Hlavní obsah

Škoda Fabia 1,0 TSI – Větší, dospělejší, stylovější. A dražší

Foto: Lukáš Kukla

Nová Škoda Fabia je tu a vy jste o všech jejích novinkách slyšeli už nejméně šestkrát. Nyní je větší a prostornější, má propracovanější interiér, pohodlněji jezdí a nabídka motorizací zahrnuje i silný čtyřválec. Zní to, jako by Fabia poskočila na žebříčku o příčku výš. Ale je to skutečně dobře?

Článek

Škodovky si získaly srdce zákazníků hlavně proto, že si na nic nehrály. Byla to jednoduchá, ale promyšlená auta s vysokou užitnou hodnotou, pohodlná, spolehlivá a dostupná i pro normálního člověka. A přesně takové auto najdete i v nové Fabii – poznáte to bezpečně v momentě, kdy vezmete za kliku, otevřete dveře a zase je zabouchnete, ten pocit a zvuk je prostě nezaměnitelný – akorát se k jeho jádru musíte prokousat přes všechno to pozlátko.

Užitečné centimetry a litry navíc

A to nemyslím jen ten zlato-oranžový lak Phoenix, v němž propracovaný design nové Fabie vynikne nejvíc. Jeho tvary rozvíjejí témata faceliftu minulé generace (především na přídi s protáhlými světly a užší maskou), ale dovedně pracují s aerodynamikou (nejen kvůli emisím a spotřebě, ale také kvůli snížení hlučnosti) a skrývají větší rozměry vozu. Fintily také určitě potěší výběr z devíti barev laků s možností kontrastního lakování střechy, což celkem dává 23 různých barevných podob (plus mnoho designů kol o velikosti 15 až 18 palců).

Foto: Lukáš Kukla

Tvary kromě designérů diktovala i aerodynamika

Fabia totiž poprvé měří na délku přes čtyři metry a z těch centimetrů profituje nejen větší prostor pro pasažéry, ale i pro jejich zavazadla. O 94 mm delší rozvor znamená pohodlnější posez za volantem a dostatek místa na zadních sedadlech i pro dospělého (tomu prospělo i těch pár centimetrů navíc na šířku, takže se nebudete muset na sebe tolik mačkat), vítaný je i o 50 litrů větší kufr – zvlášť po oznámení zrušení verze kombi.

Foto: Lukáš Kukla

Fabia má poprvé dělená zadní světla

Digitální kabina s chytrými tlačítky

Škoda se chlubí, že kabina nové Fabie poskočila kvalitativně (barvy čalounění, textilní dekory, ozdobná lišta na palubní desce a středové konzole, propracovaný dvouramenný volant, krásné madlo dveří, logo na kapličce přístrojů nebo náladové ambientní osvětlení) i úrovní digitalizace (virtuální kokpit a až 9,2“ dotykový infotainment s bezdrátovým zrcadlením telefonu) zase o kus nahoru a taky si můžete naobjednat spoustu vychytávek (v čele s vyhřívanými sedačkami, volantem a čelním sklem), takže s ní naděláte víc parády a víc si pobyt uvnitř užijete.

Foto: Lukáš Kukla

Kabina představuje oproti minulé generaci prostorový i kvalitativní skok vpřed

Většinu z vás bude ale víc zajímat, že je pořád poctivě postavená a působí odolně (tvrdých plastů je tu stále dost, ale mají lepší povrch), že můžete ušetřit za základní budíky s displejem palubního počítače a menší infotainment doplněný otočnými tlačítky (6,5“ + 4 repro pro výbavu Ambition, 8“ + 6 repro u Style), že je tu pořád starý dobrý otočný ovladač světel a panel klimatizace, které si nastavíte i poslepu, ruční parkovací brzda nebo tlačítko na vypnutí stop/startu.

