Článek
Tak schválně, na co byste tipovali kousek z úvodní fotografie? „Nějaká středně výkonná nafta s AMG paketem,“ slyším pána od zadního monitoru. Úplně vedle. Společně totiž koukáme na Mercedes-AMG třídy C 43, nad kterým už je posazen pouze jeden ostřejší kousek. Překvapeni? Nedivím se. I já jsem během první obchůzky hledal odkazy na sportovní divizi pod lupou. Jeden objevuji pod kapotou – motor podepsaný jeho strůjcem, jak je u AMG dobrým zvykem. Ale počkat, on má jen čtyři válce?
Inkognito
Ale pojďme hezky popořadě. Toto je opravdu jedno z nejméně nápadných AMG, která jsem v životě viděl. Příslušnost ke sporťákům prozrazují především jiné nárazníky a přední maska s vertikálními lamelami. Vzadu zase odznáček AMG a černý difuzor se dvěma dvojitými koncovkami výfuku. Ještě černý emblém na zádi, odznaky na blatnících… toť vše.
Přitom se při konfiguraci auta nešetřilo. Dvacetipalcová kola z lehké slitiny za 37 510 Kč, stříbrná high-tech metalíza za dalších čtyřiadvacet tisíc. Jako by si auto stavěl někdo, kdo chce brázdit cesty svižně, ale nepotřebuje na to okázale upozorňovat. A proti takovému přístupu vlastně nelze říct půl slova.
V hlavní roli dotyk
To kabina už je sportem šmrncnutá mnohem víc. Sportovní volant s otočnými ovladači, přední skořepinová sedadla s tužším sezením a příkladným bočním vedením (za příplatek 64 517 Kč), mikrovlákna střídaná kůží, červené prošívání a bezpečnostní pásy… Provedení i zpracování detailů kolem vás je nejen líbivé, ale i příjemné na dotek. Místo řidiče není stísněné, přesto máte pocit, jako by vás všechny důležité prvky obklopovaly.
Podívejte se třeba na středovou obrazovku multimédií, která je dokonce nakloněna směrem k řidiči. Nepřekvapí, že nahrazuje tradiční tlačítka, drtivou většinu funkcí tak v céčku nastavujete dotykem na displej. Ale vymyšlené je to vcelku chytře. Třeba panel s klimatizací máte vespod neustále na očích, jízdní asistenty si zase snadno vyvoláte příslušným tlačítkem na spodní liště.
Nejlepší čtyřválec?
Při pohledu pod kapotu vás zrak opravdu nešálí. Zatímco předchozí céčková AMG uměla šest, a dokonce osm válců, tady se musíme spokojit se čtyřmi. Novinka to však dohání bohatým výčtem nejmodernějších technologií, který je podtržen nekonvenčním elektrickým turbodmychadlem. Celá mild-hybridní technologie podle tvůrců staví na dlouholetých zkušenostech Mercedesu z F1. Tady už se asi marketingové oddělení hodně snažilo, ale nutno uznat… zní to dobře!
Důležitější jsou však čísla. Mercedesu se z dvoulitru povedlo vydolovat 408 koňských sil (nejsilnější sériový čtyřválec), ke kterým umí elektrická výpomoc krátkodobě přidat dalších 14 koní. Slušné porci výkonu sekunduje točivý moment 500 newtonmetrů. Výsledkem je zrychlení z klidu na stovku za 4,6 sekundy a maximální rychlost 250 km/h.
C 43 vs. C 63
Obě varianty céčkového AMG mají pod kapotou ručně stavěný, podélně uložený čtyřválec podpořený elektřinou, přesto jde o diametrálně odlišná auta. Naše C 43 je mild-hybridem se 48V sítí. Nevyžaduje externí dobíjení, s energií (získanou třeba brzděním) si pohon hospodaří sám tak, jak zrovna uzná za vhodné.
