Článek
Konečně je kompletní! Tedy nevím jak vám, ale mně na Enyaqu pořád chyběla ta jeho prosvětlená maska Crystal Face, s níž ho Škodovka sice představila a implementovala ji do limitované série Founders Edition (1 895 kusů), ale běžné verze Enyaqu ji nemohli mít ani za příplatek. Tedy do příchodu verze Sportline, s níž byla uvedena do výroby, a konečně jde doobjednat i pro běžné varianty (za příplatek 52 tisíc zahrnující Matrix LED přední světlomety a zadní LED světla s dynamickými blinkry). S ní vypadá Enyaq iV ještě o pořádný kus lépe, je jako diamant blyštící se na prstenu.
Další novinkou přicházející s verzí Sportline do modelové nabídky Enyaq iV je nejvýkonnější verze 80× – ta má stále baterii o kapacitě 82 kWh (použitelných 77 kWh), ale výkon poskočil z 204 koní na 265 koní (elektromotor vzadu má stále 204 koní, přidaný přední elektromotor pak produkuje 108 koní) a vůz konečně nabízí pohon všech čtyř kol (díky druhému elektromotoru na přední nápravě) k tomu, abyste se nemuseli bát celé to stádo pořádně prohnat.
Co všechno obsahuje Sportline? |
---|
Zvenku ji poznáte podle černých doplňků (přední maska, lišty kolem oken, kryty zrcátek, střešní ližiny a nápis ŠKODA na víku zavazadelníku) a 20“ antracitových kol Vega. Uvnitř se pak liší sportovním multifunkčním (a vyhřívaným) koženým třípaprskovým volantem, hliníkovými pedály a sportovními sedačkami s integrovanou hlavovou opěrkou (příjemně objímající, ale pohodlné i na dlouhých cestách). Navíc získáte Matrix LED přední světlomety a LED zadní světla s dynamickými blinkry, sportovní podvozek, progresivní řízení a volič jízdních režimů, uvnitř pak ještě náladové ambientní osvětlení. Hodně muziky za těch 65 tisíc, o které si Škoda řekne. |
Jak je novinka rychlá? Zrychlení z klidu na stovku spadlo o 1,7 sekundy na svižných 6,9 sekundy, ale v reálu vám bude připadat ještě o chlup svižnější – jasně, to díky instantnímu zátahu mocných 425 Nm a absenci řazení, takže pružná akcelerace působí vážně dost rychle. Připojování do rychlejších pruhů a předjíždění je tak otázkou pouhého lusknutí plynového pedálu.
Svižnou jízdu podporuje i nízké těžiště a dlouhý rozvor, Enyaq si tak nechá líbit i ostřejší nájezdy do zatáček, kterými se prosmýkne hbitě, sebejistě a bez náklonů – chování, o kterém si Kodiaq může nechat jen zdát. Absence velkého spalovacího motoru mezi předními koly umožnila kolům větší rejd, takže manévrování ve městě je vyloženě radost. Jízda je za každých podmínek tak tichá (nejen kvůli absenci hluku motoru, ale také díky propracovanému odhlučnění) a hladká, že působí přímo luxusně.
Jak se chová sportovní podvozek? |
---|
Dobrá otázka, na kterou vám ale nedokážeme odpovědět. Testovaná verze totiž byla vybavená příplatkovými adaptivními tlumiči DCC, které umožňují přepnutí z houpavého komfortního režimu do tužšího sportovního, tuto funkci sportovní podvozek standardně dodávaný s verzí Sportline nemá. Počítáme, že většina zákazníků si za něj těch 17 500 Kč ráda připlatí. |
Jedinou nevýhodou výkonnější verze s pohonem všech čtyř kol je kratší dojezd. Kvůli o cca 90 kg vyšší hmotnosti přijdete o nějakých 40 km tabulkového dojezdu, v reálu to bude ještě o trochu víc, protože si ten vyšší výkon určitě budete chtít užít (při rychlejší jízdě auto ale zase víc rekuperuje, takže se nemusíte cítit tak provinile). Ale nebojte, stále budete mít k dispozici efektivních 400 kilometrů a s nimi už se dá podniknout dost dlouhá cesta.
Oproti zvyklostem si Škoda za tato dvě zásadní a vítaná vylepšení neúčtuje zase tolik – za výkonnější (+ 61 koní a + 115 Nm) čtyřkolku připlatíte „jen“ 65 tisíc, dalších 80 tisíc stojí výbava Sportline. Jasně, to znamená, že jde o nejdražší verzi atakující částku 1,4 milionu (ještě před započtením příplatkové výbavy – už jen samotná maska Crystal Face vás bude stát 17 tisíc). To ale některým zákazníkům nebude dělat příliš vrásek na čele…
Pokud totiž nemáte hluboko do kapsy a chcete si svůj vysněný Eynaq iV vyšperkovat, je verze Sportline skvělou volbou. Za rozumný příplatek dostanete spoustu výbavy navíc a atraktivnější vzhled k tomu. Silnější verzi s pohonem všech čtyř kol lze také jen doporučit, výkon navíc se totiž vždycky hodí a v zimě nebudete muset mít obavy, že nevyjedete až k horské chatě. Škoda Enyaq iV je už v základu moc příjemné auto, ale takhle vám bude dělat ještě větší radost. A nezapomeňte si přiobjednat také osvětlenou masku Crystal Face, díky níž bude váš Enyaq iV konečně kompletní… a jako bonus všichni majitelé BMW X6 s osvícenými ledvinkami puknou závistí – a to je k nezaplacení!
Základní Enyaq iV 60 (baterie 62 kWh, výkon 180 k) pořídíte již za 1 124 900 Kč, ale většina zákazníků jistě sáhne po vyšší verzi Enyaq iV 80 (baterie 82 kWh, výkon 204 k) za 1 254 900 Kč. Za výkonnější verzi 80× s pohonem všech čtyř kol připlatíte 65 tisíc, dalších 80 tisíc bude stát výbava Sportline.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2× elektromotor (vpředu asynchronní, vzadu synchronní s permanentními magnety) |
Výkon | přední elektromotor 80 kW (108 k), zadní 150 kW (204 k), kombinovaný výkon 195 kW (265 k) |
Točivý moment | 425 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 120 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,9 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | 498 km |
Kapacita baterie | 82 kWh (využitelná 77 kWh) |
Nabíjení | AC až 11 kW, DC až 125 kW |
Kola a pneumatiky | přední 235/50 R20, zadní 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 649/1 879/1 616 mm |
Rozvor | 2 770 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 585 l |