Článek
Necelých 1 900 prodaných kusů za prvních deset měsíců letošního roku dělá z Koranda suverénně nejžádanější model značky, a dokonce sedmnáctý nejprodávanější vůz na českém trhu. Korando je upečeno z těsta, které českým motoristům chutná – je vzhledově nekonfliktní, uvnitř normální a jízdně příjemné. Navíc jej koupíte za skvělé peníze.
Nabídka korejské značky se letos rozrostla o další SUV jménem Torres, jehož design je však pravým opakem: neotřelý, extravagantní a plný nejrůznějších kudrlinek. Zkrátka auto, za kterým se každý otočí. Jeden by ani neřekl, že jsou to vlastně vozy postavené na totožné platformě, říkáme si s kolegou, když nám v rámci focení pózují bok po boku. Rozdílů ale při hlubším zkoumání najdeme více.
Rozdíl třídy
Ono se to z přiložené fotogalerie nemusí zdát, ale mezi oběma vozy je opravdu rozdíl jedné třídy. Pro našince bude asi nejpřesnější srovnání s produkty mladoboleslavské automobilky: Je to, jako byste vedle sebe postavili Karoq a Kodiaq.
Rozdíl v rozvoru je nepatrných pět milimetrů, Torres je však o výrazných pětadvacet centimetrů delší, což je znát hlavně na převisech. Díky tomu také jeho zavazadlový prostor pojme mnohem více bagáže. Obě auta pořád nabízejí možnost plnohodnotné rezervy, bez ní se do kufru vejde 551, respektive 839 litrů. Dojem robustnějšího vozu vůči Korandu podtrhuje krom plejády designových prvků také o deset čísel větší výška.
Rozměry | Korando | Torres | Rozdíl |
---|---|---|---|
Délka | 4 450 mm | 4 700 mm | +250 mm |
Šířka | 1 870 mm | 1 890 mm | +20 mm |
Výška | 1 620 mm | 1 720 mm | +100 mm |
Rozvor | 2 675 mm | 2 680 mm | +5 mm |
Zavazadlový prostor | 407-551 l | 703-839 l | +296-288 l |
Tradice vs. moderna
Pokud jste už v některém z novodobých ssangyongů seděli, budou vám ovládací prvky v obou kabinách povědomé. Rychle ale začnete vnímat i první odlišnosti. Korando má tradičnější pracoviště řidiče s digitálními budíky obvyklé velikosti, středovou obrazovkou multimédií zapuštěnou do přístrojové desky a hlavně samostatným panelem pro nastavení teploty. Pomocí otočných ovladačů ladíte stupně klidně poslepu.
Torres se v tomto ohledu více odvázal a vyrazil vstříc moderním trendům. Digitální štít v kapličce je decentnější, displej uprostřed ční nad přístrojovku (a po stranách si zachovává fyzická tlačítka). Nejvýraznějším rozdílem je však další obrazovka mezi výdechy ventilace a pákou převodovky. Tady už se klimatizace nastavuje výhradně dotykově, podobně jako ve vozech Audi. Ostrost a barvy obrazu sice nejsou tak „prémiové“, na ovládání se ale dá vcelku snadno zvyknout. Ač mám moderní technologie v autech rád, v debatách tlačítka vs. obrazovky se pořád raději přikláním k čudlíkům.
Jediný motor dá na vybranou
Totožná platforma znamená kromě jiného i shodnou motorizaci. Oba vozy mají pod kapotou přeplňovanou benzinovou patnáctistovku s výkonem 163 koní a 280 newtonmetry točivého momentu. U obou je standardem šestistupňový manuál a pohon předních kol, na přání však může zákazník dostat automatickou převodovku i čtyřkolku. U Koranda je k mání i dnes už takřka nevídaná kombinace pohonu všech kol s manuálním řazením.
Papírové údaje vás nejspíš z papučí nevyzují, vyjma potřeby dynamického zrychlení z vyšších rychlostí - zpravidla připojování do rychlého dálničního pruhu - si ale na nedostatek síly stěžovat nebudete. Bezpečné předjížděcí manévry zvládne jedna-pětka s přehledem, jen je potřeba podržet plynový pedál u podlahy trochu déle, aby se dostala do ideálních otáček.
Nějaké slabiny? V dálničních rychlostech si u obou exemplářů všímám zvýšeného aerodynamického svistu a valivého hluku od kol. Hlavně je to ale vyšší spotřeba paliva. Korando s automatem a čtyřkolkou korzuje okreskami nad osmi litry, svižnější tempo či časté dálniční přesuny si řeknou o devět a kousek. Torres ve shodné konfiguraci je zpravidla o litr žíznivější. Pokud vás pořád baví řadit a na hory vyrážíte jednou za přestupný rok, předokolky s manuálem určitě zvládnout být úspornější.
Naopak po jízdní stránce není vozům příliš co vytknout. Oba podvozky jsou tužší, ale příjemně komfortní a čitelné po stránce řízení. Vozy jsme testovali s největším možným obutím – Korando na devatenáctkách, Torres měl dvacítky – a pravdou je, že s nástrahami českých okresek si s větší grácií umí poradit větší ze sourozenců. Když Korando tu a tam vymete opravdu velký výmol, umí si odspodu vcelku rázně dupnout.
Srovnání akčních cen | Korando | Torres |
---|---|---|
Základní cena | 509 900 Kč | 659 900 Kč |
Automatická převodovka | 42 900 Kč | 49 900 Kč |
Pohon 4 x 4 | 48 900 Kč | 49 900 Kč |
Akce, kam se podíváš
Ceny Koranda startují na částce 509 900 Kč, v ceníku však zaujme hlavně vyšší výbavový stupeň Style+ (od 539 900 Kč), který dává výbavu v hodnotě třicet tisíc korun zdarma. Namátkou jde o dvouzónovou klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu, LED přední mlhová světla, vyhřívání předních sedadel a volantu či osmnáctipalcová kola z lehkých slitin. K této akci vám Korejci přihodí ještě další slevu 30 000 Kč na naskladněné vozy.
Pozadu nechtěl zůstat ani Torres, pro kterého si SsangYong připravil vánoční zvýhodnění až 40 000 Kč na skladové vozy, jež platí pro všechny výbavové stupně. Horkou novinku tak momentálně pořídíte již od 659 900 Kč, startuje tedy v podobných sférách jako o třídu menší konkurenti. Jestli se ale extravagantní SUV stane v ČR populární stejně jako jeho menší sourozenec, to nám ukážou až nejbližší měsíce.