Článek
Je baculatý, prostorný, odlišný a sakra švihácky. O Volkswagenu ID.5 nelze říct, že by se nepovedl. Teprve až ladně namalované křivky karoserie do tvaru kupé rozbíjí tu běžnou konvenci nabubřelých SUV, svažující se záď dodá trochu té sportovní elegance, navíc zakončené tím, co každý automobilový fanda miluje – křídlem.
Tedy alespoň zezadu ID.5 nevypadá, že její hlavní rysy někdo namaloval během polední přestávky na oběd. Příď poté hovoří designovým jazykem známým z ID.3 a ID.4, který je velmi prostý, avšak inspirovaný původním Volkswagenem Type 4. Tam hledejte skutečný původ.
Autu skutečně nelze upřít bohatou prostornost. Konečně je tu model, který alespoň zčásti inklinuje ke všemi slibovaným vzdušným interiérům. Prvně je to dané rozměry vozidla, následně i tím, že jde o elektromobil, jenž nepotřebuje neforemný pohonný agregát, výfukovou soustavu nebo palivovou nádrž.
Místa je dostatek vpředu, vzadu i v kufru, který má 549 litrů. Dveře jsou optimálně velké, nastupování komfortní, posez vysoký. Tohle všechno vývojářům Volkswagenu klaplo skvěle, možná až natolik, že opomněli na pár podstatných věcí.
Dotykománie
Podívejte se do kabiny a hledejte ovládací prvky. Co vidíte? No vlastně skoro nic. Začneme přístrojovým štítem, chudým jako kostelní myš. Digitální „budíky“ zobrazují pouze tři datové části (asistenty, jízdní data, navigace) a tím to hasne.
Ano, je tu příplatkový obří head-up displej, co dokáže varovat před opuštěním jízdního pruhu, ukazovat navigační pokyny, promítat rychlost, upozornit na nebezpečí, bezpečnou vzdálenost a na řadu dalších věcí. To je na druhou stranu úžasné, jak inženýři přenesli pokročilou rozšířenou realitu do současných aut.
Do toho najdete pod čelním sklem animovanou světelnou lištu, ukazující třeba směr odbočení a doporučenou volbu jízdního pruhu nebo indikující řidičovu nepozornost. Skutečně, když se budete během jízdy „hrabat“ např. v infosystému, lišta vás upozorní a samotný software po určité době na moment zamezí další manipulaci s centrálním dotykovým displejem, abyste se na cestu prostě museli soustředit.
Inu samotný infosystém (infotainment, chcete-li) je další kapitolou k probrání. Uspořádání se moc neliší například od Golfu, dokonce graficky je vše vykreslené poněkud ostřeji, jenže ta doba bootování po nasednutí do vozu…
Zvykli jsme si, že probudit a načíst všechny funkce multimédií u škodovek trvá kolikrát dlouho, jenže proč na obdobný problém narážíme, byť ne pokaždé, i u vlajkového volkswagenu?
Kouzlo dotykové displeje pokračuje, jelikož do něj výrobce nastěhoval i ovládání pro klimatizaci, výhřev sedadel i volantu a dalších prvků, jaké potřebujete prakticky každodenně. Na základě úbytku fyzických tlačítek tak vnitřek působí přece jen trochu stroze, pro kdekoho až moc. Naštěstí tu máme hlasové rozhraní, které část funkcí obstará na základě pokynu.
Softwarovový update
Do vozů z rodiny ID se řítí software verze 3.1, který se vyznačuje například vylepšeným hlasováním ovládáním, příjemnější grafikou head-up displeje, větším množstvím zobrazovaných dat v digitální přístrojovce, propracovanějším cestovním asistentem nebo rychlejším nabíjením i plánováním.
Radost ze samořízení
Přejdeme-li k jízdním vlastnostem, pak se bavíme bez řidiče o dvě a čtvrt tuny těžkém SUV s nízko položeným těžištěm a okamžitě dostupným točivým momentem. Tedy po sešlápnutí „plynového“ pedálu s piktogramem „play“ SUV se zadním pohonem sice vystřelí, ale do sedačky vás nezarazí. Ono i přes sportovnější vzhled a adaptivní odpružení DCC nejde tak úplně o závoďák (a ta hmotnost…).
Daleko zajímavější je vestavěná pokročilá technologie poloautonomního řízení nazvaná Travel Assist. Ta kombinuje práci adaptivního tempomatu, hlídače čar, monitoringu provozu před a za vozidlem, kamery čtoucí dopravní značení a mapových podkladů.
