Hlavní obsah

Splašené kolo jezdí „pod dva“, stojí jednu výplatu a stačí vám řidičák na auto: Otestovali jsme český moped mpKorado Supermaxi 50 EFI

Foto: Jiří Čermák

Je to taková moderní babetta, akorát přizpůsobená současné době.

V současné hyperkorektní Evropě se neustále skloňuje pojem elektromobilita, vyzdvihují se bateriově poháněná auta, skútry nebo koloběžky. Existuje nicméně početná skupina lidí, která touží po cenově dostupném dopravním prostředku bez nutnosti nabíjení. Jeden takový jsme našli! Jmenuje se Supermaxi 50, je to moped a bude vás bavit.

Článek

Mopedy už dnes mohou evokovat spíše doby dávno minulé, kdy mladí (kolikrát bez papírů) i staří drandili na vesnicích na nějakém „fichtlu“ a užívali si tu jednoduchou krásu svobodného cestování.

Současná doba přeje elektromobilům, elektrokoloběžkám, elektroskútrům, sdílení aut, sdílení kol a dalším podobným pokrokovým věcem. Ve finále nic proti tomu, ale přiznejme si, že tu máme stále početnou skupinu lidí, kterým novoty úplně nevoní.

Takže čím jet, pokud chcete nenáročný dopravní prostředek na krátké cesty do práce, na ryby, do lesa nebo na přesuny mezi vesnicemi například na chalupě? Jestli nejste fanoušci starých mašin typu Jawa Pionýr nebo je prostě jen nechcete neustále servisovat, nabízí se kouknout po nějakém moderním spalovacím mopedu.

V Česku zavedenou značkou je mpKorado, která má v nabídce poměrně zajímavý stroj. Jde o jednomístný či dvoumístný moped Supermaxi 50 EFI nabízející elektronické vstřikování paliva, startování tlačítkem, stylový design a porci jízdní zábavy k tomu.

Designově moped odpovídá klasické konstrukci s minimem plastů, ačkoli zepředu ihned zaujme LED diodové světlo kombinující potkávací/dálkovou funkci, navíc vybavené denním svícením. Blinkry jsou pak jednoduché, oranžové, umístěné hned vedle lampy. Jejich nevýhodou je, že ve dne na přímém slunci moc nepoznáte, jestli blikají, a nějaký další indikátor (zatím) chybí.

Foto: Jiří Čermák

Moped má klasickou konstrukci, málo plastů a dělá se v jednosedadlovém i dvousedadlovém provedení.

Kvůli komfortu jsme zvolili dvousedadlové provedení se zadními stupačkami a nosností okolo 170 kg, nicméně na mašině jsme jezdili sami. Dlouhý sedák je zkrátka pohodlnější a nebrání montáži jednoduchého zadního uzamykatelného kufru, kam se vejde přilba a další věci.

Do rovněž uzamykatelné palivové nádrže dáte asi 3,5 litru paliva, což by mělo vystačit na bezmála 200 km jízdy. Palivoměr u mopedu prozatím nehledejte, nicméně v budoucnu nejspíš přibude.

Je jasné, že pokud na mašině sedí nějaká statnější osoba, vypadá tak trochu jako vosa na bonbonu. Jezdec je však dřív slyšet než vidět, protože zastavěný čtyřdobý jednoválec EURO 5 s elektronickým vstřikováním o objemu 49 cm3 umí točit přes 7 tisíc otáček.

Foto: Jiří Čermák

Motor je jednoválec, padesátka, licenční výroba motoru Honda Monkey.

A to je řev, jako když nabíjejícímu elektromobilistovi vypnete stanici. Jistou nevýhodou tohoto 2,7koňového licenčního motůrku Honda Monkey (v překladu opice) jsou vibrace ve vysokých otáčkách, které se přenáší do celého motocyklu. Občas jsme při plném plynu u hranic maximálních rotací museli zvolnit, abychom se netřásli jako tanečnice hula hoop.

Na druhou stranu má mašina dost sil na to uvézt i 130kilového chlapa do stoupání. A pokud by motoru přece jen docházely síly třeba právě do kopce, můžete mu vypomoci šlapáním. Pohánět stroj šlapkami je tedy technicky možné, ale fyzicky náročné. Jde tak spíše o nouzové řešení.

