Hlavní obsah

Toxická barva a instantní rámus, to je recept, jak čtvrtou Octavii pořádně zatraktivnit

Foto: Tomáš Kopečný

Svítivě zelenou barvu Mamba ještě najdete třeba na Enyaqu Coupé RS iV

Škoda Octavia s generačním číslem čtyři je už takovým zajetým etalonem, že tyto dennodenně viditelné modely nikoho nikterak nevzruší. Tedy pokud nemají toxicky zelenou barvu a rámusící výfuk navržený přímo továrně. To pak vroste pozornost i těch, kterým auta vůbec nic neříkají…

Článek

Hluk a síla musí být vidět, abyste uvěřili. Tak přesně tohle tvrdí texaský úpravce John Hennessey. Ne snad tedy, že bychom čtvrtou dynamickou Octavii chtěli jakkoli přirovnávat k vysoce výkonným výrobkům severoamerického tunera, nicméně ve dvou aspektech se nejnadupanější benzinové RS a Hennessey názorově sešli – zvuk a vizuál.

Foto: Tomáš Kopečný

Model na snímcích ještě spadá do edice 120 let Motorsport, nicméně s RS Challenge Plus je takřka totožný

Totiž pokud sáhnete po aktuálně nejvrcholovější zážehové Octavii RS Challenge Plus, standardně dostanete takřka plnou výbavu, zářivě svítivou barvu Mamba zelená a sportovní výfuk z domácí dílny Škoda Auto.

Fotografie, ať jsou jakékoli, nikdy nemohou vystihnout, jak moc vyzývavé ono zbarvení je. Že se už dnes za čtyřkovou Octavií otočí jen fanoušek nikoho nepřekvapí, ale tady za Mambou rotují hlavy i těch osob, kterým auta dokonce vůbec nic neříkají.

Foto: Tomáš Kopečný

Octavia 4 sama o sobě už moc emocí nebudí, ale přidejte výraznou barvu i výfuk a vše se rázem změní

Může kolem davu projet nové sériové porsche, mercedes nebo třeba i lexus, ale můžete vsadit svoji výplatu na to, že se nejvíce lidí otočí právě za touto zářivou škodovkou. Jedním slovem nepřehlédnutelná, což skutečně nepřeháníme. Sami uvidíte, až nějaký takhle zbarvený kousek potkáte například na parkovišti nebo v provozu.

Druhým faktorem je sportovní výfuková soustava, vyhrazená pouze pro RS Challenge Plus s přeplňovanou motorizací 2,0 TSI 180 kW (245 koní). A opravdu se nebavíme jen o nějakém laďáku z benzinky, na systému exhalačních trubek makal celý tým škodováckých inženýrů, takže jde o funkční a pochopitelně homologovaný díl.

Foto: Tomáš Kopečný

Sportovní výfuk je vyhrazen zážehové motorizaci 2,0 TSI 180 kW

Sportovní výfuk se oproti klasickému komfortnímu liší vnitřní stavbou tlumičů se zachováním stejného tvaru vnějšku. Díky změně délky vnitřních trubek, perforaci vnitřních trubek a úpravě přepážek tlumičů dosáhli mladoboleslavští inženýři jadrného akustického projevu, avšak nerušivého v celém spektru otáček.

Nedá nám při této příležitosti nevzpomenout na první český test celkem povedené Lady Vesty Sport, kde tovární dynamický výfuk dělal kravál po celou dobu jízdy, takže stačila hodina cestování a už jste dostávali migrénu.

Foto: Tomáš Kopečný

Zpěv výfuku je jadrný, avšak nerušivý v celém spektru otáček

Myslelo se zajisté i na unijní legislativu, proto můžeme bruselské kouzelníky a počtáře ujistit, že i tento RS Challenge Plus výfuk plní předepsaný hlukový limit do 72 dB. Celkově platí, že se na sportovní výfuky běžných vozidel žádná schvalovací výjimka nevztahuje.

Made in doma

Proč si Škoda Auto nenechala sportovní výfuk na RS Octavii zhotovit u renomovaných společností typu Akrapovič? Zástupci mladoboleslavské značky na naši otázku zareagovali takto:

„Škoda Auto má všechny potřebné kompetence a tradici ve vývoji sportovních výfuků vlastními silami. Díky vývoji ve Škoda Auto byly zachovány vnější obaly tlumičů a protrubkování. Nebylo tak nutno ověřovat jejich životnost, potvrzovat správnou volbu použitých materiálů apod. Zároveň byla tímto rozhodnutím zajištěna stejná kvalitativní i životností kritéria a standardy, jaké platí pro všechny součástky vozů značky Škoda.“

Tak či onak bouchněte šampaňské, neb tu máme čtyřkovou Octavii RS, která vydává líbezný zvuk nejen umělým generátorem dovnitř, ale také živým výfukovým orchestrem ven.

