Článek
Toyota do své sportovní sekce v posledních letech pořádně šlápla. Ve spolupráci s BMW vznikla moderní reinkarnace Supry, přijel světem rallye inspirovaný a mimořádně zdařilý GR Yaris, dorazila také nová generace sportovního kupátka GR86. Takových aut mají Japonci ve svém repertoáru víc, ale ne všechna u nás nabízejí. Třeba GR Corollu…
Důvod? Když Akio Toyoda modelovou řadu GR uváděl, nechal se slyšet, že na každém trhu budou zákazníkům k dispozici pouze tři sportovní modely. My tedy máme ty výše zmíněné, jinde je skladba nepatrně odlišná. GR Corolla je určena třeba pro zámořské zákazníky v Severní Americe a Kanadě, díky partě automobilových nadšenců z firmy Faster Cars ji však můžete v rámci individuálního dovozu pořídit také u nás. Stojí to za to? Pojďme se podívat!
Hot hatch se vším všudy
Že se nekoukáte na všední Corollu vašeho souseda, poznáte prakticky ihned. „Gé-erko“ má ostřeji tvarované nárazníky, vytažené blatníky a těžko přehlédnutelnou trojici výfukových koncovek. Sportovní šmrnc podtrhuje červené lakování v kombinaci s obouvanými černými osmnáctkami. Pořád je to ale „jen“ základ, divočejší provedení mohou mít třeba i otvory v kapotě či výrazný zadní spoiler.
To kabina už je o něco usedlejší, tady na nabroušený charakter vozu odkazují vlastně jen štítky GR. Nadšené řidiče však potěší jiné věci – do dlaně skvěle padnoucí páka šestistupňového manuálu stejně jako klasická ruční brzda. Hot hatchů na českém trhu ještě pár pořídíte, ale tak poctivě mechanických zůstalo už jen minimum.
Mezi neduhy GR Yarisu patří vysoký posez, horší výhled a také omezená praktičnost. Větší Corolle se tyto nedostatky podařilo smáznout. Je to poctivé pětidvířko, navíc se solidním přístupem i prostorem ve druhé řadě. Řidič zase sedí blíže k asfaltu a výhled vpřed je navzdory volně stojící obrazovce infotainmentu také lepší.
Za volantem se zabydlíte velmi rychle. Multimédia by sice mohla být modernější, ale troufám si říct, že cílovka tohoto vozu by byla nejspokojenější, kdyby tu displej nebyl vůbec žádný. A když jsme u těch slabších míst, mám tu ještě dvě věci – vzhledem k charakteru auta docela obyčejné sedačky bez výraznějšího bočního vedení. A také umístění kolébkových ovladačů pro jejich vyhřívání. Když si do příslušné přihrádky chcete odložit telefon, skoro vždy o ně nedopatřením zavadíte.
Motorový jednorožec
Technika opepřené Corolly kopíruje menšího brášku, liší se jen v drobnostech. To znamená sportovní čtyřkolku s preferencí zadku a pod kapotou 1,6litrový tříválec. Tady je silnější – má 304 koňských sil a 370 newtonmetrů točivého momentu. Auto je ale zároveň o něco těžší, takže se po stránce dynamiky dostáváme na obdobné hodnoty - stovka za pět sekund (o půl sekundy méně než Yaris) a maximální rychlost 230 km/h.
Hned s prvním nastartováním si všímám jadrnějšího zvukového projevu. Corolla sice neplive a nepráská tak ochotně jako třeba Hyundai i30 N, její akustika je ale velmi sympatická. Velkou výhodou je její rozmanitost. Když chcete, můžete ji používat jako docela obyčejný hatchback, který má tuhý, ale pořád komfortní podvozek a pohodlně vás ráno sveze pro rohlíky a dvacet deka herkulese.
Stačí ale pár drobných kroků a technika pod vámi se mění ve zběsilou raketku. Čtyřkolce otočným ovladačem na středové konzole přikážete preferenci zadku, navolíte si sportovní režim (to třeba Yaris neumí) a v případě zájmu aktivujete automatické meziplyny. A rázem začíná ta správná zábava!
Corolla je podobně řízná jako Yaris, nad dvěma tisíci otáček šestnáctistovka vší silou zabere a ochotně pokračuje až k červenému omezovači. Vážně je tohle jen tříválec? Adrenalin pumpuje, řidič se směje od ucha k uchu. V pohonu všech kol máte maximální jistotu. I když jsou preferována zadní kola, na suchém asfaltu svištíte zatáčkami s chirurgickou přesností, skoro jako po kolejích. Kdo chce ještě více zábavy, musí mít posunutý pud sebezáchovy a opravdu rychlé ruce. Ti méně zkušení si raději počkají na první sněhovou nadílku.
Kde, jak a za kolik?
Šťavnatý hot hatch, který se ani s tříválcem nenechá mezi konkurenty zahanbit. Proti Yarisu navíc každodenně použitelnější a vyspělejší. Že vás neotřelá Corolla nahlodala? Společnost Faster Cars vám auto ze zámoří dostane do Česka za nějaké tři měsíce, pokud si vyberete z dostupných skladovek. Můžete jít i cestou přímého zadání do výroby, pak je ale celý proces logicky delší a závislý na výrobních kapacitách.
Individuální dovoz a exkluzivita auta se propisují hlavně do pořizovací ceny. Naše zánovní GR Corolla by vyšla na zhruba 1,7 milionu korun včetně daně (třeba za 320koňový Golf R se čtyřkolkou a automatem dnes dáte 1,33 mil. Kč). Standardem je jednoletá záruka, kterou lze volitelně protáhnout o další dva roky.
Technické údaje | Toyota GR Corolla |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 618 cm3 |
Výkon | 224 kW (304 k) při 6 500 ot./min. |
Točivý moment | 370 Nm při 3 000 - 5 550 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 470 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5 s |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 9,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 235/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 410/1 850/1 455 mm |
Rozvor | 2 640 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 504 l |
Ceník | leden 2024 |
Cena od | 1 694 000 Kč |