Hlavní obsah

Exotická stylovka VW má snad vše, co byste si od malého SUV mohli přát. A dá vám to levně, dokud se nerozvášníte

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Leckdo by řekl, že Taigo je v nabídce Volkswagenu vlastně docela nenápadným a okrajovým modelem. Ale pozor, u nás jde o druhé nejžádanější SUV značky. A jeho oblibu není těžké pochopit.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Když se řekne SUV od Volkswagenu, drtivé většině z nás okamžitě naskočí etalon jménem Tiguan. A není se co divit, jde o bestseller, který prodejům vévodí i na českém trhu. Za prvních pět měsíců letošního roku se jej prodalo přes 1 200 kusů, v závěsu za nejžádanějším Golfem je jen o necelé čtyři stovky kusů.

Ale který sportovně-užitkový sourozenec jej pozoruje ze stříbrné příčky? Vlajkový Touareg? Malý T-Cross? Kdepak, je to možná trochu překvapivě crossover Taigo – nejmenší SUV-kupé v nabídce značky pocházející z Brazílie (kde se prodává jako Nivus), ale dnes už vyráběné ve španělské Pamploně. Hledali jsme důvody, proč je malá stylovka u našinců tak oblíbená. Tady jsou.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Taigo sedí na koncernové platformě MQB A0, již sdílí s Polem, T-Crossem, ale třeba i Škodou Fabia nebo Seatem Ibiza.

Je šmrncovní

Ruku na srdce, „malé“ volkswageny dnes asi nikdo nekupuje kvůli tomu, že by se do nich pro jejich půvab na první pohled zamiloval. Jejich přednosti jsou zkrátka jinde. Taigo je však milou výjimkou, za kterou se zvídavé oko klidně ohlédne. Záď skoro 4,3 metru dlouhého SUV se totiž elegantně svažuje směrem dolů, čímž má navozovat dojem kupé. V branži se tomu dnes říká SUV-kupé, mezi lidmi ale mnohem častěji uslyšíte, že „vypadá jako ta X6“. Právem, právě bavorák s trendem zkosených krabic začal před lety jako první ve velkém.

Zkoušené Taigo však vyniká i díky tomu, že jde o nabušenou specifikaci. Výbava R-Line přináší sportem šmrncnuté detaily včetně sportovnějšího nárazníku, kterým dále pomáhají obouvané osmnáctky, příplatkové Matrix LED světlomety (+31 800 Kč) nebo balík vnějších černých prvků (+8 900 Kč).

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tato stříbrná metalíza stojí 13 300 Kč a vypadá elegantně. Nám by se ale k hravému crossoveru (navíc ve výbavě R-Line) líbil nějaký výraznější odstín.

V praktičnosti nestrádá

Že jde o model sdílející architekturu s Polem a spol., prozrazuje první usednutí do kabiny. Použité materiály jsou převážně tvrdé, na druhou stranu vše perfektně lícuje a během jízdy vás neobtěžuje žádné skřípání nebo vrzání. Obrovská obrazovka trčící z přístrojové desky? Kdepak, multimédia jsou tu zastoupena decentní obrazovkou zabudovanou přímo do přístrojovky a sekunduje jim digitální štít v kapličce (ten sofistikovanější za příplatek 8 400 Kč). Pohodovou atmosféru na palubě pak dokresluje příplatkové audio Beats za necelých patnáct tisíc.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tlačítka na volantu jsou pořád fyzická, stejně jako deaktivace stop/startu nebo volič jízdních režimů (na středové konzole). Klimatizace už ale otočné ovladače pro nastavení teploty nemá, na samostatném panelu najdeme modernější dotykové plošky. Oku lahodí, ale z uživatelského hlediska jsou méně šikovné.

Příjemným překvapením je praktičnost. Nebo alespoň příjemným překvapením na poměry maličkých SUV. Taigo sice není tak vyspělé jako T-Cross, má o patnáct litrů menší kufr a neposuvnou zadní lavici, přesto je jeho zavazadelník s objemem 440 litrů dostatečně velký a zároveň auto nabízí slušný cestovní prostor pro posádku v obou řadách.

SUV od Volkswagenu

Ještě jste se v rozkročené nabídce sportovně-užitkových vozů VW neztratili? Pokud začínáte tápat, pojďme si v tom společně udělat pořádek.

Nejmenším SUV v nabídce je T-Cross, který nedávno prošel faceliftem. Ten s nepatrně větším Taigem sdílí shodnou architekturu MQB A0. Dospělejší T-Roc (a odvozený T-Roc Cabriolet) sedí na platformě MQB a proti menším sourozencům umí objemnější motory i pohon všech čtyř kol.

