Článek
Svébytnou rodinu elektromobilů (tedy těch, které jsou od počátku vyvíjeny na „elektrické“ platformě) označuje Kia písmenky EV. Založil ji model EV6 – skoro 4,7 metru dlouhý crossover s vrcholovou 585koňovou verzí GT. Značka od počátku avizovala, že paleta se bude rozrůstat. Směrem dolů, k cenově dostupnějším elektromobilům? Ano, ale až později. Nejprve chtěla Kia předvést své nejmodernější technologie na zbrusu nové vlajkové lodi – obrovském pětimetrovém SUV EV9. Tady je!
Hranami proti proudu
Devítka je obřík nejen na papíře, ale hlavně i při prvním osobním shledání. Velké rozměry ještě umocňuje poctivě krabicovitá karoserie a nespočet hranatých designových elementů. Ani tím ale kreativita tvůrců nekončí. Všimněte si například rozlezlých světlometů vpředu od blatníků až po spodní část nárazníku. Na skvělé úrovni je součinitel aerodynamického odporu, pomáhají například aktivní klapky se vzduchovou clonou nebo zakrytovaná spodní část vozu.
Zákazník má na výběr z verzí Earth a GT-Line. Ty se liší pohonem (k tomu se dostaneme), ale i výbavou. Základ obouvá devatenáctipalcová kola, má stříbrné střešní ližiny a jednodušší grafiku hlavních světel. GT-Line prozrazují černé detaily karoserie (ližiny, ale třeba i zpětná zrcátka) stejně jako jednadvacetipalcová kola. Ať už zvolíte kterékoliv obutí, vždy počítejte s futuristickým, aerodynamice přizpůsobeným designem.
Výhoda takového obříka s rozvorem 3,1 metru? Královský vnitřní prostor. Není divu, že Kia EV9 je standardně sedmimístná, paradoxně se připlácí za variantu se šesti místy, která posádku ještě více rozmazluje. Na výběr je varianta s otočnými sedadly ve druhé řadě za 12 000 Kč, čímž může vzniknout mobilní konferenční prostor. Když přihodíte dalších šest tisíc, dostanete ve druhé řadě rovnou dvě relaxační sedadla pro cestování jako v bavlnce. Jsou posuvná a místa kolem sebe máte habaděj.
Slabším místem osobáků o šesti a více místech bývá přístup a prostor ve třetí řadě. Jenže EV9 je vážně obrovská, a tak se zcela vzad nejen snadno nastupuje, ale člověku s výškou 178 cm zůstává ještě dostatečná rezerva před koleny i nad hlavou. Zavazadlový prostor má standardně 308 litrů, sklopením všech sedadel však získáte velkorysých 2318 litrů (2393 l u šestimístné verze) a hlavně dokonale rovnou ložnou plochu. Tady se dva dospělí vyspí jedna radost.
Tlačítka, nebo displeje? Obojí
Zatímco zvenčí má devítka tvary typického SUV, s prvním usednutím dovnitř připomíná spíše velkoprostorové vozy. Obrovské prosklené plochy, rozměrná a velmi pohodlná křesla, nespočet úložných prostor… velmi rychle se tady zabydlíte. Kia uvnitř nešetří recyklovanými materiály, například veganskou kůží. Na celkovou kvalitu kabiny to ale negativní vliv nemá. Jasně, tu a tam narazíte na tvrdý plast, frekventovaná místa jsou však měkčená a na dotyk velmi příjemná.
Po svém tvůrci přistoupili k tradičnímu dilematu, zda zachovat fyzická tlačítka, nebo ovládat vše prostřednictvím dotykových obrazovek. Zvolili totiž kompromis kombinující oba světy. Prim hrají displeje (což u futuristického stroje nepřekvapuje), ale třeba teplotu či jízdní režim nastavíte postaru fyzickým stiskem.
Sprinter a maratonec
Jak už jsme si řekli, na český trh přijíždí EV9 ve dvou variantách. Jedna se orientuje primárně na dojezd, druhá zase potěší dynamickými parametry. Základ má jeden elektromotor vzadu s výkonem 204 koní a 350 newtonmetry. Testovaná čtyřkolka se dvěma elektromotory umí 383 koníků a 700 Nm krouťáku. A rozdíl ve zrychlení z klidu na stovku je značný – 9,4 vs. 5,3 sekundy.
