Článek
Když má automobilka v nabídce SUV-kupé, nemusí to nutně znamenat, že jen sesekla střechu hranatějšího modelu a napálila mu vyšší cenovku. BMW X2 vyrazilo v nové generaci vlastní cestou a s X1 nemá po designové stránce společného prakticky nic. Ač má jít primárně o stylovku, určitě nemíří jen na mladé boháče, kterým třeba takový Renault Arkana přijde příliš všední…
Ona totiž novinka mezigeneračně narostla do délky skoro o dvacet čísel. Aktuální BMW X2 je nejen větší, ale i výrazně agresivnější. Jen si všimněte toho rozkročeného postoje, zamračeného výrazu se svítícími ledvinkami nebo členité zádě se čtveřicí výfukových koncovek. Jedno z těch vozidel, na jejichž design nejde nemít názor. Nová auta tu však nejsou od toho, aby vzhledově uspokojila všechny… a pro BMW to platí dvojnásob.
Silueta je typickým SUV-kupé. V případě mnichovské značky jde o nejdostupnější model tohoto karosářského střihu. Šmrnc testovaného kousku podtrhuje matný modrý lak v kombinaci s příplatkovými jednadvacetipalcovými koly. A je to verze s „emkovými“ odznáčky (ne plnotučné M, ale sportem říznutá varianta), takže připočtěme ještě plejádu černých detailů.
Zatímco zvenčí se nová X2 tváří, jako by chtěla veškerou konkurenci „zbušit“ v kleci Oktagonu, uvnitř je to prima rodinný společník. Zavazadelník pojme 560 litrů (v elektrické verzi je o pětatřicet litrů menší), má pravidelné tvary, praktická řešení a po sklopení zadní lavice takřka rovnou ložnou plochu. Prostoru na zadních sedačkách mám s výškou 178 cm tak akorát, chválím hlavně rozměrné sedáky. Pubertální ratolesti potěší loketní opěrka s držáky na energy drinky jejich oblíbeného youtubera stejně jako vlastní USB-C dobíjecí sloty. Tatínky zase snadný přístup ke kotvícímu systému ISOFIX.
Pracoviště řidiče vsadilo na minimalismus. To znamená jen velmi málo fyzických tlačítek, absenci otočného ovladače (poznávací znamení „bavoráků“ poslední dekády) a informační centrum, které se tu skládá ze dvou obrazovek spojených v jeden celek. Jedna zastupuje budíky, druhá multimediální systém. Tady ale za volantem nenajdeme žádnou kapličku ani všední uspořádání budíků. BMW si virtuálně hraje s nejrůznějšími tvary a záhyby, což sice vypadá supermoderně, já bych se ale za zachování alespoň jednoho klasického vzhledu vůbec nezlobil.
Testovaný kousek nese označení M135i. Jde o vrchol benzinové nabídky – přeplňovaný benzinový čtyřválec s výkonem rovných 300 koní, osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Chcete-li v X2 slabší benzin, musíte se spokojit s tříválcem. Alternativu představuje ještě dvoulitrová nafta nebo ryzí elektřina.
Maximálnímu výkonu sekunduje 400newtonmetrový krouťák. Výsledkem je stovka za 5,4 sekundy a maximální rychlost 250 km/h. Absence plnotučného „emka“ vás tedy určitě mrzet nemusí, vždyť v disciplíně 0-100 km/h je nová X2 jen lehce pod úrovní BMW M3 generace E90. V případě SUV-kupé však musíme zohlednit skoro 1,7tunovou pohotovostní hmotnost…
Jenže tohle auto nevznikalo s tím, že bude vymetat obrubníky závodních okruhů. Třístovka koníků pod kapotou se sice nezapře – zrychlení z místa je vážně sympatické - pořád jde ale hlavně o všestranně zaměřené vozidlo. Poznáte to hlavně na zvuku. I když výkon sekunduje solidním hot hatchům, zvukový projev je spíše příjemný, než aby po ránu iritoval napružené sousedy.
Solidní balíček pro rychlé rodinky trochu degraduje jediná věc - a tou je až přehnaně tuhý podvozek. Chápu, že BMW X2 se štítky M se chtělo jevit sportovně, jeho podvozek se selektivními tlumiči (které mají mimo jiné v rámci komfortu pohlcovat odskoky) byl ale na rozbitých českých cestách místy až tvrdý. Když si chcete užít svižnou chvilku na hladké okresce, přijdou benefity utaženého naladění vhod. Pokud se ale prostě jen přemisťujete s rodinou z jednoho místa na druhé a objeví se série nerovností, podvozku v kombinaci s jednadvacítkami po delší cestě zrovna nepoděkujete.
Spotřeba 300koňového dvoulitru se po týdenním soužití (primárně po dálnicích) ustálila lehce nad osmi litry. Šetřílci ji určitě zvládnou stáhnout na hodnoty začínající sedmičkou, jestli si ale budete akceleraci dopřávat pravidelně plnými doušky (nebo se tu a tam urvete na německém autobahnu), nedivte se, že apetit poroste někam k devíti deseti litrům.
Nová generace BMW X2 startuje na částce 1 073 800 Kč, pokud se tedy spokojíte s tříválcovou patnáctistovkou (a ve finále by to pro „normální“ řidiče nemusela být špatná volba). Náš dvoulitr už stojí skoro 1,5 milionu. A když jej naložíte nějakou tou příplatkovou výbavou, jste tam za necelé dva miliony. Zajímavé je, že elektrická verze se čtyřkolkou a výkonem 306 koní stojí 1 388 400 Kč. Ve srovnání se silným benzinem je tedy elektřina dokonce o 104 tisíc levnější.
Technické údaje | BMW X2 M35i xDrive |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo |
Zdvihový objem | 1 998 cm³ |
Výkon | 221 kW (300 k) při 5 750 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 2 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 695 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,4 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 54 l |
Kola a pneumatiky | 245/35 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 567/1 845/1 575 mm |
Rozvor | 2 692 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 560 l |
Ceník | Listopad 2024 |
Cena od | 1 466 400 Kč |
Cena testovaného kusu | 1 945 714 Kč |