Třiašedesátka není jen výkonnější verzí, má zcela jiná „střeva“. Tady se bavíme o plug-in hybridu se 400V technologií. Takže eko AMG? Ale kdeže. Tento vůz ani zdaleka nedosáhne na „elektrické“ registrační značky a bez benzinu ujede nanejvýš 13 kilometrů. Energie tu primárně podporuje spalovací motor. Verze do zásuvky je sice silnější (jen čtyřválec o 70 koních, systémový výkon má pak 680 koníků), ale také o 300 kilogramů těžší a hlavně o tři čtvrtě milionu korun dražší.
Tolik teorie, ale co praxe? Čtyřválec možná nemá auru a charakter většího motoru, ale říz a chuť do života mu rozhodně nechybí. Elektrická výpomoc vykrývá někdejší prodlevy turba, takže motor na sešlápnutí plynového pedálu reaguje bryskně, zapřáhne celé to stádo koní a vmžiku letíte směrem vpřed. Přišpendleni k sedačce, s rozmazaným okolím a s úsměvem od ucha k uchu!
Rostoucí touha k dovádění se logicky propíše do spotřeby paliva. Zatímco umravnění s lehkou nohou zvládnete apetit stlačit hlouběji pod deset litrů, v zápřahu si 408 koní vyžádá 12 až 15 l / 100 km. Při konfiguraci tedy nezapomeňte nahradit standardní 50litrovou nádrž tou volitelnou, která pojme o dalších šestnáct litrů naturalu víc.
Rychle i civilně
Jenže AMG má rychlou jízdu v popisu práce, a tak lze nějaký ten litřík navíc snadno odpustit. Skvělé je zejména řízení – přesné a strmé, takže se v tempu nikterak nepředřete. Podvozek má tužší naladění a vědět vám dá o sebemenší nerovnosti, zase je ale překonává s maximální jistotou a bez odskakování. Celkově si za ochotné vrhání do zatáček zaslouží auto velké uznání, rozhodně nejde o další nudnou sterilní čtyřkolku. Kdo by chtěl ještě surovější projev, ten musí investovat do C 63. Ta je vybavena zadním samosvorem a přední nápravu umí zcela odepnout. To už je vyšší dívčí.
Milým překvapením je také fungování vozu coby každodenního společníka. Pravda, ve městě je to o něco slabší – podvozek je přece jen dost tuhý, strmé řízení poskytuje minimální rejd a převodovka občas umí zazmatkovat – ale pokud chcete na okresce nebo dálnici jen splynout s davem, žádný problém. Při vyšších cestovních rychlostech je vůz dobře odhlučněný, netrápí vás valivý hluk od kol nebo aerodynamický svist. A byť obouváme pořádné dvacítky na zimních slupkách, s nástrahami českých okresek se umějí vypořádat obstojně.
Troufám si říct, že nový Mercedes-AMG C 43 necílí na čistokrevné autaře, ale na mušce má spíše hračičky, kteří ocení jeho technologie a moderní vychytávky. A jako příjemný bonus se svezou zatraceně rychle. Za takový zážitek si Mercedes účtuje 2,1 milionu a nějaké drobné, příplatky v našem případě šroubují cenu vozu o dalších 400 tisíc. Za dva a půl milionu dnes můžete mít toto, nebo zadokolkové BMW M3 se šestiválcem a 480 koni. Kupce si jistě najde obojí!
Technické údaje | Mercedes-AMG C 43 4Matic |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 991 cm3 |
Výkon | 310 kW + 10 kW |
Točivý moment | 500 Nm |
Převodovka | automatická, 9 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 840 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,6 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 245/35 R20 vpředu, 265/30 R20 vzadu |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 791/1 824/1 450 mm |
Rozvor | 2 865 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 455 l |
Ceník | Únor 2024 |
Cena modelu od | 2 113 870 Kč |
Cena testovaného kusu | 2 516 577 Kč |