Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Drobné kosmetické retuše, nový software infotainmentu a pokročilejší palubní technologie. To jsou ve zkratce zásadní novinky osmé generace Volkswagenu Golf po faceliftu. Došlo také na motorové rošády a zatímco některé jsou příjemné (litrový tříválec končí, nahradí jej podladěná jedna-pětka), ty jiné už méně. Třeba konec univerzálního hot-nafťáku GTD.
Leckdo by mohl říct, že GTD je vlastně GTI na naftu. Tak jednoduché to však není. „Déčko“ je sice opravdu nejsilnější diesel v nabídce, ani jeho 200 koní a 400 newtonmetrů z něj však ryzí sportovní náčiní nedělají. I stovka za 7,1 sekundy napovídá, že půjde spíše o čiperného polykače kilometrů než regulérní hot hatch.
Možná i proto si od „gé-té-íčka“ nepropůjčuje některé charakteristické designové prvky. Má sice sportovní nárazník s mlhovkami ve tvaru šachovnice nebo károvaný vzor na sedačkách, ale třeba typickou červenou vodorovnou linku mezi hlavními světlomety byste hledali marně. A když pak zvolíte černo-černé barevné provedení jako v případě našeho exempláře, stojí před vámi vlastně docela nenápadný Golf.
Až když GTD přestaneme chápat jako dieselovou alternativu GTI, uvědomíme si, jak schopný všeuměl před námi stojí. Naftovému dvoulitru v kombinaci se sedmistupňovým DSG sice chvíli trvá, než zareaguje na sešlápnutí plynového pedálu, potom ale ochotně zatáhne a hlavně ve středním pásmu se z něj stává hbitý společník. Ne vyloženě sportovní, ale dostatečně silný pro bezpečné předjížděcí manévry či připojení do rychlého pruhu.
Auto dosáhne maximální rychlosti skoro 250 km/h, tu však využijí jen opravdu horliví přesouvači po německém autobahnu. Pravdou nicméně je, že vysoké rychlosti nedělají autu problém. Ze 130 km/h umí nafťák pořád solidně zatáhnout, a když se tempo ustálí na nějakých 160 km/h, neruší vás výrazný aerodynamický svist ani valivý hluk od kol.
V Česku budete pochopitelně jezdit pomaleji, za což se vám dvoulitr odvděčí sympatickou spotřebou paliva. Na okreskách ji s lehkou nohou stlačíte hlouběji pod pět litrů, dálniční stotřicítka vykouzlí pořád hezký průměr do 6 l / 100 km.
A vytříbený je i cestovní komfort, který povyšují adaptivní tlumiče DCC v kombinaci se sofistikovanější víceprvkovou nápravou vzadu. Podvozek je přikovaný k asfaltu, zatáčky projíždí jistě a nikam neodskakuje. Až na opravdu rozbitých cestách se tu a tam ozve nějaká ta tupá rána, což je dáno devatenáctipalcovým rozměrem obouvaných kol. Sáhnete-li po menším provedení, rozhodně nic nezkazíte.
Absence chytrého samosvoru VAQ (nabízí GTI) by asi mrzela víc, kdyby šlo o regulérní sportovní náčiní. Pro svižné svezení s GTD bohatě stačí alternativa v podobě systému XDS+, který autu v oblouku pomáhá stočit se přibrzděním vnitřního předního kola. Univerzální celek podtrhuje naladění řízení – příjemně přesné, ale bez výrazné zpětné vazby. Takže čiperný univerzální „dálkáč“ třeba pro rodinu, kde nafta ještě není sprostým slovem? Mohlo by být, jenže…
… GTD se nabízí pouze coby hatchback, praktičtější kombík byste v nabídce hledali marně. Škoda, v takové karoserii by nám auto s jedním z posledních „normálních“ motorů dávalo největší smysl. A hlavně by si snáze obhájilo pořizovací cenovku. Golf GTD startuje nad milionem, kousek vyšperkovaný příplatkovou výbavou pak stojí klidně milion a čtvrt.
Technické údaje | VW Golf GTD |
---|---|
Motor | řadový vznětový čtyřválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) při 2 500 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 1 750 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 465 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,1 s |
Maximální rychlost | 245 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 235/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 287/1 789/1 443 mm |
Rozvor | 2 626 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 380 l |
Ceny | Duben 2024 |
Základní cena | 1 055 900 Kč |
Cena testovaného kusu | 1 259 200 Kč |