Hlavní obsah

Vypadá jako všední Mercedes, C 43 AMG však vozí techniku F1 a nejvýkonnější čtyřválec světa

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Céčkové AMG se v nové generaci rozloučilo s plnotučnými motory, dnes spoléhá na čtyřválce dopované elektřinou. Náš kousek C 43 je ještě relativně „normální“ – nestrká se do zásuvky, ale žádá benzinovou pistoli, navíc hezky přede a jede jako zběsilý. Máme tedy vůbec důvod tesknit?

Článek

Tak schválně, na co byste tipovali kousek z úvodní fotografie? „Nějaká středně výkonná nafta s AMG paketem,“ slyším pána od zadního monitoru. Úplně vedle. Společně totiž koukáme na Mercedes-AMG třídy C 43, nad kterým už je posazen pouze jeden ostřejší kousek. Překvapeni? Nedivím se. I já jsem během první obchůzky hledal odkazy na sportovní divizi pod lupou. Jeden objevuji pod kapotou – motor podepsaný jeho strůjcem, jak je u AMG dobrým zvykem. Ale počkat, on má jen čtyři válce?

Inkognito

Ale pojďme hezky popořadě. Toto je opravdu jedno z nejméně nápadných AMG, která jsem v životě viděl. Příslušnost ke sporťákům prozrazují především jiné nárazníky a přední maska s vertikálními lamelami. Vzadu zase odznáček AMG a černý difuzor se dvěma dvojitými koncovkami výfuku. Ještě černý emblém na zádi, odznaky na blatnících… toť vše.

Přitom se při konfiguraci auta nešetřilo. Dvacetipalcová kola z lehké slitiny za 37 510 Kč, stříbrná high-tech metalíza za dalších čtyřiadvacet tisíc. Jako by si auto stavěl někdo, kdo chce brázdit cesty svižně, ale nepotřebuje na to okázale upozorňovat. A proti takovému přístupu vlastně nelze říct půl slova.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Stříbrný lak, minimum kudrlinek. V provozu se toto AMG snadno ztratí.

V hlavní roli dotyk

To kabina už je sportem šmrncnutá mnohem víc. Sportovní volant s otočnými ovladači, přední skořepinová sedadla s tužším sezením a příkladným bočním vedením (za příplatek 64 517 Kč), mikrovlákna střídaná kůží, červené prošívání a bezpečnostní pásy… Provedení i zpracování detailů kolem vás je nejen líbivé, ale i příjemné na dotek. Místo řidiče není stísněné, přesto máte pocit, jako by vás všechny důležité prvky obklopovaly.

Podívejte se třeba na středovou obrazovku multimédií, která je dokonce nakloněna směrem k řidiči. Nepřekvapí, že nahrazuje tradiční tlačítka, drtivou většinu funkcí tak v céčku nastavujete dotykem na displej. Ale vymyšlené je to vcelku chytře. Třeba panel s klimatizací máte vespod neustále na očích, jízdní asistenty si zase snadno vyvoláte příslušným tlačítkem na spodní liště.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Otočnými ovladači na volantu nastavíte nejen jízdní mód, ale i vlastnosti vozu – tuhost tlumičů nebo akustiku výfukové soustavy. Auto má ve sportovním režimu hutný zvuk, který v interiéru ještě umocňuje příplatkový systém AMG Real Performance za 16 500 Kč. Ten předení nevytváří uměle, ale v kabině zintenzivňuje vnější kulisu.

Nejlepší čtyřválec?

Při pohledu pod kapotu vás zrak opravdu nešálí. Zatímco předchozí céčková AMG uměla šest, a dokonce osm válců, tady se musíme spokojit se čtyřmi. Novinka to však dohání bohatým výčtem nejmodernějších technologií, který je podtržen nekonvenčním elektrickým turbodmychadlem. Celá mild-hybridní technologie podle tvůrců staví na dlouholetých zkušenostech Mercedesu z F1. Tady už se asi marketingové oddělení hodně snažilo, ale nutno uznat… zní to dobře!

Důležitější jsou však čísla. Mercedesu se z dvoulitru povedlo vydolovat 408 koňských sil (nejsilnější sériový čtyřválec), ke kterým umí elektrická výpomoc krátkodobě přidat dalších 14 koní. Slušné porci výkonu sekunduje točivý moment 500 newtonmetrů. Výsledkem je zrychlení z klidu na stovku za 4,6 sekundy a maximální rychlost 250 km/h.

