Hlavní obsah

Solidní SUV na plyn nemusí být nutně Dacie. Škodu Kamiq G-TEC omezuje vlastně jen jeden kompromis

Foto: Karel Štochl

Vyzkoušeli jsme Škodu Kamiq na zemní plyn a našli jeho slabinu

Ve světe alternativních pohonů je zejména v českých krajích populární především zkapalněný ropný plyn (LPG), takže není divu, že jej někteří výrobci nabízí už v rámci továrního standardu. Jenže co když jdete po kompaktním SUV a francouzsko-rumunské vozy vám nevoní? Pak se nabízí například CNG Kamiq, kterého omezuje vlastně jen jeden kompromis.

Článek

Když se řekne nové auto na plyn, většina z vás si nejspíše vybaví LPG dacie či renaulty, eventuálně fiaty. Pokud jde o CNG (stlačený zemní plyn), tak v rámci osobáků do tohoto pohonu šlape zejména koncern Volkswagen a jeho přidružené značky.

Foto: Karel Štochl

Vozy Škoda Auto označené G-TEC pohání primárně stlačený zemní plyn

A protože jsou SUV čím dál více populární, nabízí se zastavět toto alternativní ústrojí rovněž do jejich útrob. A proč ne rovnou do Škody Kamiq, loňského prodejního lídra tuzemského segmentu SUV-C?

Kamiq sdílí základy se Scalou, takže se bavíme o autě zařazeném do střední třídy, čemuž odpovídá fyzické vybavení automobilu. Už v základu tu najdete například diodové lampy, litá kola R16, zadní parkovací senzory, vyhřívané přední sedačky, bezklíčkový vstup i start, 8“ infosystém, duální automatickou klimu a další hračky.

Foto: Karel Štochl

Kamiq G-TEC je už v základu slušně vybaven

Pokud milujete digitální kokpit, v případě G-TEC Kamiqu (i Scaly) na něj zapomeňte. Výrobce tuto možnost z důvodů softwaru nenabízí, takže vám musí stačit analogové ukazatele a černobílý palubní počítač.

Příjemnou možností je však volitelný 9,2“ multimediální systém s vestavěnou navigací, na druhou stranu potřebujete ho? Základní infotainment totiž podporuje jak zrcadlení mobilu, tak Apple CarPlay i Android Auto. A to vaše problémy s mapovými podklady či hudební knihovnou dozajista vyřeší…

Foto: Karel Štochl

Základní infosystém disponuje mobilní konektivitou, což vyřeší navigaci i hudební knihovnu

Pohonná jednotka se nabízí výhradně jediná, a to zážehový litrový tříválec naladěný na 90 koňských sil. Točivý moment 160 Nm přenášený skrze šestirychlostní manuál (automat nelze) roztáčí přední kola, takže vám je nejspíš jasné, pro koho je tato soustava určena.

Specifické díly motoru 1,0 TGI G-TEC

  • Sací a výfukové vačky
  • Hlava válců
  • Sací potrubí
  • Plynová palivová lišta a vyfukovací ventily
  • Elektronický dvoustupňový redukční ventil

Jen jedna volba

Přesně tak, G-TEC hraje na notu úsporným řidičům, nechvátajícím dennodenně po dálnicích. Rovněž jde o vhodnou motorizaci pro městskou mobilitu, jelikož při provozu na zemní plyn tříválec 1,0 TGI nevyužívá přímého vstřikování paliva.

Foto: Karel Štochl

Motor 1,0 TGI při pohonu na CNG nevyužívá přímého vstřikování, a tudíž nepotřebuje filtr pevných částic

Vzhledem k tomu, že má litrové TGI turbodmychadlo, tak se můžeme bavit alespoň o nějaké jízdní agilitě, doprovázené citelnějším zátahem. Zastavěný tříválec umí jít ochotně do otáček, stejně tak i přijatelně rozhýbat ručičku rychloměru. Rozhodně nelze napsat, že by Kamiq G-TEC vysloveně „nejel“, dech pozvolna ztrácí až ve vyšších rychlostech.

Jde zejména o dopravní prostředek pro jednoho až dva lidi, vyšší obsazenost pak už poznáte na absenci odpichu, stejně tak když budete stoupat do prudšího kopce. Tehdy musíte adekvátně podřadit a dát motoru kvalitně napít, jinak na nějakou svižnost zapomeňte.

Foto: Karel Štochl

Scala i Kamiq G-TEC jsou spárovány výhradně s manuálem

Jestliže po autě nebudete chtít pravidelné sportovní výkony, smíříte se menší dynamikou (zejména ve vyšších rychlostech) a akceptujete pouze jeden pohonný agregát, odmění se vám velice příjemnou spotřebou.

My se na přelomu února a března dostali na příjemných 4,4 kg zemního plynu na sto, což i při zvýšené ceně CNG činící 40 Kč za kilogram znamená kilometrový náklad 1,76 Kč. Pravda, byly doby, kdy zemní plyn stál pod 30 Kč za kilo, nicméně nahoru šla úplně všechna paliva včetně LPG, benzinu, nafty nebo elektřiny.