Nad ním je dále posazen Tiguan – stálice mezi kompaktními SUV, která nedávno dostala novou generaci. Sedmimístný Tiguan Allspace nepokračuje, jeho místo však brzy zaujme nové SUV Tayron. Na vrcholu je pak posazen vlajkový spalovací model Touareg s různými variacemi šestiválců.

Výčet pak dále pokračuje elektrickými volkswageny – SUV ID.4 a odvozeným SUV-kupé ID.5. A to se pořád bavíme o evropské produkci! Jinde ve světě prodává značka modely jako Nivus (vlastně původní brazilské Taigo), v Indii Taigun, v USA zase velký Atlas.

Jezdí pohodově a za pár

Koncern má pro motorové palety svá specifika – malá auta tohoto typu elektrifikací neprocházejí a už nějaký čas se jim vyhýbá i nafta. Pod kapotou Taiga tak pracují výhradně benzinové motory - litrové tříválce (95 nebo 110 koní) a vrchol v podobě 150koňové patnáctistovky. Ta se pojí výhradě se sedmistupňovým automatem DSG, všechny deriváty pak roztáčejí přední kola.

Absolutní vrchol pracuje i pod kapotou „našeho“ kousku. Maximálnímu výkonu sekunduje točivý moment 250 newtonmetrů, takže se 1,3 tuny vážící crossover rozpohybuje na stovku za 8,3 sekundy a na německém autobahnu zvládne svištět až 212 km/h.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Dvouspojkový automat je koncernovou klasikou. Výsledkem emisních berliček je výraznější prodleva při sešlápnutí plynu, ale naopak nám přijde, že se zapracovalo na jeho kultivovanosti při popojíždění městem. Jinými slovy už tolik necuká.

Není to ryzí sporťák, koníků pro svižné připojení do rychlého pruhu nebo dynamickou jízdu však pod kapotou přede ažaž. Spíše vás překvapí ekonomika provozu. Nejste-li úplní dravci, zvládnete se pohybovat mezi pěti až šesti litry naturalu na každých sto kilometrů. Přes sedm leze apetit až při častých dálničních vložkách. Na čtyřválec bez jakékoliv formy elektrodopingu, navíc spřažený s automatem, jsou to slušné hodnoty.

A dobře si s nástrahami českých okresek dokáže poradit i podvozek na obouvaných osmnáctkách. Není přehnaně tvrdý, nikterak nemlátí, jen v opravdu rozbitých zatáčkách začnete narážet na jeho limity a musíte počítat s občasným uskočením zádě. Rozhodně ale nejde o nic dramatického, pohodové cestování v autě si oblíbíte, ať už vás čeká jen pracovní cesta přes město, nebo dálka za rodinným výletem.

Nestojí moc, ale…

Dalším lákadlem nového Taiga může a nemusí být cena. Že to zní dost zvláštně? No, nejdostupnější verzi se slabším litrovým tříválcem a pětistupňovým manuálem dnes v akční výbavě Limited pořídíte za sympatických 454 900 Kč. Základ má šestnáctipalcové plecháče, manuální klimu, svítí „jen“ klasickými diodami a startuje se klíčkem. Žádná rozmařilost, ale výbava, se kterou se dá docela normálně žít.

Vedle toho je zkoušený exemplář skoro až luxusním kočárem. Vyspělá světla plynule vykrývají protijedoucí vozy, auto má šmrnc a je po strop narvané moderními technologiemi i armádou bezpečnostních a asistenčních systémů. To všechno – společně s nejsilnější, jedinou čtyřválcovou motorizací – se ale logicky promítne do ceny. Standardně by R-Line s patnáctistovkou přišel na 753 900 Kč, se všemi příplatky navíc pak atakujeme hranici 900 tisíc korun. A to už je na jakkoliv stylovou lidovku hodně velký peníz. Když se ale při konfiguraci tolik nerozvášníte, můžete mít Taigo za mnohem milejší cenu.

Technické údajeVW Taigo 1.5 TSI
Motorřadový zážehový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 498 cm³
Výkon110 kW (150 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 304 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,3 s
Maximální rychlost212 km/h
Spotřeba (kombinace)5,1 l/100 km
Objem palivové nádrže40 l
Kola a pneumatiky215/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 269/1 757/1 499 mm
Rozvor2 554 mm
Objem zavazadlového prostoru440 l
CenyČervenec 2024
Základní cena454 900 Kč
Cena testovaného kusu886 900 Kč
Načítám