Článek
Asi stárnu. Ranní vstávání začínají být bolestivá, energie už taky není tolik, co bývalo, a svět se mi začíná zdát zbytečně uspěchaný. Vlastně jsem dost zpomalil i za volantem. Už nemusím předjíždět za každou cenu ani nepotřebuji vymést každý apex, víc si začínám cenit pohodlných kočárů místo uskákaných sporťáků a místo řevu vytočeného motoru mi větší radost začíná dělat ticho. Nu, je to tady – přišel čas pořídit si Mercedes…
Jenže můj zůstatek na účtu říká, že si mám nechat zajít chuť a porozhlédnout se jinde. A vážně není příliš těžké v nabídce Toyoty přehlédnout model Camry. Tahle manažerská limuzína je sice nenuceně elegantní, když si ji pečlivě prohlížíte, ale také ji můžete snadno minout, když se nesoustředíte. Stejné je to v interiéru, který vám svou architekturou nebo barevným/materiálovým pojetím dech nevyrazí, ale vklouzněte do pohodlné kožené sedačky, elektricky si ji nastavte do své oblíbené polohy a rázem budete v Camry jako doma.
Nenápadný bestseller
Toyota Camry patří k nejprodávanějším autům na světě – dlouhodobě se umisťuje v TOP10, předskočit ji dokážou jen pick-upy a SUV, s přehledem za sebou nechává ostatní běžná osobní auta (Corolla, Civic). Samozřejmě za to vděčí hlavně americkému trhu, kde je dlouhodobě oblíbená. Měli byste také vědět, že jméno Camry se poprvé objevilo v roce 1979 jako verze Celicy, od roku 1982 jde o samostatný model a loni v létě jeho již osmá globální generace pokořila milník 10 milionů vyrobených aut.
Tady je totiž vše na svém místě, ovládacích prvků je tu tak akorát, abyste měli důležité funkce hned po ruce a přitom nebyli zavalení tlačítky. Výbava si nezadá s tou v autech prémiové třídy – sedadla vpředu jsou vyhřívaná (stejně jako volant) i ventilovaná, palubní přístroje jsou doplněné průhledovým displejem, dotykový infotainment s 9palcovou obrazovkou (vylepšení nedávné modernizace) má skvělé rozlišení a širokou konektivitu (systém na něm působí zastarale, ale stejně byste si připojili svůj telefon přes Android Auto nebo Apple CarPlay) doplněnou indukčním nabíjením, nad vaší bezpečností bdí balík sofistikovaných jízdních asistentů (nouzové brzdění nově umí rozeznávat chodce a cyklisty a dává také pozor na protijedoucí auta a přecházející chodce při odbočování na křižovatkách, adaptivní tempomat komunikuje se systémem čtení dopravních značek a systém udržování jízdy v pruhu lépe čtení čáry na silnici) a na cestu vám krystalicky čistě vyhrává prémiové audio JBL s 9 reproduktory.
Tedy pokud ho nevypnete, abyste si užili víc ticha. Pokročilý hybridní pohon Toyoty totiž dokáže velmi efektivně využívat elektřinu získanou častou rekuperací (nabíjí se pouze jízdou), takže v naprosto tichém a bezemisním režimu tráví klidně polovinu jízdní doby (ve městě o trochu víc, na dálnicích o dost méně). A když se pak ozve čtyřválcový dvouapůllitr, je dostatečně utlumený a vytočený jen chvíli, protože výkonu máte až dost – kombinací obou pohonů dokonce až 218 koní.
Vážně si myslíte, že potřebujete diesel?
Camry nabízí jedinou pohonnou jednotku, a to pokročilý hybrid kombinující atmosférický benzin s elektromotorem a e-CVT převodovkou. Fanoušci dieselů typických pro tuto automobilovou třídu tak nejspíš ohrnují nos, jenže tenhle hybrid umí být tišší (díky jízdě na elektřinu a ani v benzinovém režimu netahá za uši) a podobně úsporný: v kombinaci dosahuje spotřeby kolem 5,5 litru, ve městě a na okreskách ji stlačíte i pod pět litrů, při dálničních přeletech se naopak přiblíží šesti. Což je ale pořád na takhle velké auto velmi pěkná hodnota. Věřte nám, diesel vám fakt chybět nebude.
Ale na závodění to není, Camry totiž jako správná luxusní limuzína preferuje spíše klidnější styl jízdy, který také vrchovatě odmění plavným pohodlím. Podvozek maskuje výmoly a záplaty, všechny nerovnosti a zpomalovací prahy mění jako mávnutím kouzelného tlumiče na komfortní zhoupnutí, přitom má v zatáčkách dost jistoty, abyste si nepřipadali jako v bárce na rozbouřeném moři. Řidičsky to ale velká zábava není, spíš je to o celkovém požitku z klidu a pohody.
Zní to nudně? No, ano, Camry je nudné. Prostě cílí na zkušenější řidiče, co radost ze života nehledají za volantem. Jeho účelem není rozproudit vám krev v žilách, ale naopak se vás snaží vyklidnit a zrelaxovat, rozmazlovat širokou výbavou a pohodlím. Zkrátka prémiové pohodlí za docela přiměřenou cenu. A pokud byste přeci jen chtěli trochu výraznější osobnost a kvalitnější provedení interiéru, pořád si můžete skočit vedle do Lexusu a pořídit si Camry v hávu modelu ES. I tak pořád vyjde ve srovnání s prémiovými Němci na dost pěkné peníze.
Vybrat správnou verzi Toyoty Camry je poměrně jednoduché – je totiž k dispozici s jedinou motorizací, takže volíte jen úroveň výbavy. Základní Comfort za 1 010 000 Kč docela postačí, ale můžete si dopřát lepší infotainment, čalounění syntetickou kůží a další drobnosti ve výbavě Prestige za 1 070 000 Kč nebo zvolit plnou palbu výbavy Executive za 1 165 000 Kč. Je to na vás.
Technické údaje | |
---|---|
Benzinový motor | atmosférický řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 2 487 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k) při 5 700 ot./min. |
Točivý moment | 221 Nm při 3 600 - 5 200 ot./min. |
Elektromotor | 120 k a 202 Nm |
Celkový výkon hybridního systému | 160 kW (218 k) |
Převodovka | e-CVT s plynule měnitelným převodem |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 595 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,3 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 235/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 885/1 840/1 445 mm |
Rozvor | 2 825 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 524 l |