C 43 vs. C 63

Obě varianty céčkového AMG mají pod kapotou ručně stavěný, podélně uložený čtyřválec podpořený elektřinou, přesto jde o diametrálně odlišná auta. Naše C 43 je mild-hybridem se 48V sítí. Nevyžaduje externí dobíjení, s energií (získanou třeba brzděním) si pohon hospodaří sám tak, jak zrovna uzná za vhodné.

Třiašedesátka není jen výkonnější verzí, má zcela jiná „střeva“. Tady se bavíme o plug-in hybridu se 400V technologií. Takže eko AMG? Ale kdeže. Tento vůz ani zdaleka nedosáhne na „elektrické“ registrační značky a bez benzinu ujede nanejvýš 13 kilometrů. Energie tu primárně podporuje spalovací motor. Verze do zásuvky je sice silnější (jen čtyřválec o 70 koních, systémový výkon má pak 680 koníků), ale také o 300 kilogramů těžší a hlavně o tři čtvrtě milionu korun dražší.

Foto: Mercedes-AMG

Že vám celá ta elektrifikace dělá vrásky na čele? Nebojte, odstrojení varianty C 43 odhalí, že technicky jde vlastně o normální auto.

Tolik teorie, ale co praxe? Čtyřválec možná nemá auru a charakter většího motoru, ale říz a chuť do života mu rozhodně nechybí. Elektrická výpomoc vykrývá někdejší prodlevy turba, takže motor na sešlápnutí plynového pedálu reaguje bryskně, zapřáhne celé to stádo koní a vmžiku letíte směrem vpřed. Přišpendleni k sedačce, s rozmazaným okolím a s úsměvem od ucha k uchu!

Rostoucí touha k dovádění se logicky propíše do spotřeby paliva. Zatímco umravnění s lehkou nohou zvládnete apetit stlačit hlouběji pod deset litrů, v zápřahu si 408 koní vyžádá 12 až 15 l / 100 km. Při konfiguraci tedy nezapomeňte nahradit standardní 50litrovou nádrž tou volitelnou, která pojme o dalších šestnáct litrů naturalu víc.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Motor se standardně pojí s devítistupňovou automatickou převodovkou s vícelamelovou mokrou spojkou a pohonem všech kol. Systém 4Matic preferuje zadek (v poměru 31 : 69) a disponuje natáčecími zadními koly v úhlu až 2,5 stupně.

Rychle i civilně

Jenže AMG má rychlou jízdu v popisu práce, a tak lze nějaký ten litřík navíc snadno odpustit. Skvělé je zejména řízení – přesné a strmé, takže se v tempu nikterak nepředřete. Podvozek má tužší naladění a vědět vám dá o sebemenší nerovnosti, zase je ale překonává s maximální jistotou a bez odskakování. Celkově si za ochotné vrhání do zatáček zaslouží auto velké uznání, rozhodně nejde o další nudnou sterilní čtyřkolku. Kdo by chtěl ještě surovější projev, ten musí investovat do C 63. Ta je vybavena zadním samosvorem a přední nápravu umí zcela odepnout. To už je vyšší dívčí.

Milým překvapením je také fungování vozu coby každodenního společníka. Pravda, ve městě je to o něco slabší – podvozek je přece jen dost tuhý, strmé řízení poskytuje minimální rejd a převodovka občas umí zazmatkovat – ale pokud chcete na okresce nebo dálnici jen splynout s davem, žádný problém. Při vyšších cestovních rychlostech je vůz dobře odhlučněný, netrápí vás valivý hluk od kol nebo aerodynamický svist. A byť obouváme pořádné dvacítky na zimních slupkách, s nástrahami českých okresek se umějí vypořádat obstojně.

Troufám si říct, že nový Mercedes-AMG C 43 necílí na čistokrevné autaře, ale na mušce má spíše hračičky, kteří ocení jeho technologie a moderní vychytávky. A jako příjemný bonus se svezou zatraceně rychle. Za takový zážitek si Mercedes účtuje 2,1 milionu a nějaké drobné, příplatky v našem případě šroubují cenu vozu o dalších 400 tisíc. Za dva a půl milionu dnes můžete mít toto, nebo zadokolkové BMW M3 se šestiválcem a 480 koni. Kupce si jistě najde obojí!

Technické údajeMercedes-AMG C 43 4Matic
Motorřadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 991 cm3
Výkon310 kW + 10 kW
Točivý moment500 Nm
Převodovkaautomatická, 9 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost1 840 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,6 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)8,9 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky245/35 R20 vpředu, 265/30 R20 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 791/1 824/1 450 mm
Rozvor2 865 mm
Objem zavazadlového prostoru455 l
CeníkÚnor 2024
Cena modelu od2 113 870 Kč
Cena testovaného kusu2 516 577 Kč
Načítám