Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Cayenne s délkou přes 4,9 metru je největším SUV v nabídce Porsche a zároveň nejprodávanější model značky, kterému se napříč trhy dlouhé roky velmi dobře daří. Poprvé se mi vryl pod kůži před čtyřmi lety, bylo to křiklavě červené provedení GTS se zvučným a silným osmiválcem a zkosenou zádí zvanou Coupé. Nejsem velký fanda SUV-kupé, kdy za více peněz dostáváte méně auta, ale Porsche se tahle karoserie povedla náramně. Tak moc, že klasické SUV vypadá skoro až fádně.
A teď se potkáváme znovu. Cayenne (včetně verze Coupé) prošel loni omlazovací procedurou, která – ač se to nemusí na první pohled zdát – přinesla hodně kosmetických úprav. Nový je tvar světel (standardně technologie Matrix LED), kapota, přední nárazník i blatníky. Cílem designérů bylo, aby Cayenne, který už je pořádným kouskem auta, vypadal opticky atletičtěji.
Vnější zeštíhlení doprovází vnitřní digitalizace. Pracoviště řidiče prošlo úpravou po vzoru elektrického Taycanu, řidič teď nasává údaje z 12,6″ digitálního přístrojového štítu a 12,3″ obrazovky infotainmentu. Na přání je dodávána skoro jedenáctipalcová obrazovka před spolujezdcem, který si tak může užívat zábavu v autě po vlastní ose. Displej má na sobě speciální povrchovou úpravu, takže řidiče nikterak nerozptyluje. Je však poměrně výrazná, takže i když se spolujezdec jen trochu nakloní na jednu ze stran, obraz se mu dost intenzivně zatmaví.
Zatímco kovaní fandové Porsche nad Cayennem často ohrnují nos (byť před lety jejich milovanou značku vlastně zachránil), rychlým tátům bude dělat radost. Je totiž velmi praktický – kufr slupne 592 litrů zavazadel a zkosená záď jeho využitelnost nikterak nesráží. To už se nedá říct o plug-in hybridu, s bateriemi v útrobách už naložíte jen 434 litrů. Ať už zvolíte kteroukoliv verzi, vždy dostanete velkou porci místa v obou řadách.
A že je těch verzí požehnaně. Základem je třílitrový šestiválec s výkonem 353 koní, případně odvozený plug-in hybrid o síle 470 koní. „Můj“ Cayenne S už má 474koňový osmiválec, esko do zásuvky dává kombinovaný výkon 519 koní. Pokračovat však můžete k 500koňovému osmiválci GTS nebo Turbu E-Hybrid o systémovém výkonu 739 koní!
Osmiválec Cayennu Coupé S má čtyřlitrový objem a této porci sekunduje točivý moment 600 newtonmetrů. Na stovce je za 4,7 sekundy, dvojnásobnou rychlostí sviští za necelých devatenáct sekund. Na německém autobahnu se pak můžete propracovat k maximální rychlosti 273 km/h. Esko je ještě atletičtější než předchůdce, proti kterému si polepšilo o 40 koní a 50 newtonmetrů.
To všechno jsou moc hezká čísla, nakonec vám ale osmiválcová strojovna bude dělat největší radost v reálném provozu. Porsche se naštěstí ještě tolik nezaleklo hlukových emisí, a tak má motor pořád důstojný zvuk. Není sice tak sytý jako před čtyřmi lety, ale ve sportovním režimu dokáže pořád nadělat spoustu parády. Hlavně je ale pohon úžasně všestranný - jeden den vás za doprovodu mohutného zátahu přišpendlí do sedačky, zatímco se všechno kolem vás začne vmžiku rozmazávat, ale druhý den jej přepnete do komfortního módu a máte kultivovaného společníka pro rodinný výlet nebo popojíždění městem.
Inženýři Porsche při omlazení ladili i techniku. Cayenne má nové tlumiče standardně vybavené technologií se dvěma ventily. To má přinést komfort v nízkých rychlostech a stabilitu a jistotu při svižném svezení. Na přání můžete toto řešení nahradit vzduchovým podvozkem s dvojicí komor a ventilů. A jízdní pohodlí je opravdu vytříbené. SUV i na poměrně velkých jednadvacítkách tlumí neduhy českých cest jedna radost, přes velké díry se jen ladně přehoupne a směle pokračuje dál.
Ve sportovním módu auto přiostří nejen charakter motoru, ale i podvozku. Ten je najednou tužší a o nerovnostech na cestách dává vědět mnohem víc. Cayenne si asi pro víkendové vymetání okresek a závodních okruhů kupovat nebudete – na to je přece jen dost velký a s 2,2tunovou hmotností i těžký – ale není problém se s ním projet hooodně svižně, aniž byste se museli vypořádávat s přehnanými náklony karoserie nebo výraznou nedotáčivostí. Jen pozor na vzrůstající apetit. Zatímco pohodovou jízdu zvládne osmiválcový drobeček do 12 l / 100 km, v zápřahu je to 17 až nekonečno… Porsche vědělo, proč sem už ve standardu montuje 90litrovou palivovou nádrž.
Cayenne Coupé je jedno z nejlépe jezdících SUV, které si dnes můžete pořídit. Během víkendového dostaveníčka potěšilo precizním komfortem, výběrem z pořádných motorů, ale i svou praktičností a využitelností. Co za to všechno? Za základní šestiválec si ve Stuttgartu účtují lehce přes 2,6 milionu, zkoušené esko startuje na necelých 3,2 milionu. Ale pozor, přihodíte hezčí lak, větší kola, nějakou tu výbavu navíc a rázem jste na čtyřech a půl. Varuji vás předem - konfigurování vysněného kousku je vysoce návykové.
Technické údaje | Porsche Cayenne Coupé S 2024 |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 3 996 cm³ |
Výkon | 349 kW (474 k) při 6 800 ot./min. |
Točivý moment | 600 Nm |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 190 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,7 s |
Maximální rychlost | 273 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 12,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 90 l |
Kola a pneumatiky | 285/45 R21 vpředu, 315/40 R21 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 930/1 983/1 678 mm |
Rozvor | 2 895 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 592/1502 l |
Ceník | září 2024 |
Cena od | 3 172 548 Kč |
.