Foto: Tomáš Kopečný

Umělý generátor zvuku tu sice zůstal, ale díky sport výfuku přibyl i živý exhalační orchestr

Jenže jak vlastně auto zní? Abychom to zjistili, zajeli jsme do královéhradecké nahrávací společnosti Groovy Spirit za známým hudebním producentem Karlem Štochlem (Raazyph), připevnili snímací techniku a vyrazili do uzavřeného areálu hradeckého Polygonu zachytit concerto grosso vrcholové Octavie RS. Výsledek si pak můžete poslechnout níže:

Zvuk sportovního výfuku Škody Octavia RSVideo: Tomáš Kopečný/Zvuk: Karel Štochl

Hledání smyslu života

Jistě jste četli RS test kolegy Valáška, který si čerstvě po premiéře modelu půjčil čistokrevně petrolheadské provedení s manuálem, aby vám popsal, jak parádně se s vozem jezdí v zatáčkách. Někoho pak možná překvapí, že tato puristická konfigurace tvoří jen minimální prodeje.

Také jsme vám pověděli, proč existuje RS jako plug-in hybrid iV a rovněž řádně otestovali naftovou variantu, abychom pochopili, proč jde o nejprodávanější motorizaci.

Foto: Tomáš Kopečný

Kombinace benzinu a manuálu se příliš neprodává, převažuje automat DSG

Dnes už jistojistě víme, že se s RS neztratíte ani na dálnici a že je dostatečně výkonné na to, abyste za sebou nechali kdejakou prémiovku nebo udolali populární mastodontní SUV. Jenže proč tedy utrácet milion korun za škodovku? Kde je ten smysl práce 245 zážehových koní, v našem případě spárovaných s automatickým sedmikvaltem? Na vinutých okreskách.

Teprve v klikatých serpentinách změní zážehová RSka tvář, sundá si kravatu a ukáže vám, že i limuzína střední třídy umí být zábavná, k čemuž jí mimo motorizace pomáhá adaptivní odpružení DCC, elektrohydraulicky ovládaný samosvorný přední diferenciál VAQ, specifické nastavení posilovače řízení, o 15 mm snížený podvozek a 2,13 otáčky ke krajním polohám volantu.

Foto: Tomáš Kopečný

Pravá tvář RS se odhalí až na okreskách

Ptáte se, jestli je zábava drtit s takovým autem zatáčky, trefovat apexy, poslouchat pohvízdávající gumy a vnímat práci samosvorného diferenciálu skrze volant? No jasně, ale jen po omezenou dobu.

Vůz rozhodně není dělán na to, abyste ho nějak sáhodlouze trýznili na okruhu či z něj v serpentinách vytřískali duši. Není to závodní speciál, jen lepší Octavia s výhradně předním pohonem (u benzinu, diesel nabídne i 4×4).

Foto: Tomáš Kopečný

Díky síťovému programu a chytrým nosičům v kufru se vyhnete nežádoucímu cestování věcí po zavazadelníku, a to i během intenzivních motoristických radovánek

Takže jak to popsat v praxi? Inu jedete si v pohodlí, zmerčíte značku klikatic nebo vám napoví mapové podklady, přepínáte do sportu, slabším členům posádky předáte sáčky na případnou nevolnost a vracíte se zpátky do časů, kdy vám bylo deset let. Chvilku si zablbnete a pak se opět ladně přeorientujete do komfortního nastavení. Jak by řekl Milan Pitkin – „A vo vo vo tom to je“.

Nebudeme zbytečně napínat, je to i o penězích. Vrcholová benzinová Octavia RS Challenge Plus totiž stojí 1 024 900 Kč s šestirychlostním manuálem, nicméně pokud zvolíte sedmirychlostní automat DSG (což doporučujeme), zaplatíte 50 000 Kč navrch. Žádná láce tedy. Jo a jestli chcete kombíka, tak si připravte ještě 40 000 Kč navíc.

Foto: Tomáš Kopečný

Za stejné částky pořídíte i RS Challenge Plus diesely či plug-in, ale tam sportovní výfuk nebo přední samosvor nehledejte

Jde to i levněji

Jestliže si odpustíte sportovní výfuk a několik užitečných prvků výbavy, pak za standardní benzinové RS s manuálem dáte 925 tisíc, zatímco automat stojí 975 tisíc korun. Chcete-li 200koňový diesel spřažený s automatem, připravte si opět 925 tisíc, případně 975 tisíc za naftovou čtyřkolku. Stejnou sumu, tedy 975 tisíc korun, zaplatíte za plug-in hybrid iV. Ceny platí pro karoserii liftback, kombi stojí pokaždé o 40 tisíc navíc.

Tím se nekončí, jelikož se hodí ještě přihodit několik paketů, přípravu pro tažné (co kdyby), možná i nezávislé topení, abyste v zimě nemuseli škrabat okna. Tehdy se sice dostanete takřka na samotný vrchol výbavy líbivého liftbacku, ale rovněž atakujete cenu skoro 1,2 milionu korun. A to už vůbec není málo.

Zážehová Škoda Octavia RS Challenge Plus se sportovním výfukem a vysoce atraktivní barvou tak nejspíše zaujme vesměs jen jednotlivce, fanoušky značky či hravé nákupčí firemních flotil, kteří hledají na jednu stranu solidní, cestovní a dostatečně reprezentativní univerzál a na druhou stranu se prostě chtějí kvalitně svézt.

A tenhle balíček štěstí umí vrcholová zvukomalebná Octavie všem dychtivcům poskytnout velice vyváženě, jen si za to žádá investici přesahující jeden milion korun a průměrně 7,3 litru benzinu za každých ujetých 100 kilometrů.

Načítám