Článek
Můžete si vymýšlet sebelepší silniční zkoušky a hledat seberozbitější úseky, abyste vyzkoušeli, jak se bude chovat podvozek testovaného auta, ale nejlepší je stejně vždycky přehlédnutý retardér. Ideálně taková ta velká hradba z dlaždic a asfaltu, která vás nutí projíždět jen krokem. Přesně takový unikl mé pozornosti, takže jsem před ním sotva stihl trochu přibrzdit a místo rozumné třicítky na něj vletěl se zatnutými zuby asi o patnáct kilometrů rychleji – a Trafic Spaceclass se přes něj jen ladně převalil. Žádná rána od předních kol, žádné škrtání čumákem nebo poskakování zadní nápravy, prostě čistá práce.
A to o naladění Traficu Spaceclass řekne vše – další kilometry akorát potvrdily, že je to klidný pohodář v typickém francouzském stylu (tedy minus divoké houpání na asfaltových vlnách tolik typické pro Citroëny), který si hodí nohy na stůl, nalije sklenku červeného, zapálí si bagetu a nenechá se ničím moc vzrušovat. Což je pro osobní dodávku (MPV, chcete-li) skvělá vlastnost, protože primárním účelem podobných aut je absolutní komfort posádky.
K pohodlí přispívá i sehraná dvojice turbodieselu 2,0 Blue dCi s dvouspojkovým automatem (společně roztáčejí pouze přední kola, čtyřkolku Trafic nenabízí). Motor se ochotně vytáčí a kultivovaně u toho vrčí, převodovka řadí hladce a bleskově (ačkoliv ani společně nedokážou stlačit spotřebu blíž k osmi litrům, a to s prázdným autem; díky 80litrové nádrži je však dojezd stále maratonský). Jízda je tak poměrně tichá (na dodávku) a řízení snadné, takže vás za volantem nebudou unavovat ani dlouhé štreky.
Který motor vybrat?
To je snadné, Trafic Spaceclass se totiž nabízí pouze s jedním čtyřválcovým turbodieselem 2,0 Blue dCi, zato ale hned ve dvou výkonových variantách. Slabší nabízí výkon 150 koní a zátah 350 Nm a můžete ho mít s manuální nebo automatickou převodovkou – tu druhou bychom rozhodně doporučili (i když za ni dáte 75 tisíc), protože zpříjemní řízení i jízdu a zlepší dynamiku (čas na stovku klesne o razantní dvě sekundy). Přihoďte dalších 20 tisíc a získáte silnější motorizaci (dostupnou pouze s automatem), která přinese 20 koní a 30 Nm navíc, což znamená zrychlení na stovku ještě o sekundu rychlejší. Volba je na vás.
Při takových příležitostech určitě oceníte novinky nedávné modernizace, která kromě decentně upraveného designu (včetně standardně dodávaných LED světlometů) přinesla adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, monitorování mrtvých úhlů, čtení dopravních značek, automatická dálková světla nebo boční parkovací senzory. Možná ještě víc vás potěší nový 8“ dotykový infotainment s podporou Apple CarPlay a Android Auto a s indukčním nabíjením telefonu. To se vážně hodí!
Základ je ale stále stejný. Trafic Spaceclass dokáže uvést sedm až devět pasažérů ve třech řadách sedadel a místa bude tolik, kolik jim ho dopřejete – k dispozici jsou dva různé rozvory lišící se o 400 mm a 40 tisíc korun. Už testovaná základní varianta nabídla pohodlné sezení ve všech třech řadách, jen kufr byl spíše skromnější. Vnitřní prostor je samozřejmě vysoce variabilní a snadno si ho přizpůsobíte vašim potřebám, ať už chcete mít z Traficu autobus, pojízdnou zasedačku, ložnici na kolech nebo stěhovák pro vaše kola či lyže. Prostě perfektní univerzál.
Dlouhý nebo krátký?
Renault nabízí Trafic Spaceclass ve dvou rozměrech: testovaná kratší verze L1H1 (délka 5 080, rozvor 3 098 mm) a dlouhá verze L2H1 (délka 5 480, rozvor 3 498 mm). Počítáte správně, rozdíl mezi nimi je přesně 400 mm, které se projeví také v délce prostoru za druhou řadou sedadel (1 650 mm/2 050 mm). L1H1 tak nabízí celkem 3,2 m3 prostoru, L2H1 rovnou 4,1 m3.
Ačkoliv zase tak bezchybný není. Trafic je totiž na trhu již od roku 2014 a i přes průběžná vylepšení začíná být jeho věk znát – poznáte na takových nešikovných maličkostech, jako jsou pouze analogové budíky, ruční parkovací brzda (která při procházení interiérem prostě překáží), nedostatek USB konektorů, schránek a držáků ve druhé a třetí řadě sedadel nebo na absenci elektrického ovládání pátých dveří. Prkotiny, které nejspíš nebudou vadit všem zákazníkům, ale je dobré vědět, že konkurence je umí lépe.
Ale té konkurence v rybníčku osobních dodávek dostupných s dieselem moc nezbylo – koncern PSA (Citroën, Peugeot a Opel) se totiž vyautoval kompletním přechodem k elektromobilitě, kromě Renaultu tak zůstává v podstatě jen Toyota a Ford, případně VW a Mercedes, u kterých si ale dost připlatíte. Volba je tedy výrazně omezená a ještě bude boj, kde vám (kvůli flotilovým emisím a omezením výrobu) budou auto skutečně schopní dodat. Držíme palce!
Renault Trafic Spaceclass začíná na základní cenovce 815 tisíc korun a k dispozici je pouze jediná úroveň výbavy, takže si formou příplatků můžete bez omezení naspecifikovat, v jaké velikosti, s jakým motorem a jakou výbavou si ho pořídíte.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 997 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 3 500 ot./min. |
Točivý moment | 350 Nm při 1 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 919 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,8 s |
Maximální rychlost | 178 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 80 l |
Kola a pneumatiky | 215/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 080/1 956/1 973 mm |
Rozvor | 3 098 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 736/1 650/5 024 l |