Článek
Přidám plyn a zadek auta začne klouzat do boku, lehce kontruji volantem a povoluji plyn, auto se zase rovná. Pak to znovu přišlápnu a zadek překmitne na druhou stranu, kde ho podržím plynem, a zase kontruji. S širokým úsměvem na rtech rozevlátě kloužu ze strany na stranu mezi kužely na ledové hladině jezera, a když už koukám vpřed bočním okénkem, probere se dočasně uspané ESP, nahlásí konec zábavy a auto obratně srovná.
Pohon všech čtyř kol e-4ORCE ve vozech Nissan totiž není primárně kvůli zábavě, ale aby auto učinil bezpečnějším díky snadné ovladatelnosti a precizní kontrole na každém povrchu a za všech podmínek.
Od ostatních systémů se liší v tom, že všechna čtyři kola pohání elektřina – jeden elektromotor je na přední nápravě, druhý na zadní. To umožňuje nejen bleskové reakce na pokyny plynovým pedálem (nečekáte na ideální otáčky motoru, nadechnutí turba nebo přeřazení převodovky, točivý moment máte na kolech HNED), ale také zcela precizní rozdělení točivého momentu mezi nápravy a jednotlivá kola (elektronický mozek systému spojuje ovládání pohonu i brzd) podle změn povrchu a okamžité trakce.
V řeči čísel to znamená, že jestliže (elektro)mechanické systémy u jiných značek reagují v řádu tisícin sekundy, e-4ORCE pracuje ještě o řád rychleji, tedy v desetitisícinách sekund. Zní to banálně, ale spolu s okamžitými reakcemi celého elektrického pohonu si změny vážně všimněte – čtyřkolka pracuje hladčeji bez zbytečného protáčení kol, aby si osahala povrch, takže máte za volantem větší pocit jistoty a kontroly.
A je opravdu jedno, na jakém povrchu jedete, jestli po mokré silnici, na zasněžené cestě, po ledové plotně – na kola jde vždy jen tolik síly, kolik dokážou přenést. A klidně můžete mít každé kolo na povrchu s rozdílnou úrovni trakce. Když jsme zastavili v kopci s koly na levé straně na ledu a vpravo na sněhu se štěrkem, Ariya se rozjela bez jediného zahrábnutí nebo smýknutí stranou. Vážně působivé!
Skvělé je i to, že tento elektrický pohon všech čtyř kol nemusíte mít pouze v elektromobilu – je jím vyzbrojený také nový X-Trail s inovativním hybridním pohonem Nissanu. Jeho kola totiž vždy pohání elektromotor (jeden pro FWD a dva u AWD s e-4ORCE) a spalovací motor tu plní pouze funkci generátoru elektřiny. Fakticky tak a volantem máte pocit, že jezdíte s elektromobilem (spalovák prakticky neslyšíte), ale místo nabíjení do něj jen lijete benzin.
V X-Trailu se pohon e-4ORCE chová stejně, ale samozřejmě si všimnete rozdílů mezi oběma auty: Ariya má výhodu nízkého těžiště a perfektního rozdělení hmotnosti 50 : 50, X-Trail je o nějaké tři metráky lehčí a má víc hmoty na předních kolech. Ariya tak ochotněji zatáčí a lépe drží, X-Trail zas snáz dostanete do smyku a déle ho tam udržíte (jeho bezpečnostní síť nereaguje tak úzkostlivě), takže si s ním na sněhu a ledu užijete víc zábavy, pokud je to váš šálek kávy…
Ale pro většinu majitelů bude důležitější, že je na obě auta naprostý spoleh i v těch nejtěžších podmínkách. Nemusíte být kdovíjaký automobilový expert ani testovací pilot, abyste si všimli, že elektrická čtyřkolka zasahuje jemněji a hladčeji, auto tak máte precizněji a snadněji pod kontrolou i v momentech, kdy začíná jít do tuhého.
Nissan X-Trail e-Power e-4ORCE aktuálně pořídíte za akční cenu 990 990 Kč (nabídka však platí pouze do konce března). Elektromobil Ariya s pohonem všech kol e-4ORCE pořídíte za 1 499 990 Kč.