Obě provedení mají shodný akumulátor s využitelnou kapacitou 99,8 kWh. To je vskutku velká baterka, která i tak velkému autu zaručuje slušný dojezd. Zadokolka slibuje až 563 kilometrů, čtyřkolka pořád hezkých 505 km. Realita všedních dní je o něco skromnější, přesto se nám i v zimě při teplotách kolem nuly dařilo jezdit s odběrem kolem 25 kWh/100 km, tedy tak, abychom na jedno nabití urazili něco kolem 400 kilometrů.
Na dlouhých cestách přijde vhod moderní architektura s 800V palubní sítí a možnost předehřevu baterie. Stačí stisknout příslušnou položku na displeji a baterka se připraví tak, abyste u rychlonabíjecího stojanu „šťouchali“ energii plným výkonem. Ten je v případě EV9 stanoven na 240 kW a za pouhých patnáct minut máte dobito na dalších 226 kilometrů jízdy. U nás jsou však stále nejrozšířenější 50kW stojany, na kterých to z 10 na 80 % zabere necelou hodinu a půl.
Je skvělé, jak čiperně dokáže auto s pohotovostní hmotností kolem 2,5 tuny akcelerovat. A je úplně jedno, jestli z místa, za obcí, nebo při potřebě připojit se do rychlého dálničního pruhu. Elektromotory s okamžitým nášupem parametrů neváhají a hbitě tuto stodolu na kolech vystřelí směrem vpřed. Dynamika v přímce je vážně výtečná.
Tiše a komfortně
Jenže silnice nejsou jen rovné a fyziku nelze zcela ošálit. Pokud budete ostřejší i při nájezdech do utažených zatáček, devítka rychle odpoví nedotáčivostí a neohrabaností způsobenou vysokou hmotností. Autu mnohem více svědčí pohodové tempo, ve kterém je i na jednadvacítkách pohodlné (když už kila navíc, tak alespoň na správném místě) a příkladně tiché – od podvozku, ale i co se týče aerodynamického svistu.
Se zbytkáčem ani ránu
Kia EV9 nabízí celou armádu špičkových technologií. Dokonce už je připravena na funkce, které v platnost teprve vstoupí. Její architektura dokáže například vzít energii z trakční baterie a během připojení k „chytrému“ domu ji poslat zpátky do sítě.
České motoristy ale nejspíš zaujme jiná funkce. Elektromobil je totiž z výroby připraven na vestavbu alkohol testeru. A pokud by řidič náhodou nadýchal, vůz se vůbec nenastartuje a hříšník pod parou neodjede. Je jen otázkou času, kdy se tento bezpečnostní prvek zařadí v Evropě na seznam těch povinných.
Paleta bezpečnostních a asistenčních systémů by snad vydala na samostatný článek. Kia EV9 vás například s maximální sebejistotou vede po dálnici a stačí jen brnknout do páčky blinkrů, abyste dali najevo, že chcete samočinně přejet do jiného pruhu. Jenže někteří pomocníci umějí být i pořádně otravní. Kia například permanentně sleduje vaše oči a začne vás „peskovat“, když třeba jen o chvilku déle koukáte do zpětných zrcátek. Naštěstí jdou všechny tyto asistence deaktivovat. Jen to pak před odjezdem vypadá, jako byste se nepřipravovali na řízení auta, ale pilotování vojenského letounu.
Kia EV9 rozhodně není jen další tuctové SUV, ale technologická špička mezi dnešními elektroauty. Sofistikovaná architektura, rychlonabíjení, slušný dojezd (i v zimě!), obrovský vnitřní prostor a plejáda chytrých technologií uvnitř… Ač uznáváme, že bez některých bychom se klidně obešli. Jako celek nás však auto baví a časem jsme přišli na chuť i tomu extravagantnímu vzezření.
Nová vlajková loď značky Kia nejenže je největší, ale také nejdražší. Základ s pohonem zadních kol stojí 1 949 980 Kč, na čtyřkolku si připravte minimálně 2,1 milionu. Jakkoliv oprávněná částka to vzhledem k náloži výbavy a velikosti auta může být, stávající zákazníci si na takové sumy budou zvykat jen těžko.
Technické údaje | Kia EV9 |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 283 kW (384 k) |
Točivý moment | 700 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 569 - 2 674 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,3 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Dojezd | až 505 km |
Kapacita baterie | využitelná 99,8 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 240 kW |
Kola a pneumatiky | 285/45 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 015/1 980/1 780 mm |
Rozvor | 3 100 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 308 - 2 393 l |
Český ceník | leden 2024 |
Cena od | 1 949 980 Kč |
Cena testované verze od | 2 099 980 Kč |