Článek
Když jsem se totiž nad tímhle autem zamýšlel, došlo mi, že Subaru na to zkrátka šlo trochu jinudy. Jak je ostatně jeho zvykem, stačí se podívat na to, jaká auta Subaru tradičně vyrábí a vyrábělo. Symetrický pohon všech kol se středovým diferenciálem, ploché motory typu boxer, to jsou zcela typické zvláštnosti, které má každé Subaru… Samozřejmě kromě Solterry, protože do elektromobilu prostě boxer nedostanete.
Subaru se sice snaží tvrdit, že Solterra má aspoň symetrickou čtyřkolku, ale s původním mechanickým systémem samozřejmě nemá nic společného. Jsou tu dva elektromotory, u každé nápravy jeden. Je aspoň pravda, že jsou oba identické, každý má výkon 109 koní. Což ani dohromady není úplně moc, jenže při běžné jízdě to bohatě stačí, a navíc jsou elektromotory zpřevodované tak, aby už v nízké rychlosti nabídly co nejvyšší točivý moment. Solterra má zvýšený podvozek, světlost 211 mm o kousek překonává sesterskou Toyotu a o větší kousek zbylé elektrické soupeře.
Ano, dojezd v reálných podmínkách nejvýše kolem 320 km není žádný zázrak. Většina dvoumotorových elektromobilů má akumulátory o kapacitě 80–100 kWh, tohle Subaru má ale jen 71,4 kWh. Rychlonabíjení zvládne maximálně 150 kW, vyvážený průměr je ale necelých 80 kW. To také za dnešním průměrem mírně pokulhává. Navíc Solterra není z nejlevnějších - protože ji nekoupíte jako jednomotorovou, její cena začíná až na částce 1 580 000 Kč. Bylo by snadné tohle auto rozcupovat jako nepříliš dobré a přitom předražené, ale možná by to - minimálně pro některé zákazníky - byla škoda.
České zastoupení totiž už několik kousků prodalo a další jsou objednané. Solterra je víc Subaru než elektromobil a v komunitě příznivců této značky to zkrátka něco znamená. Pokud patříte mezi lidi, kteří jezdí většinou po městě a jeho blízkém okolí, a navíc máte doma nabíječku, Solterra vám bude bohatě stačit. A jestli to občas zkombinujete s nutností dojet někam lehčím terénem, nenajdete asi vhodnější elektromobil. Nelze předpokládat, že by Solterra vzala trh útokem, na silnici bude patřit spíš mezi vzácnější jevy, ale to z ní za pár let může udělat zajímavou klasiku. Co dalšího se mi na tomhle autě líbilo a co jsem naopak musel vydržet, uvidíte ve videu.