Článek
Život není fér. Designéři se u nového Kodiaqu vážně nadřeli: přepracovali přední světla, vzpřímili mřížku chladiče a pozměnili její tvar, protáhli kapotu a upravili nárazník, zkrátka změnili celý čumák, a proto se musela znovu ladit aerodynamika a auto muselo znovu absolvovat crashtesty. Výsledkem je tak jeden z nejdražších faceliftů v historii značky. A lidi jen řeknou: „Hm, nová světla, to je toho.“
Ale přiznejme si, že modernizace modelu Kodiaq je na pohled vážně decentní. Přichází totiž až v pozdní části životního cyklu jedné generace, po pěti letech místo obvyklých tří až čtyř, a jejím cílem tak je pouze koupit Kodiaqu další dva roky na trhu, než dorazí kompletně nová generace (na které se v automobilce už pilně pracuje).
Žádné dramatické změny tak nečekejte – kromě zmíněné přídě byla upravená i záď (nárazník a světla připomínající Enyaq iV), k tomu se obměnilo pár designů litých kol (včetně těch s aerodynamickými překryty), v kabině proběhly důležité změny již dříve (virtuální kokpit a dvouramenný volant), nyní jen infotainment přešel na nejnovější generaci (přináší širší mobilní a online funkcionalitu, byť na povrchu vypadá úplně stejně), změnily se dekory a čalounění.
V rámci technických vylepšení se změnila technika předních světlometů na full-LED v základu s neoslňující Matrix LED technikou za příplatek, hi-fi audio Canton získalo dva další reproduktory a ve vrcholném Top paketu najdete také ergonomická sedadla, motory jsou od dob přechodu na normu Euro 6D ještě úspornější a čistší – a Kodiaq RS se vrací na scénu s 245koňovým benzinovým motorem. Žádné dramatické změny.
Na druhou stranu Kodiaq ani žádné zásadní úpravy nepotřeboval. Po svém příchodu na trh se hned etabloval jak jedno z nejlepších rodinných SUV a po pěti letech to stále platí. A není to jen o skvělé prostornosti s možností sedmisedadlové varianty (třetí řada je stejně jen nouzová pro malé děti, a navíc kvůli ní prakticky přijdete o kufr), je to hlavně o celkové promyšlenosti.
V kabině najdete spoustu šikovných odkládacích ploch, kapes a schránek, chytře praktických Simply Clever řešení je na palubě Kodiaqu hned 45 a vůbec nepochybujeme, že si je všechny (od deštníků ve dveřích a spacího paketu přes chytré držáky nápojů nebo cargo elementy a háčky v kufru až po škrabku na led pod víčkem nádrže nebo trychtýř na pohodlné dolévání kapaliny do ostřikovačů) rychle zamilujete a nebudete bez nich moci žít.
Kodiaq taky perfektně jezdí a snadno se řídí – zvláště s příkladně vychovaným turobdieselem doplněným automatem s pohonem všech čtyř kol a na skvěle naladěném adaptivním podvozku, se zástupem sofistikovaných jízdních asistentů, co vám kryjí záda. Funguje tak dobře a nenápadně, že o řízení a jízdě vlastně ani nepřemýšlíte a raději vzpomínáte, co všechno ještě musíte ten den zařídit, vymýšlíte, jak udělat manželce radost, a uvažujete o tom, kam rodinu o víkendu vyvezete do přírody na výlet.
Škoda Kodiaq vám prostě dokonale zapadne do života a s naprostým přehledem zvládne všechny úkoly, které před ni postavíte – ať už budete chtít reprezentativní auto pro byznys, praktický rodinný kočár, víceúčelové auto pro vaše víkendová dobrodružství nebo nezdolného dříče do firemní flotily. Asi se do něj nezamilujete, spíš ho budete brát jako oddaného pracanta a rodinného přítele. Ale čas od času, zvlášť po nějakém dlouhém tripu nebo splněném náročném úkolu, ho poplácáte po kapotě a dopřejete mu nádrž prémiového paliva a profesionální mytí. Je to totiž fajn parťák, co o vás pečuje a zaslouží si to občas oplatit.
Škoda Kodiaq rozhodně není z laciného kraje, zcela základní verzi 1,5 TSI s manuálem a ve výbavě Ambition totiž pořídíte za 863 900 Kč, dieselový 2,0 TDI s převodovkou DSG vyjde minimálně na 963 900 Kč. Vejít se tak s vybaveným autem pod milion bude chtít hodně odpírání…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) při 3 600 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 1 750 - 3 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 765 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,7 s |
Maximální rychlost | 218 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 58 l |
Kola a pneumatiky | 215/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 697/1 882/1 681 mm |
Rozvor | 2 790 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 835 l |