Díky automatické rekuperaci pak vůz obvykle zvládá sám zpomalovat i zrychlovat, a to včetně zatáček, kruhových objezdů, nájezdů, sjezdů a dalších. Někdy se ovšem vyplatí přejít do režimu plachtění, což počítače ID.5 hravě zvládají. Celá jízda je komfortní, tichá, hladká, což ale není dáno tím, že by baculatý volkswagen patřil k nejlepším na světě. Jde prostě jen o solidní elektromobil.
A jsme zase u toho. Vůz je na baterie, co vyžaduje poněkud jiný styl myšlení a řízení. Z hlediska jízdy jako takové se bavíme o dobře brzdícím autě s automatickou převodovkou a okamžitě dostupným točivým momentem, nicméně zbylé atributy (zejména nabíjení) už jsou poněkud specifické. Elektromobily fakt nejsou vhodné pro každého, i když někteří fanatici mávající nabíjecími kartičkami tvrdí opak.
No jasně, ještě dojezd. Testovaný model označený jako Pro Performance disponuje využitelnou kapacitou baterie 77 kWh, nicméně jak všichni víme, do plna se nabíjí jen občas a pro životnost akumulátorů je nejlepší „tankovat“ na kapacitu 80 %. No a taky potřebujete nějakou rezervu, pokud to nemáte na metry přesně spočítané k další stanici.
Dojezd tedy snadno vypočítáme z dlouhodobé kombinované spotřeby, v našem případě činící 18,5 kWh na 100 km. Je třeba zohlednit, že máme v podstatě léto, příjemné teploty a letní pneu, v zimě může dojezd na jedno nabití klesnout klidně o 30 %.
Spotřeba energie | Dojezd při 18,5 kWh/100 km |
---|---|
100 % (77 kWh) | 416 km |
90 % (69,3 kWh) | 374 km |
80 % (61,6 kWh) | 332 km |
70 % (53,9 kWh) | 291 km |
10 % (7,7 kWh) | 41 km |
Vrchol s kompromisy
Technologicky nejvyspělejší volkswagen vybavený nejaktuálnějším softwarem je rozhodně autem, v němž najdou zalíbení nejen elektrospasitelští věrozvěstové, kteří přesedlali z naftového passatu na elektro s cílem zachránit planetu, ale také movitější firmy či rodiny.
Vůz je skutečně líbivý, příjemně se řídí, rychle se nabíjí, díky natáčecím matrixovým lampám perfektně svítí a vzhledem k pokročilé podpoře řízení nadchne tím, co vše vlastně dovede. Jestliže má takhle vypadat budoucí mobilita pro větší část evropské populace, tak říkáme klidně ano, ovšem ne za takovou cenu.
V základu totiž Volkswagen ID.5 stojí 1,4 milionu korun, výkonnější provedení, s nímž jsme jezdili i my, vyjde o cirka 40 tisíc dráž a chcete-li nejsilnější čtyřkolku GTX, pak si připravte 1,6 milionu korun. Jde navíc o ceny „od“, takže pokud si vozidlo vybavíte tím nejlepším (např. head-up, matrix lampy, navi, DCC, Travel Assist), co výrobce nabízí, zmizí z vašeho konta klidně 1,8 milionu korun.
K tomu si přidejte, že budete potřebovat nabíjecí místo se solidním tarifem, protože při stoupajících cenách elektřiny na veřejných rychlostanicích je pak kolikrát výhodnější osedlat nějaký turbodiesel.
SUV ID.5 je právoplatným vrcholem značky, jehož prostornost vás překvapí, řízení potěší, technologie nadchnou a schopnosti uchvátí, ovšem není to auto pro každého. Ať už kvůli vyšší ceně, strohému designu anebo zkrátka proto, že jde se vším všudy o elektromobil – byť hodně slušný…
Technická data test. modelu | VW ID.5 Pro Performance |
---|---|
Max. výkon | 150 kW (204 k) |
Pohon | zadních kol |
Převodovka | jednorychlostní, automatická |
Max. rychlost | 160 km/h |
Kapacita baterie | 77 kWh (využitelná) |
Dojezd | 497 km (WLTP) |
Průměrná spotřeba | 17,6 kWh (WLTP) |
Pohotovostní hmotnost | 2 246 kg |
Hmotnost brzděného přívěsu | 1 000 kg |
Délka | 4 584 mm |
Šířka | 1 852 mm |
Výška | 1 603 mm |
Rozvor | 2 771 mm |
Objem kufru | 549/1 561 l |
Základní cena | 1 402 900 Kč |
Cena test. modelu | 1 788 500 Kč |