a sledování jízdy v pruhu, čtení značek nebo automatické přepínání dálkových světel, novinkou je středový airbag chránící posádku vpředu proti vzájemné srážce), vyšší výbavy a příplatkové pakety přidávají už jen speciality jako sledování mrtvých úhlů, automatický parkovací asistent nebo Bi-LED světlomety.

Nejzajímavější technologií na palubě Yarisu Cross je však jeho pokročilý hybridní pohon kombinující tříválcový benzinový motor s elektromotorem a automatickou převodovkou s plynule měnitelným převodem. Standardně má pohon pouze předních kol, ale ve variantě s pohonem všech čtyř kol (kterou nabízí jako jeden z mála v tomto segmentu) dostanete ještě jeden elektromotor navíc roztáčející zadní kola. Reakce čtyřkolky jsou tak skutečně okamžité a točivý moment je precizně dávkovatelný, takže se nemusíte bát, že byste uvízli ve sněhu nebo se nemohli rozjet do prudkého kopce na mokrém asfaltu nebo nezpevněném povrchu (tím se vám snažím naznačit, že Yaris Cross není čistokrevný teréňák).

Foto: Lukáš Kukla

Pouze hybrid můžete mít s pohonem všech čtyř kol

Hybrid dokáže být při běžné jízdě velmi tichý a neuvěřitelně efektivní – je radost sledovat čísla spotřebu začínající čtyřkou nebo dokonce trojkou. V kombinovaném provozu se tak bez problémů vejdete do pěti litrů, aniž byste se museli nějak zvlášť snažit (předokolkový hybrid dokáže být ještě o pár deci úspornější). A pokud nejste fandové elektrifikace, pořád můžete mít samotnou tříválcovou patnáctistovku bez elektrické dopomoci (s manuálem nebo automatickou převodovkou typu CVT s virtuálními kvalty), a ušetřit tak kupu peněz (které pak spálíte v nádrži, počítejte se spotřebou lehce přes šest litrů), volba je čistě na vás.

Foto: Lukáš Kukla

Hybrid dokáže být ukázkově úsporný, zvlášť ve městě a na okreskách

Jediné, co by vás tak mohlo trápit, jsou laciné plasty v interiéru (základem je přeci jen malé městské auto), tužší naladění podvozku (to je neduh většiny městských crossoverů) a pod plynem hlučnější projev tříválce (kterému příliš nepomáhá e-CVT převodovka), který vynikne především v kontrastu s tím, jak tichoučký Yaris Cross dokáže po většinu jízdního času být. Ale to jsou vážně jen drobné výtky…

Celkově je Toyota Yaris Cross prostě sympaťák – je to vidět už na první pohled a s každým dnem společného soužití a s každým kilometrem, který s ním najedete, se tento dojem akorát prohlubuje. Bude vás těšit jak hbitě, tiše a úsporně dokáže jezdit, bude vás bavit jeho uživatelská přátelskost a budete obdivovat jeho promyšlenou praktičnost. Toyota Yaris Cross je prostě parťák k pohledání.

Základní cena Toyota Yaris Cross činí 435 000 Kč pro benzinovou verzi s manuálem, za hybrid dáte 525 000 Kč (připomínáme, že je vybavený automatickou převodovkou), hybrid se čtyřkolkou dostanete pouze s vyšší výbavou Comfort za 615 000 Kč. Pouze hybridy jsou k dispozici s vrcholnými výbavami Executive a Adventure, na které Toyota aktuálně poskytuje akční slevu 25 tisíc korun.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, uložený vpředu napříč + 2× elektromotor
Zdvihový objem1 490 cm3
Výkon68 kW (88 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment120 Nm při 3 600 - 4 800 ot./min.
Elektromotor80 k a 141 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí116 k
Převodovkas plynule měnitelným převodem
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 260 kg
Akcelerace 0–100 km/h11,8 s
Maximální rychlost170 km/h
Spotřeba (kombinace)4,7 l/100 km
Objem palivové nádrže36 l
Kola a pneumatiky215/50 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 180/1 765/1 560 mm
Rozvor2 560 mm
Objem zavazadlového prostoru320 l
Načítám