Převodovku tady nehledejte, Supermaxi 50 má pouze rozběhovou spojku v oleji, jinak funguje na jednom převodu. O to je jízda snazší, jelikož odpadá řazení. Zadní rozetu je možné vyměnit, abyste si mašinu upravili buď na vyšší rychlost, nebo spíše pro jízdu do stoupání (síla).

Foto: Jiří Čermák

Nouzově jde moped pohánět i šlapáním nebo motoru šlapáním vypomoci.

Splašené kolo

Samotná jízda je jednoduše zábavná a díky nastavitelným zpětným zrcátkům umístěným vysoko i bezpečná. Supermaxi bychom přirovnali ke splašenějšímu kolu s hlasitým zvukovým projevem, které baví jak při cestě z práce, tak během cesty na ryby. Zase ale nečekejte pohodlí skútru.

Ovládání základních funkcí najdete na řídítkách, kde jsou posunovače pro blinkry, klakson, spouštěč elektriky (čerpadla), světel a elektrický startér. Kdo raději šlape, moped nahodí i čtvrtotáčkou na šlapkách.

Foto: Jiří Čermák

Ovladače jsou jednoduché, středu dominuje analogový (volitelně digitální) rychloměr.

Supermaxi 50 nemusí být nutně jen sezonní záležitostí. Sice nenabízí vyhřívané sedadlo nebo řídítka, ale s adekvátním oblečením snadno zvládnete i podzimní projížďky. Pochopitelně je moped primárně určen na krátké trasy, takže se nepočítá s tím, že byste na něm dojeli třeba až na Rudé náměstí do Moskvy. Ačkoli dvěma nadšencům se to na obdobných strojích povedlo.

Vzhledem k suché hmotnosti mopedu 65 kg jej můžete umístit na nosič jízdních kol a převézt si ho třeba na dovolenou nebo chalupu. Zejména karavanisté to tak podle informací od importéra mpKorado dělají.

Foto: Jiří Čermák

S palivem moped váží asi 68 kg. Jeho nosnost je okolo 170 kg.

Ani servis nepatří k náročným nebo drahým položkám, ale nejvíc asi potěší fakt, že Supermaxi 50 vybavené malou registrační značkou nemusí na STK ani žádnou další kontrolu. Pojištění je pak vysloveně komické, cirka do pětistovky za rok.

Pro řízení mopedu ovšem potřebujete řidičák. Buď skupinu AM, kterou lze získat od 15 let, nebo klasický řidičák skupiny B. Při jízdě je povinná přilba – není to jízdní kolo s pomocným motorem.

Moped mpKorado Supermaxi 50 se vyrábí v Číně. V Česku je každý stroj sestaven, doladěn a zkontrolován. Na základě zpětných vazeb se model postupně vyvíjí a zlepšuje. Cílí na specifickou klientelu plus přidává i slušnou cenovou dostupnost.

Jednosedadlové provedení stojí od 37 990 Kč, zatímco pohodlnější dvousedlo vyjde na 39 990 Kč. A to jsou poměrně příjemné částky za nový a servisně nenáročný stroj s garancí, který primárně poslouží jako zábavné přibližovadlo kolem komína. Ale jak píšeme, skútr to není, spíše splašené kolo.

Technické údajempKorado Supermaxi 50 EFI
Rozměry jednosedlo1 600 × 805 × 1 080 mm
Rozměry dvousedlo1 790 × 805 × 1 080 mm
Rozvor1 100 mm
Výška sedla850 mm
Provozní hmotnost68 kg
Celková hmotnost235 kg
Spotřeba1,9 l / 100 km
Objem nádrže3,5 l
Palivobenzin, N95
Typ motoručtyřdobý, jednoválec
Objem motoru49 ccm
Max. výkon2 kW (2,7 k) při 7 500 ot./min.
Chlazenívzduchem
Převodovkaautomatická, 1 stupeň
Max. rychlost45 km/h
Kola a pneu2.75/14
Akumulátor12V/5 Ah
Brzdyruční, bubnové
Načítám