Článek
Automobilka SsangYong se na tuzemský trh vrátila počátkem roku 2019 a její modelová řada se začala hodně rychle rozšiřovat. Od začátku z ní ale vyčnívá jeden model, SUV Korando, které u nás soupeří třeba se Škodou Karoq. Korando nejenže je nekonfliktní a vcelku zdařilé auto, ale navíc boduje sympatickou cenou, kterou dnes podtrhuje ještě akční zvýhodnění. Ale pojďme popořadě!
Na úvod si dovolím ještě pár čísel. Za prvních deset měsíců letošního roku hlásí statistiky SDA 2 651 registrovaných ssangyongů, což je více, než eviduje celá řada zajetých značek. S 1 892 registracemi je tahounem prodejů právě Korando, které je aktuálně sedmnáctým nejžádanějším automobilem u nás.
Chvála normálnosti
Je to asi zvláštní, chválit vůz za to, že je prostě normální. Jenže funkčních aut bez zbytečných designových kudrlinek a prvoplánových řešení je dnes stále méně. Korando vypadá zvenčí vlastně všedně, má tvar typického kompaktního SUV na rozumných (v našem případě osmnáctipalcových) kolech a učesaný design doplněný diodovou světelnou technikou. Snad jen vzadu se designéři trochu více rozvášnili, podívejte se na tu vodorovnou linku pod svítilnami, u kterých vás zase zaujme jejich grafika.
To samé platí pro kabinu, jež v moderní éře možná není tak efektní, ale zase uživatelsky přívětivá. Všechno důležité včetně teploty se totiž nastavuje tradičními tlačítky a otočnými ovladači. Chcete-li za jízdy změnit tepelný komfort nebo vypnout některého z asistentů, nemusíte zdlouhavě lovit v dotykovém infotainmentu.
To však neznamená, že by se na novodobé trendy zcela rezignovalo. Korando má digitální přístrojový štít a středovou obrazovku multimédií s vestavěnou navigací a podporou zrcadlení chytrého telefonu (netradičně i do budíků). Prostředí zábavního systému je graficky jednoduché, takže se v něm snadno orientujete. Potěší i nadstavbová funkce navigace, která dnes rozhodně není zvykem - v měřených úsecích vám totiž počítá průměrnou rychlost, abyste ji náhodou nedopatřením neprošvihli.
Interiér dělá skvělý dojem, čemuž ostatně pomáhá nejvyšší výbavový stupeň Premium včetně příplatkového balíčku Premium+ za 49 900 Kč. Vyjma zmíněné 8″ obrazovky jsou součástí kožená a elektronicky nastavitelná sedadla s vyhříváním, dvouzónová automatická klimatizace či diodové osvětlení kabiny. Připlácelo se už jen za dvě věci – střešní okno (14 900 Kč) a modrý metalický lak s názvem Dandy (+10 900 Kč).
Klame tělem
Když tak Korando poprvé obcházíte, zvenčí působí mnohem menším dojmem. Jenže toto auto má na délku 4 450 mm a šířku skoro 1,9 metru, takže se pyšní i slušným vnitřním prostorem. Když si s výškou 180 cm udělám za volantem pohodlí, „sám za sebe“ si sednu s dostatečnou rezervou před koleny i nad hlavou.
A potěší i zavazadelník, který je dokonce větší než u konkurenčního Karoqu. SsangYong uvádí objem 551 litrů, což je o 30 l více, než umí obdobně velká škodovka bez příplatkových sedaček VarioFlex. Pokud namísto opravné sady chcete plnohodnotné rezervní kolo – což už dnes celá řada značek ani nenabízí – smrskne se zavazadelník na 407 litrů.
Jeden motor, mnoho možností
Pod kapotou Koranda je k dispozici benzinová čtyřválcová patnáctistovka Turbo s výkonem 120 kW a 280 newtonmetry točivého momentu. Zrychlení z klidu na stovku značka neuvádí, ale naše provedení (automat, pohon předních kol) dokáže svištět 193 km/h.
Zážehovou jedna-pětku lze spárovat s manuálem, automatem, předokolkou i čtyřkolkou. Korando dokonce umí dnes už takřka nevídanou kombinaci manuální převodovky a pohonu všech kol. Standardem je šestistupňový manuál, za samočinnou převodovku od Aisinu se stejným počtem stupňů se připlácí 42 900 Kč, čtyřkolka přijde na 48 900 Kč. Vesele sestavovat můžete ve všech výbavových stupních vyjma nejvyššího Premia, kde už je automat standardem.
Můžete namítnout, že 163 koní není pro auto takové velikosti kdovíjaká porce, jenže Korando má relativně skromnou pohotovostní hmotnost 1 435 kg. Jasně, není to profi atlet, ale pro bezpečné předjížděcí manévry či rychlé připojení do levého dálničního pruhu máte síly víc než dost. Jen je potřeba více šlápnout na plyn a počítat s hlučnějším projevem patnáctistovky. A také zvýšenou spotřebou…
S notnou dávkou snahy lze apetit předokolky s automatem stlačit k 8,5 litru, spíše ale počítejte s odběrem mezi devíti a deseti litry na každých sto kilometrů. Pokud se honíte za každou desetinkou, ideální volbou bude určitě úspornější manuální šestikvalt.
To je v zásadě jediná kaňka na jinak velmi povedeném SUV. Korando totiž velmi dobře jezdí, za což kromě jiného vděčí standardně dodávané víceprvkové nápravě vzadu. Naladění podvozku je spíše měkčí, ideální pro příjemné rodinné cestování. Ale ani ostřejší jízdy se vůz nezalekne – řízení je přesné a v utažených začátkách se neperete s takovou porcí hmotnosti.
Nyní ještě výhodněji
Korando s cenou od 509 900 Kč táhne prodeje značky. Už nějaký čas je zákazníkům k dispozici zvýhodněný výbavový stupeň Style+, který dává výbavu v hodnotě 30 000 Kč zdarma. Namátkou třeba dvouzónovou automatickou klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu, LED mlhová světla, vyhřívaný volant a přední sedadla či osmnáctipalcová kola z lehkých slitin. To vše by standardně bylo za sympatických 569 900 Kč. Ušetřit však na Vánoce můžete ještě nějaké kačky navíc.
Nově totiž v ceníku modelu najdeme zvýhodnění dalších 30 000 Kč na skladová vozidla, která jsou ihned k odběru. Troufám si odhadnout, že Korando na českém trhu už nikdy dostupnější nebude. Skladové zásoby jednotlivých prodejců se však začínají hodně rychle tenčit…
Technické údaje | SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI, 6AT, 2WD, Premium, 2023 |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo |
Zdvihový objem | 1497 cm3 |
Výkon | 120 kW (163 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 280 Nm při 1 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 435 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | - |
Maximální rychlost | 193 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,95 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 235/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 450/1870/1620 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 551 l |