Hlavní obsah

Prémiové SUV nemusí stát miliony: Mercedes GLB nabídne sedm míst a naftu se čtyřkolkou za cenu Kodiaqu

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

GLB prošlo drobounkým omlazením. Hlavním poznávacím znamením je nová maska s horizontálními lamelami připomínající vlajkové GLS.

Prostorné, promyšlené SUV se sedmi místy, tradičním dieselem, automatem a čtyřkolkou. Jenže je od Mercedesu, takže bude stát balík, řeknete si. Ale kdeže! GLB je neprávem opomíjený kousek, který nabídne hodně muziky za cenu obdobné škodovky.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ještě nedávno to zájemci o praktické SUV ze stáje Mercedesu neměli lehké. Buď se museli spokojit s kompromisem v podobě drobného GLA (a věřte mi, nafouklé „áčko“ má do rodinného ideálu hodně daleko), nebo se plácnout přes kapsu a investovat do dospěláckého GLC nebo GLE. Před pěti lety však nabídku rozšířilo GLB – technicky pořád malé auto, ale prostorem a praktičností dorovnávající hráče z vyšších segmentů.

Platformu sdílenou s malými mercedesy vyždímali tvůrci na maximum. Výsledkem je přes 4,6 metru dlouhý vůz, do kterého se vejdou až tři řady sedadel. Testovací kousek se spokojil s pěti místy, zase se ale může pochlubit obrovským zavazadlovým prostorem od 570 do 1 805 litrů.

Třetí řada stojí necelých šestatřicet tisíc a Mercedes sám říká, že vhodná je hlavně pro děti do 168 centimetrů. Příznivějším příplatkem je posun sedaček v řadě druhé. Za 10 800 Kč s ní můžete hýbat v rozsahu 14 centimetrů (navíc v poměru 60 : 40), čímž zvýšíte prostor pro cestující vzadu nebo přifouknete kufr o dalších 190 litrů. V takovém případě je prostor vzadu omezenější, v tom opačném však přímo královský.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Posuv zadních sedadel o 14 cm dělá s prostorem pro cestující i kufrem divy.

GLB sice nehýří technologiemi větších sourozenců, pracoviště řidiče je ale pořád moderní, intuitivní a příjemné na dotek. Zůstávají charakteristické kulaté výdechy topení, stejně jako samostatný panel pro klimatizaci. Multimédia jsou zastoupena dvěma obrazovkami v jedné rovině, které kromě navigace či zrcadlení chytrého telefonu umí zobrazit také plejádu off-roadových informací. Klidně i převýšení či náklony karoserie. To pokud byste se za volantem trochu rozdováděli, vždyť máte k dispozici solidní 200mm světlou výšku!

Snadno se tu zabydlíte, velmi rychle nastavíte ideální řidičskou pozici a můžete vyrazit na cestu. Zkoušený kousek mě nerozmazloval sportovními sedadly nebo koženým čalouněním (GLB to vše umí za další příplatky), přesto jsem se uvnitř cítil velmi dobře. Auto navíc prémiový původ skvěle snoubí s praktičností – rozměrné kapsy ve dveřích, držáky na nápoje uprostřed, odkládací přihrádka pro bezdrátové nabíjení telefonu, další velký úložný prostor v loketní opěrce. Přesně tak, jak byste to u rodinného SUV čekali.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Díky velkým proskleným plochám je kabina hezky prosvětlena.

Nejžádanější varianta

Ač se GLB prodává s obsáhlou paletou motorových variant (včetně nasupeného benziňáku AMG), nejprodávanější verzí na českém trhu je ta zkoušená. Pod zkratkou 200 d 4Matic se ukrývá dvoulitrový turbodiesel s výkonem 150 koní spojený s pohonem všech kol. Motor spolupracuje s osmistupňovou samočinnou převodovkou a již z papírových předpokladů je patrné, že to není žádný sprinter. Stovku pokoří za 9,5 sekundy, a když německý autobahn dovolí, můžete jet až 201 km/h.

Jenže v praxi se nemá za co stydět. Pořád se můžete opřít o 320 newtonmetrů krouťáku, takže síly na bezpečné předjetí nebo připojení do rychlého pruhu máte víc než dost. Mimochodem je to jeden z posledních nafťáků Mercedesu bez jakékoliv formy elektrifikace, takže stará škola se všemi klady i zápory – hrubším chodem po studeném startu, ale nizoučkými otáčkami při vyšších cestovních rychlostech.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Navzdory pohotovostní hmotnosti skoro 1,8 tuny působí GLB v zatáčkách lehkonoze a obratně. Problémy mu nedělají ani náhlé změny směru, na pokyny volantem navíc reaguje střelhbitě.

S tím souvisí další přednost vozu, slušná spotřeba paliva. Městské popojíždění a dálnice umí GLB mezi 6 a 7 litry, korzování okreskami stlačí apetit k 5,5 l / 100 km. Dlouhodobě počítejte s průměrným odběrem okolo šesti litrů, což při 60litrové nádrži znamená, že z Prahy do chorvatského Zadaru dojedete na jeden zátah. Pokud to čtou odpůrci elektromobilů a pauz na čůrání, teď je ta chvíle bouchnout šampaňské.

Vrásky vám nemusí dělat ani kombinace standardního podvozku a devatenáctipalcových kol. Auto je pohodlné, skoro až plavné, a s noblesou zvládá většinu českých záplat a výmolů. Až při svižném tempu v rozbité zatáčce se ozve jemný dusot a záď vozu může trošku uskočit, nejde však o nic dramatického. Komu by to přesto vadilo, komfort vozu zvýší menším obutím a hlavně příplatkovými adaptivními tlumiči.

Všestranné, praktické, s „normálním“ motorem a rozumnou dávkou technologií. Předností byste na aktuálním Mercedesu GLB našli celou řadu, málokoho by však napadlo, že mezi ně bude patřit i cena. Kousek se zkoušeným motorem dnes startuje na 1 161 600 Kč. Pro srovnání Kodiaq uměl diesel, automat a čtyřkolku v základní výbavě Ambition od 1 054 900 Kč. Jenže to se bavíme o situaci před rokem. Dnes už se tato kombinace nabízí jen se silnější 147kW naftou, která přijde na milion a čtvrt.

Prémiovka za cenu mainstreamu nezní špatně, že? Obzvlášť zohledníme-li fakt, že GLB není žádný polotovar, ale solidně fungující celek. Bravo do Stuttgartu!

Technické údajeMercedes-Benz GLB 200 d 4Matic
Motorřadový naftový čtyřválec, turbo
Zdvihový objem1 950 cm3
Výkon110 kW (150 k)
Točivý moment320 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 785 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,5 s
Maximální rychlost201 km/h
Spotřeba (kombinace)5,9 l/100 km
Objem palivové nádrže60 l
Kola a pneumatiky235/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 634/1 834/1 692 mm
Rozvor2 829 mm
Objem zavazadlového prostoru570 l
CeníkÚnor 2024
Cena testované motorizace od1 161 600 Kč
Cena zkoušeného kusu1 418 168 Kč
Načítám