Článek
Hned v úvodu jsem psal o „jistém kompromisu“, rovnou bych však upřesnil, že ten nutný kompromis je v případě Californie minimální. Pokud vyloženě netrváte na sedmimístném minibusu a stačí vám čtyřmístná rozvážková kapacita, budete přes týden řešit vlastně jen nějaký ten hluk třeba od špatně složeného stolku nebo nedbale uloženého zahradního nábytku. A možná občas nějakou tu horkou chvilku v podzemních garážích – samotný Volkswagen by se ještě v 99 procentech případů vešel, příplatková markýza (plus necelých osmnáct tisíc) si však občas škrtne při vjezdu o pesimisticky nastavené tyče výškového omezení. A to není úplně příjemný pocit.
Ale to je skutečně jedna z mála věcí, která vás při každodenním užívání Californie může omezovat, což u klasických obytňáků opravdu říct nejde, ty jsou vyloženě specificky a úzkoprofilově zaměřené. S Californií ale můžete v pohodě po nákupech (bacha na ty podzemní garáže) a o víkendu si u buřtů rozložíte vestavěný stan a i tu markýzu najednou, jako když najdete. Z bočních dveří vyšoupnete rozkládací stolek, z pátých zase dvojici židliček a už si lebedíte. Markýzu přitom zvládnou roztáhnout a ukotvit i jinak vyloženě nešikovní jedinci. Potvrzuji z vlastní zkušenosti, zapotil jsem se jenom trošku.
Z pohledu každodenní použitelnosti tedy minimum kompromisů, to samé však platí – jak rozeberu níže - i pro obytné vlastnosti Californie. Pár zkušeností s obytňáky mám a řešení Californie mi přijde jako velmi smysluplné. Rozhodně smysluplnější než u Grand Californie, která se na základech velkého Crafteru pokouší o plnohodnotnější bydlení, což se jí však moc nedaří (hlavně postele jsou překvapivě malé). S rozměry Crafteru a zvýšenou střechou pak už navíc nelze o každodenní využitelnosti mluvit ani v náznaku. A malý obytný Caddy, který se městem proplete bez problémů, je už zase zkrátka na obytňák moc malý.
VW California 6.1 Ocean tak skutečně lze považovat za mimořádně povedeného všeuměla, který se z rodinného dostavníku umí pozoruhodně snadno transformovat do podoby takřka plnohodnotného obytňáku. Tak pojďme bydlet!
Digitálně už i mezi obytňáky
Jedním z dost viditelných rozdílů v interiéru je (mimo jiné) displej v prostoru nad vnitřním zpětným zrcátkem. Jeho prostřednictvím se ovládají nejrůznější obytné funkce jako třeba chlazení ledničky, odečítá stav pitné a špinavé vody nebo – a to jsem ocenil nejvíc - elektrohydraulicky rozkládá střešní stan (v případě vrcholné Californie Ocean ve standardu). Za mě jednoznačně povinná položka, párkrát jsem si zkusil s podobnými střešními stany manipulovat manuálně a jsou to ošklivé vzpomínky.
Rozložený stan nabídne dostatečně pohodlné lůžko dvěma osobám, postel lze přes den vyklopit nahoru, abyste se v kuchyňce mohli bez výškového omezení pořádně rozvášnit. K dispozici máte už zmíněnou ledničku (s objemem 42 litrů), dva plynové hořáky a pochopitelně i dřez (nádrž na pitnou vodu disponuje třiceti litry). Chybět nemůžou ani skříňky na jídelní servis a podobné záležitosti, které pak dotvářejí už zmíněný nenapodobitelný zvukový projev jízdy s obytňákem (hlavně na nerovnostech je sranda).
Další dva spáče uložíte na rozložené druhé řadě sedaček, jejíž plochu doplní ještě něco, co připomíná krycí plato v kufru. Nahoru pak rozkládací matračku, která ve složeném stavu zabírá minimum místa, a jde se do hajan! King size sice není ani jedna z postelí, za mě se však vyspíte pohodlněji než ve větší Californii Grand. Rozumně rostlá dvojice nebude mít s víkendovou nocovačkou problém ani v jednom z pater.
Se zmíněnou Grand Californií můžete testované menší Californii vyčítat absenci toalety a sprchového koutu. Pokud bych měl mluvit ze svých zkušeností, palubní chemické WC jsem v každém obytňáku používal pouze v nouzi nejvyšší. Ona to pak není úplně hezká práce vyprazdňovat naplněnou toaletu… Podobně i se sprchovým koutem. Prakticky nikam jsem se nevešel ani já, a to měřím průměrných 181 cm a konstituce jsou podprůměrné. Daleko lepší je řešit tyto potřeby v rámci kempů, které se od dob našich dětských let ve většině případů velmi posunuly. Dnes tak jejich zázemí připomíná spíš slušný penzion než zašlou a zatuchlou fotbalovou šatnu. A kromě toho, vnější sprchu v Californii Ocean k dispozici máte, což na takové to letní ošplouchnutí bohatě stačí.
