Článek
Takhle nějak se museli cítit dinosauři – rodinné hatchbacky a kombíky poháněné atmosférickými čtyřválci byly svého času absolutní vládci trhu, ale takřka přes noc se kvůli útoku crossoverů a downsizovaných motorů staly ohroženým druhem. Před vyhynutím je chrání už jen pár posledních přežívajících jedinců…
Jedním z nich je Hyundai i30, který můžete mít s poctivou atmosférickou čtyřválcovou patnáctistovkou hned ve dvou karosářských verzích: jako klasický hatchback nebo praktické kombi (v nabídce řady i30 je také stylový Fastback, ten však nemůžete mít s atmosférickým čtyřválcem, pouze s přeplňovanými motory). O i30 jsme už mnohokrát psali, takže jistě víte, že jde o zcela konvenční, ale dobře vymyšlené, slušně prostorné a celkově příjemné auto, s nímž se snadno žije i jezdí.
A to platí i pro verzi s motorem 1,5i CVVT, který díky absenci přeplňování a přímého vstřikování slibuje solidní životnost i při častých krátkých jízdách, které moderní motory (a diesely zvlášť) příliš nemusí (hrozí jim karbonizace a ředění oleje benzinem). Jeho konstrukce však zcela moderní je (proměnné časování ventilů, proměnná délka sání, chlazené výfukové svody integrované v hlavě válců a dva nepřímé vstřikovače pro každý válec), takže kromě hladkého běhu bez vibrací a tichého ševelení při nízké zátěži dokáže také okouzlit spotřebou kolem 5,5 litru. Dalším velkým lákadlem jsou rychlé reakce na plyn, o kterých si přeplňované motory s přímým vstřikem svázané emisními normami mohou nechat jen zdát.
Jenže tu jsou pochopitelně i nevýhody a tou hlavní je výkon. Papírově dává tenhle motor solidních 110 koní, jenže až v šesti tisících otáčkách, takže se připravte na to, že ho budete muset hodně honit šaltpákou, abyste z něj vymáčkli všechnu jeho sílu. Dokonce i pro maximum točivého momentu si musíte sáhnout až do půlky otáčkoměru, takže vážně nestačí šmrdlat to pořád kolem dvou tisíc otáček, a přitom nebýt na silnici pojízdnou šikanou. Každé zrychlování na kraji obce, připojování do rychlejšího pruhu nebo předjíždění na okresce nebo na dálnici znamená podřadit ne o jeden, ani ne o dva, ale většinou hned o tři kvalty. Nemusíte být závodník, aby vás to začalo štvát – ta lehkost turbomotorového surfování na vlně točivého momentu tady prostě chybí.
Taky by vás mohlo trápit, o kolik lenivěji auto působí, když ho zatížíte lidmi a bagáží, nebo že na dálnici je rozumná rychlost do tachometrových 130 km/h, protože pak už začíná být auto dost hlučné. A velkou radost vám asi neudělá ani to, že řízení má pomalejší převod (to klidnější řidiči spíše uvítají), že řadička místy trochu zadrhne (chce to jistější pohyb rukou) nebo že zadní náprava je s touto motorizací pouze vlečená (toho si na silnici prakticky nevšimnete).
Jinak i30 jezdí moc příjemně, srdnatě se vyrovnává i s horším asfaltem a na tom hladkém uspokojuje příkladným komfortem i stabilitou. Za volantem vás nijak zvlášť nevtáhne do hry, ale pro vás je jistě důležitější, že se řídí naprosto snadno, zkušené řidiče neurazí a začátečníky nepotrápí.
Nemilá zpráva pro odpůrce manuálního řazení může být, že si tento motor nemůžete pořídit s automatickou převodovkou. Také si ho nemůžete pořídit v nejvyšší výbavě Style, takže musíte zapomenout na laskominy jako 17“ litá kola, bezklíčový přístup, dešťový senzor nebo adaptivní tempomat, připlatit si nemůžete ani za panoramatické okno nebo kožené čalounění. Ale nic z toho stejně určitě nepotřebujete, že?
Kupujte, nebudou!
Není žádným tajemstvím, že u Hyundai pilně pracují na nové generaci i30. Současná třetí generace je na trhu od roku 2016, a přestože prošla před dvěma lety modernizací, její čas se již krátí. Nástupce bude jistě citelně sofistikovanější a možná i odvážnější (podívejte se na nový Tucson), takže pokud vás tato verze i30 láká, příliš s objednávkou neváhejte, aby vám ji v těchto složitých časech stihli ještě vyrobit.
Základní motor má smysl kupovat jen za výhodnou cenu a nejlepší poměr výbavy za peníze aktuálně poskytuje akční výbava Family Comfort (s cenovým zvýhodněním 65 tisíc korun), která obsahuje například 16“ litá kola, LED denní svícení, manuální klimatizaci, elektrická okna vpředu i vzadu, 8“ infotainment (bez navigace, zato s podporou Android Auto a Apple CarPlay), autonomní brzdění, tempomat a zadní parkovací senzory s kamerou. Když si připlatíte dalších 55 tisíc, získáte s vyšší výbavou Family Smart (jakou mělo testovací auto) položky jako bi-LED světlomety, duální automatická klimatizace, vyhřívání předních sedadel a volantu, 10,25“ infotainment s navigací a indukčním nabíjením a další příjemné vychytávky.
Za 400 tisíc, resp. 455 tisíc korun (plus 30 tisíc navíc za karoserii kombi) tak můžete mít velmi slušně vybavené auto, které vás nebude ničím zásadně otravovat, naopak vám nabídne bezproblémovou praktičnost (zvlášť ve verzi kombi), solidní jízdní vlastnosti, ukázkovou úspornost a do budoucna také snad vítanou spolehlivost. Pro nenáročné řidiče není na trhu o mnoho lepších nabídek.
Hyundai i30 1,5i CVVT hatchback pořídíte za 369 990 Kč (již se započtenou akční slevou 40 tisíc korun), za kombi připlatíte 30 tisíc korun. Na výběr máte kromě motorů 1,0 T-GDI (120 k) a 1,5 T-GDI (160 k) také hned několik výbavových stupňů, ale nejvíc smyslu dává akční výbava Family (s volbou úrovní Comfort a Smart).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 81 kW (109 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 144 Nm při 3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 281 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 12,6 s |
Maximální rychlost | 187 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 585/1 795/1 465 mm |
Rozvor | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 602 l |