Hlavní obsah

Spousta prostoru a pohodlí, a hlavně dieselový motor. Renault Trafic Spaceclass zachraňuje MPV

Foto: Lukáš Kukla

Velké dodávkové MPV od Renaultu prošlo nedávno decentní modernizací, která však přinesla pár vítaných vylepšení. Na příjemném charakteru celého auta se však naštěstí nezměnilo vůbec nic.

Článek

Můžete si vymýšlet sebelepší silniční zkoušky a hledat seberozbitější úseky, abyste vyzkoušeli, jak se bude chovat podvozek testovaného auta, ale nejlepší je stejně vždycky přehlédnutý retardér. Ideálně taková ta velká hradba z dlaždic a asfaltu, která vás nutí projíždět jen krokem. Přesně takový unikl mé pozornosti, takže jsem před ním sotva stihl trochu přibrzdit a místo rozumné třicítky na něj vletěl se zatnutými zuby asi o patnáct kilometrů rychleji – a Trafic Spaceclass se přes něj jen ladně převalil. Žádná rána od předních kol, žádné škrtání čumákem nebo poskakování zadní nápravy, prostě čistá práce.

Foto: Lukáš Kukla

Trafic Spaceclass je skvělá zbraň pro boj se silničními retardéry

A to o naladění Traficu Spaceclass řekne vše – další kilometry akorát potvrdily, že je to klidný pohodář v typickém francouzském stylu (tedy minus divoké houpání na asfaltových vlnách tolik typické pro Citroëny), který si hodí nohy na stůl, nalije sklenku červeného, zapálí si bagetu a nenechá se ničím moc vzrušovat. Což je pro osobní dodávku (MPV, chcete-li) skvělá vlastnost, protože primárním účelem podobných aut je absolutní komfort posádky.

Foto: Lukáš Kukla

Celé auto je naladěné do pohodového stylu, jak se na rodinné auto sluší a patří

K pohodlí přispívá i sehraná dvojice turbodieselu 2,0 Blue dCi s dvouspojkovým automatem (společně roztáčejí pouze přední kola, čtyřkolku Trafic nenabízí). Motor se ochotně vytáčí a kultivovaně u toho vrčí, převodovka řadí hladce a bleskově (ačkoliv ani společně nedokážou stlačit spotřebu blíž k osmi litrům, a to s prázdným autem; díky 80litrové nádrži je však dojezd stále maratonský). Jízda je tak poměrně tichá (na dodávku) a řízení snadné, takže vás za volantem nebudou unavovat ani dlouhé štreky.

Který motor vybrat?

To je snadné, Trafic Spaceclass se totiž nabízí pouze s jedním čtyřválcovým turbodieselem 2,0 Blue dCi, zato ale hned ve dvou výkonových variantách. Slabší nabízí výkon 150 koní a zátah 350 Nm a můžete ho mít s manuální nebo automatickou převodovkou – tu druhou bychom rozhodně doporučili (i když za ni dáte 75 tisíc), protože zpříjemní řízení i jízdu a zlepší dynamiku (čas na stovku klesne o razantní dvě sekundy). Přihoďte dalších 20 tisíc a získáte silnější motorizaci (dostupnou pouze s automatem), která přinese 20 koní a 30 Nm navíc, což znamená zrychlení na stovku ještě o sekundu rychlejší. Volba je na vás.

Foto: Lukáš Kukla

Jeden motor, dvě výkonové varianty, manuál nebo automat a pohon pouze předních kol. Tohle nebude složité vybírání…

Při takových příležitostech určitě oceníte novinky nedávné modernizace, která kromě decentně upraveného designu (včetně standardně dodávaných LED světlometů) přinesla adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, monitorování mrtvých úhlů, čtení dopravních značek, automatická dálková světla nebo boční parkovací senzory. Možná ještě víc vás potěší nový 8“ dotykový infotainment s podporou Apple CarPlay a Android Auto a s indukčním nabíjením telefonu. To se vážně hodí!

Základ je ale stále stejný. Trafic Spaceclass dokáže uvést sedm až devět pasažérů ve třech řadách sedadel a místa bude tolik, kolik jim ho dopřejete – k dispozici jsou dva různé rozvory lišící se o 400 mm a 40 tisíc korun. Už testovaná základní varianta nabídla pohodlné sezení ve všech třech řadách, jen kufr byl spíše skromnější. Vnitřní prostor je samozřejmě vysoce variabilní a snadno si ho přizpůsobíte vašim potřebám, ať už chcete mít z Traficu autobus, pojízdnou zasedačku, ložnici na kolech nebo stěhovák pro vaše kola či lyže. Prostě perfektní univerzál.

Dlouhý nebo krátký?

Renault nabízí Trafic Spaceclass ve dvou rozměrech: testovaná kratší verze L1H1 (délka 5 080, rozvor 3 098 mm) a dlouhá verze L2H1 (délka 5 480, rozvor 3 498 mm). Počítáte správně, rozdíl mezi nimi je přesně 400 mm, které se projeví také v délce prostoru za druhou řadou sedadel (1 650 mm/2 050 mm). L1H1 tak nabízí celkem 3,2 m3 prostoru, L2H1 rovnou 4,1 m3.

Foto: Lukáš Kukla

Kolik potřebujete prostoru? Vybírat můžete ze dvou velikostí

Ačkoliv zase tak bezchybný není. Trafic je totiž na trhu již od roku 2014 a i přes průběžná vylepšení začíná být jeho věk znát – poznáte na takových nešikovných maličkostech, jako jsou pouze analogové budíky, ruční parkovací brzda (která při procházení interiérem prostě překáží), nedostatek USB konektorů, schránek a držáků ve druhé a třetí řadě sedadel nebo na absenci elektrického ovládání pátých dveří. Prkotiny, které nejspíš nebudou vadit všem zákazníkům, ale je dobré vědět, že konkurence je umí lépe.

Ale té konkurence v rybníčku osobních dodávek dostupných s dieselem moc nezbylo – koncern PSA (Citroën, Peugeot a Opel) se totiž vyautoval kompletním přechodem k elektromobilitě, kromě Renaultu tak zůstává v podstatě jen Toyota a Ford, případně VW a Mercedes, u kterých si ale dost připlatíte. Volba je tedy výrazně omezená a ještě bude boj, kde vám (kvůli flotilovým emisím a omezením výrobu) budou auto skutečně schopní dodat. Držíme palce!

Renault Trafic Spaceclass začíná na základní cenovce 815 tisíc korun a k dispozici je pouze jediná úroveň výbavy, takže si formou příplatků můžete bez omezení naspecifikovat, v jaké velikosti, s jakým motorem a jakou výbavou si ho pořídíte.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 997 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 3 500 ot./min.
Točivý moment350 Nm při 1 500 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 919 kg
Akcelerace 0–100 km/h11,8 s
Maximální rychlost178 km/h
Spotřeba (kombinace)7,2 l/100 km
Objem palivové nádrže80 l
Kola a pneumatiky215/60 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)5 080/1 956/1 973 mm
Rozvor3 098 mm
Objem zavazadlového prostoru736/1 650/5 024 l
Související témata:
Načítám