Tři válce stačí, když turbo tlačí

A ten budete vypínat spolehlivě při každém nasednutí do auta – automatické chcípání a restartování motoru totiž víc ruší, než pomáhá, vynikne při něm totiž tříválcový charakter motoru včetně setrvačnosti a vibrací. To je ale také ten jediný moment, kdy vás bude tříválec trápit, za jízdy je totiž testovaný 1,0 TSI (81 kW) skvěle odhlučněný a odizolovaný, hladce se vytáčí, má dost síly (pokud se vyhnete plebejské verzi bez přeplňování), a přitom dokáže být příkladně úsporný (jezdit pod šest litrů nebude žádný problém).

Foto: Lukáš Kukla

Přeplňovaný tříválec má síly dost, ale ke cvalu ho musíte trochu pobídnout

Páka manuálu (1,0 MPI 59 kW a 1,0 TSI 70 kW mají pět rychlostí, silnější 1,0 TSI 81 kW je šestikvalt) klouže v kulise příkladně hladce a přesně zapadá na místo, takže řazení ve Fabii je učiněná radost. A to je dobře, protože si i se silnějším motorem si zařadíte do sytosti, abyste ho vytrhli z jeho eko režimu s letargickou reakcí na pobídnutí plynu (silnější verze nabízí maximální zátah na úrovni 2 000 otáček, slabší varianta o 400 otáček níže) a udrželi ho ve varu, kdy ze sebe dává to nejlepší. Pak ale zjistíte, že má síly dost a není to žádný lenoch. Tento problém lez také vyřešit objednáním automatické převodovky DSG, která řadí hladce a ochotně podřazuje, takže s ní auto působí živěji i bez řidičovy snahy – ale je otázka, jestli vám to za těch 40 tisíc stojí.

10 litrů za litr?
Škoda u Fabie nabízí dvě velikosti nádrže: základní má objem 40 litrů, za příplatek 1 000 Kč ale můžete mít větší 50litrovou. Proč? Tím hlavním důvodem jsou emise – oficiální měřicí cyklus se provádí s množstvím paliva určeným procentuálním objemem plné nádrže a menší nádrž ušetří nějaké to kilo a možná i gram emisí. Nevylučujeme však ani lakotnost Škody, protože podobný trik použil Mercedes u minulé třídy C a u ní byla změna na větší nádrž bez příplatku. I menší nádrž vám však zaručí dojezd přes 700 km, takže si zvažte, jestli dalších 180 km dojezdu stojí za tu tisícovku.
Foto: Lukáš Kukla

Můžete ji mít i se čtyřválcem, ale ten vyjde nepříjemně draho

Fabii taky můžete mít se 110kilowattovým čtyřválcem 1,5 TSI, ale protože se páruje pouze s automatem DSG a nabízí se jedině s vyšší výbavou Style, dáte za něj minimálně 490 tisíc. A stejně to z Fabie žádnou silniční střelu neudělá – soudě podle spíše klidnějšího charakteru motoru a převodovky DSG. Diesely ani hybridy se taky nekonají, protože by prostě byly moc drahé a nikdo by je nekupoval. Nejlepší motorizaci pro Fabii tak stále představuje osvědčený 1,0 TSI – pokud jezdíte spíše sami, stačí slabší verze, ale pokud jezdíte častěji plní, sáhněte po té silnější (rozdíl činí 20 tisíc, za které dostanete 15 koní a 25 Nm plus jeden kvalt do převodovky navíc).

Dospělá po všech stránkách

Tolik skloňovaná dospělost Fabie není jen o velikosti a vybavení, cítíte ji hlavně za volantem – Fabia se po silnici pohybuje s větší jistotou a grácií než její trochu jankovitá předchůdkyně. Zároveň ladně pluje po rovinkách a hbitě se prosmýkává zatáčkami, přitom lépe pobírá všechny nerovnosti (dokonce i na 17“ kolech, 16“ kola budou komfortní ideál, naopak 18“ jsou spíš pro odvážné) a dává vám najevo, že je vše zcela pod kontrolou. Taky je daleko lépe zvukově izolovaná od hluku od podvozku, pneumatik i větru, takže ani dálkové štreky nebudou otravné.

