Hlavní obsah

Nová Škoda Superb TDI L&K je ještě větší a dotaženější a dálnice přímo miluje, ale máme i pár výhrad

Video: Honza Koubek

Pokud vám bude někdo tvrdit, že Superb je jen převlečený Passat, nevěřte mu. Tentokrát je to spíš naopak: Oba modely se vyvíjely naráz a z větší části vývoj řídila Škoda.

Článek

Nová platforma umožňuje zástavbu plug-in hybridních pohonů, takže se dočkáme i PHEV verze s elektrickým dojezdem až 100 km, ale prozatím jsem si půjčil slabší variantu dvoulitrového nafťáku s pohonem předních kol. A přesně, jak jsem předpokládal, o několik stovek poctivých testovacích kilometrů později můžu s klidem konstatovat, že tenhle motor bude drtivé většině zákazníků naprosto dostatečně vyhovovat. Se Superbem jsem tentokrát nebrázdil jen okresky kolem Prahy, přejel jsem s ním českou kotlinu doslova od Krkonoš po Šumavu, s plně vytíženým kufrem i sedačkami a přesvědčil jsem se, že na dálnici je pořád jako doma.

Vlastně možná víc než předtím. Jasně, čtyřválec o výkonu 150 koní má samozřejmě své limity a s šestiválci se zkrátka honit nebudete, nicméně plynulou jízdu zvládá absolutně s přehledem, na dálničním limitu i lehce nad ním je mu pohodlně a adaptivní tempomat je naladěný perfektně. Schopný je i systém vedení auta v jízdním pruhu - dokonce tak schopný, že by auto dokázal ve většině situací naprosto bez potíží řídit sám, což by na dlouhých cestách byla skvělá pomoc - nebýt ovšem málo citlivého senzoru, který hlídá vaše ruce na volantu. Ten totiž každou chvíli pípal a nutil mě volantem zbytečně hýbat, přestože jsem ruce na jeho věnci opravdu měl.

Kromě téhle výjimky se ale na Superbu hledaly chyby opravdu těžko. Snad jen vyšší cena výbavy Laurin & Klement nebo nepříliš esteticky zvládnuté usazení digitálního přístrojového štítu do kapličky, na které si stěžuje spousta lidí… Jinak je interiér ukázkově prostorný a vypadá velmi kvalitně, skoro až prémiově. Palubní deska s průběžnou mřížkou výdechů ventilace se opravdu povedla a dodává vnitřku auru propracovaného luxusu, infotainment konečně funguje bez padání (a to včetně bezdrátového spojení Apple CarPlay) a zmizela neergonomická dotyková lišta pod displejem, která byla nahrazena třemi multifunkčními otočnými ovladači Smart Dials.

Možná nejpříjemněji mě ale překvapilo, že Superb není jen plavným králem dálnic. Relativně slušně zvládá i zakroucené okresky, na kterých se střídá klesání a stoupání. Doladění podvozku je skutečně o stupeň lepší než ve třetí generaci a celý tým vývoje a ladění tlumení a pružení si zaslouží poklonu. Ne, nechci tu tvrdit, že je Superb nějaký sporťák, mluvím samozřejmě o jízdních vlastnostech v rámci třídy - a ty jsou skutečně hodny uznalého pokývání hlavou. Také odhlučnění je v pořádku, tišší auta už existují jen o třídu výš, mezi mercedesy a bavoráky. Superb se zlepšil, ale to také znamená, že stoupla jeho cena. Jak moc a zda jsem našel ještě nějaké další nevýhody, to už uvidíte ve videu.

Načítám