Nyní ceny zemního plynu v důsledku ruské invaze na Ukrajinu kolísají, takže někde tankujete stále lehce pod 40 Kč, jinde kolem 50 Kč, nicméně najdou se i provozovatelé, co si řeknou 60 Kč za kilo. Pro zjištění nejvýhodnějších podmínek je nejlepší navštívit specializovaný web monitorující ceny CNG a jezdit čerpat zkrátka tam, kde je to nejoptimálnější.

Foto: Karel Štochl

Cena za kilogram CNG se nyní (3/2022) pohybuje kolem 40 Kč až 50 Kč, nicméně najdou se i tací, co si řeknou o 60 Kč za kilo

Na dnešní měřítko tedy slušná spotřeba, a vlastně i dojezd jako takový. Kromě CNG tanků o objemu 13,8 kg máte v záloze ještě rezervní 9litrovou benzinovou nádrž. V praxi to znamená reálný operační rádius necelých 500 km, přičemž plnících stanic je v Česku přes 200 a klasických veřejných benzinek pak okolo 4 000.

Kdy Kamiq G-TEC nejede na zemní plyn?

Vůz je homologován primárně na CNG, proto jej jako běžný uživatel standardně nemůžete přepnout na pohon na benzin. Existují však určité výjimky, kdy motor benzin přece jen spaluje:

  • Startování po natankování CNG (kvůli změně tlaku v nádrži a kontrole kvality plynu)
  • Startování při okolní teplotě pod -10°C
  • Po spotřebování CNG (limitní tlak pod 11 barů)

Maloobjemový kompromis

Protože jde o škodovku, nepřijdete ani o prostornou kabinu (zejména vpředu), Simply Clever vychytávky, různé USB porty, odkládací přihrádky, kapsy a další. Zkrátka praktická stránka věci našim vývojářům vždycky šla a Kamiq není výjimkou.

Foto: Karel Štochl

Škoda Auto myslí s přihrádkami i na pasažéry vzadu, ačkoli tam je o něco méně místa pro nohy

Určitým kompromisem je však kufr. Jelikož jsou v zadní části uloženy plynové nádrže, tak z původního 400litrového objemu zbylo Kamiqu G-TEC jen 278 litrů. A to už je poměrně málo, neb větší zavazadelníky mají i o segment (B) nižší vozy.

Na běžné věci typu nákup je batožinový prostor relativně dostačující, nicméně při převozu větších předmětů už musíte sklápět sedadla a na dovolenou se sbalit rovněž ve střídmém duchu. Tedy pokud nevyužijete například rakev nebo jiné příslušenství.

Foto: Karel Štochl

Slabostí Kamiqu G-TEC je malý kufr o objemu 278 litrů

Jako SUV Kamiq nabídne zajisté vyšší posez, rozhled a dost slušné pohodlí, a to nejen díky vnitřní ergonomii, ale taktéž zásluhou komfortního odpružení.

Pokud jde o cenu, Kamiq G-TEC startuje od 520 900 Kč, avšak se slušnou základní výbavou, která vás „netlačí“ do mnoha příplatků. Za zvážení k přikoupení stojí např. samočinné přepínaní dálkových světel (3 500 Kč), vyhřívaný volant (3 500 Kč) nebo rovnou paket obsahující vyhřívané čelní sklo i volant (15 000 Kč).

Sečteno, podtrženo. Stejně jako Scala patří i Kamiq mezi solidní auta použitelná pro každý den. Plynová (CNG) varianta je sice omezující z hlediska zavazadelníku a výběru pohonné jednotky, na straně druhé ovšem nabízí nízké provozní náklady a zachované výhody/vlastnosti moderních SUV. Je to tak trochu hra něco za něco, v níž však pozitiva vozu převládají.

Technická dataKamiq G-TEC
Karoseriepětidveřová, dvouprostorová
Motorzážehový přeplňovaný řadový tříválec
Zdvihový objem999 cm3
Max. výkon66 kW (90 k) při 4 000–5 500 ot./min
Max. točivý moment160 Nm při 1 800–3 800 ot./min
Kompresní poměr10,5:1
Převodovkašestirychlostní, manuální
Pohonpředních kol
Objem nádrže benzin9 l
Objem nádrží CNG13,8 kg
Objem kufru278/1 273 l
Provozní hmotnost1 335–1 435 kg
Max. rychlost181 km/h
Zrychlení 0–100 km/h12,3 s
Průměrná spotřeba CNG3,6–3,8 kg/100 km (WLTP)
Naměřená průměrná spotřeba CNG4,4 kg/100 km (zimní)
Délka/šířka/výška4 241/1 793/1 527 mm
Rozvor2 651 mm
Světlá výška186 mm
Základní cena520 900 Kč
Načítám