Silnější dvoulitr je na cesty fajn
Nedávno jsem podnikl s „lidským“ Transporterem cestu do Itálie v prakticky plném obsazení, se zavazadly na palubě a dvoulitrem TDI o výkonu 110 kW. Překvapilo mě, jak si i tato verze poradila s německými dálnicemi, ustálená rychlost kolem 160 km/h nebyla pro naši posádku problém.
I přesto bych však do Californie doporučil silnější verzi se dvěma turbodmychadly a 150 kW. Přece jenom, provozní hmotnost kolem 2,6 tuny a vidina nějaké té dovolenkové bagáže k tomu… S testovaným kouskem jsem jezdil v obsazení max. dva cestovatelé a pes, tedy žádná zatěžkávací zkouška, dvoulitr byl v této konfiguraci naprosto suverénní. Dynamika byla za všech okolností přesvědčivá, s obytnou krabicí můžete bez obav předjíždět, na dálnici se dobrodružnější řidiči v pohodě dostanou i za náš limit (ano, tohle umí také varianta se 110 kW, silnější to však nepřekvapivě zvládá ještě lépe).
Velmi chválím spojení se sedmistupňovým DSG. Úplně vyhlazené tedy ještě není, dva tři roky nazpět však Transportery/Multivany/Californie trpěly na až neuvěřitelně kostrbatý rozjezd právě s dvouspojkami DSG. Nyní se toto už prakticky neděje.
Do seznamu plusů přidávám ještě spotřebu paliva, kterou lze dlouhodobě úplně v klidu držet kolem osmi litrů. Náš bílý kousek si navíc dopřál příplatkovou osmdesátilitrovou nádrž (přijde na necelé dva tisíce), dojezd se potom pohyboval kolem tisícovky kilometrů. Nic neříkám! S žádným ID. Buzzem neporovnávám!
Testovaná California Ocean měla trochu smůlu v tom, že pár týdnů před ní jsem strávil dlouhou cestu v nejnovějším Multivanu T7. Ten se i díky základu (ale výrazně přepracovanému) v osobní platformě MQB jízdním projevem opravdu výrazně přiblížil dnes už prakticky neexistujícímu segmentu velkých MPV. To California Ocean 6.1 je pořád v prvé řadě dodávka - na nerovnostech je v porovnání s nejnovějším Multivanem T7 výrazně neklidnější, uskákanější. O tom nenapodobitelném zvukovém projevu jízdy s obytňákem jsem už psal.
Kupujte, dokud jsou!
Za mě šestková California pozoruhodně dovedně kombinuje každodenní užití s víkendovými výlety, kompromisů je minimum. Jasně, chemickou toaletu ani vnitřní sprchu nenabídne, ale to je asi tak vše, co byste za jistý kompromis mohli považovat. Jinak se vevnitř pohodlně vyspí čtveřice výletníků, v kuchyňce si navaří, posedí pod markýzou… A přes týden můžete Californii využívat úplně v pohodě jako osobák. Jenom trochu větší, pravda.
Teď by – na konci testu - mělo přijít to tradiční, ale spjaté s obytnými VW California. Správně, vysoká cena. ALE! Tentokrát nepřijde! Za hubičku tedy stále není, to by snad ani nikdo rozumný nepředpokládal, přece jenom je to velké auto s obytnými doplňky, základní cenovka 2 394 234 Kč za testovanou nejluxusnější specifikaci Ocean se silnější verzí vznětového dvoulitru TDI a převodovkou DSG je však proti standardnímu ceníku o nějakých čtyři sta tisíc levnější. A to už je slušná slevička. Konkrétní testovaný kousek s nějakou tou výbavou navíc (namátkou lepší infotainment, adaptivní tempomat, parkovací senzory, zmíněná markýza nebo tažné zařízení) pak přišel na 2,6 milionu. Úplně nejlevnější Californii pak aktuálně pořídíte za 1,5 milionu korun, což představuje třísettisícové zvýhodnění.
Pokud jste nalomení, nepřemýšlejte dlouho, v průběhu příštího roku šestková California z nabídky vypadne. Volkswagen totiž už letos představil koncept nové Californie na bázi sedmičkového Multivanu, na sériovou verzi (ta by se od konceptu měla lišit jen minimálně) dojde právě už příští rok. A v tomto případě se na stotisícové slevy určitě těšit nemůžete…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč, 2 turbodmychadla |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 150 kW (204 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 450 Nm při 1 400-2 250 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 438kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,9 s |
Maximální rychlost | 203 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 6,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 80 l |
Kola a pneumatiky | 215/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 904/1 904/2 030 mm |
Rozvor | 3 000 mm |