Foto: Lukáš Kukla

Fabia jezdí velmi pohodlně a sebejistě. Další velký skok kupředu

Zvlášť proto, že máte na palubě systémy Asistované jízdy 2.0 – tento balík jízdních asistentů zahrnuje adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu a rozpoznávání dopravních značek, k tomu systém nouzového brzdění, pokročilé monitorování slepých úhlů, automatické dálkové světlomety (už v základu s LED technikou) nebo automatické parkování a další. K tomu může být Fabia vybavena hned devíti airbagy (tedy pokud připlatíte 12 tisíc za kolenní airbag a boční airbagy vzadu), takže se v ní budete cítit skutečně bezpečně.

Spousta chytrých nápadů… a jeden méně chytrý

Nová Škoda by samozřejmě nemohla být bez Simply Clever prvků – Fabia jich nabízí hned 43! Většina z nich jsou moc šikovné, jako je třeba „polička“ na telefon na středové konzole nebo multifunkční kapsy v opěradlech předních sedadel, deštník se zpod sedačky přestěhoval do výplně dveří, u zpětného zrcátka najdete USB-C konektor pro připojení kamery a menší zrcátko na sledování dětí na zadních sedadlech, v tunelu mezi zadními sedačkami je pak kromě dvou USB-C konektorů nově odkládací schránka s držákem nápojů a v kufru je celá řada háčků, schránek a sítěk. Tohle zvládá Škoda na výbornou. Jedinou slabinou je třídílná skládací sluneční clona pro zakrývání panoramatického okna bez roletky, která je nešikovně schovaná pod platem v kufru a se kterou se krkolomně manipuluje.

Foto: Lukáš Kukla

Deštník se zpod sedadla přestěhoval do výplně dveří. Velmi příhodné

Zdaleka není tak dostupná

Škoda tedy s novou Fabií postavila auto citelně lepší než předchůdce – prostornější a praktičtější, promyšlenější, dospělejší, které si navíc můžete moc pěkně vybavit a vyšperkovat, aby vám dělalo opravdu velkou radost. Tedy pokud na to máte…

Fabia už totiž není tak dostupná jako dřív. Jasně, je propracovanější a sofistikovanější a nepomáhá jí ani to, že z nabídky vypadla výbava holobyt (Active) a novým základem je střední Ambition, ale i tak je těch 339 900 Kč docela ranec. Zvlášť, když hned musíte přihodit 20 tisíc pro upgrade z líného MPI na smysluplnější TSI a dalších 30 tisíc za vyšší výbavu Style (protože Ambition je na plecháčích a má PUR řadičku, madlo ručky a volant bez multifunkce, nemá elektrická okna vzadu nebo loketní opěrku a obejít se musí i bez tempomatu nebo světelného/dešťového senzoru). K tomu přihodíte pár prvků příplatkové výbavy, kde je sakra z čeho vybírat, a jste na 450, jen to vrzne (a to máte pořád jen rozumně vybavené auto). Takovou fešáckou Fabii, jako byla naše testovaná, by chtěl každý druhý… ale kolik lidí si ji za těch 560 tisíc bude moci opravdu dovolit?

Jasně, můžete se držet základní výbavy a na příplatky kašlat, ale na autě to bude hodně vidět. Nemůžu se tak ubránit dojmu, že Škoda místo stylovky přímo konkurující Volkswagenu Polo měla postavit auto pro normální lidi, které si na nic nehraje a jde pořídit za rozumné peníze. Takhle jen dává víc prostoru jiným značkám, co svůj cíl trefují přesněji.

Škoda Fabia má základní cenu „již od“ stanovenou na 339 900 Kč, ale za 1,0 TSI dáte minimálně 359 900 Kč a potřebovat budete i výbavu Style za 389 900 Kč. A tam se teprve zanoříte do dlouhého seznamu příplatků, z nichž řadu budete skutečně nutně potřebovat.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem999 cm3
Výkon81 kW (110 k) při 5 000 ot./min
Točivý moment200 Nm při 2 000–3 000 ot./min
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 194 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,7 s
Maximální rychlost205 km/h
Spotřeba (kombinace)5,1 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky215/45 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)4 108/1 780/1 479 mm
Rozvor2 552 mm
Objem zavazadlového prostoru380 l
Související témata:
Načítám