Článek
Vzpomínáte si, když jste ve škole pracovali na skupinových projektech? Spolu se žáky učiliště Škody Auto si prohlížím jejich nejnovější dílo a upřímně, jsem ohromen. Mladoboleslavská automobilka má dlouhou tradici v rozvoji vlastního učiliště a pečlivé přípravě svých budoucích zaměstnanců. Pravidelně se svými žáky vyvíjí speciální projekty, tzv. „žákovské vozy“, jejichž pomocí je učí vymýšlet a vyrábět auta, aniž by je omezovaly legislativní předpisy.
Nejnovějším projektem žáků středního odborného učiliště automobilky je pro mne až strhující Škoda Afriq, vzdávající hold vrcholným továrním soutěžním speciálům. Inspirací pro zatím poslední studentský projekt bylo loňské 120. výročí divize Škoda Motorsport. Studenti spolu s tím oslavují i aktivity Škody Auto i celého koncernu Volkswagen v severní Africe a slavnou Rallye Dakar z dob, kdy se ještě závodilo z Paříže do Dakaru. Proto se jmenuje „Afriq“.
Nová unikátní Škoda Afriq se nám představila už při oficiálním odhalení, ale až při prvním setkání naživo je opravdu ohromující. O to víc, když se můžete posadit za volant a projet se. Afriq je už osmým žákovským autem, a přestože se někomu může zdát extrémní a možná až zbytečný, tradičně vznikl s důležitým posláním. Současně se ze všech žákovských projektů asi nejvíce blíží dalšímu potenciálnímu vývoji, protože speciály vycházející z malých SUV se začínají objevovat i ve vrcholných závodních disciplínách.
Studenti na projektu pracovali ve svém volném čase mimo hlavní školní výuku, přičemž spolupracovali se zkušenými inženýry ze Škody Motorsport i návrháři z oddělení Škoda Design. Výsledkem společného úsilí bažantů a mazáků je „soutěžní speciál“ zakládající na nejmenším městském SUV Kamiq. Inspiruje se celosvětově úspěšným soutěžákem Fabia Rally2 evo, a dokonce má komponenty ze světa závodění.
Škoda Afriq zaujme ikonickým válečným zbarvením závodní divize Škodovky, avšak nejsilnější vliv lidí z motorsportu poznáte až v interiéru. Otevřete dveře s polykarbonátovým oknem, protáhněte se plnohodnotným závodním bezpečnostním rámem, spusťte zadek hluboko do těsné karbonové skořepiny OMP, připoutejte se šestibodovým pásem, vezměte do rukou semišový volant z Fabie Rally2 a rozhlédněte se po spartánském interiéru se semišovou palubní deskou ze závodního speciálu.
Okamžitě nabydete dojmu, že sedíte v opravdovém závoďáku. Najednou si ale všimnete známých prvků, díky nímž je Afriq výrazně snazší na ovládání než tovární soutěžáky. Technika totiž pochází z nejnovější Octavie 4×4 a spojuje čtyřválec 2.0 TSI o 190 koních (140 kW) se sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Čtyřkolka se tak v Kamiqu objevila vůbec poprvé a vyžádala si úpravu podvozku, provedenou techniky z motorsportu.
Nastartujte „civilním“ startovacím tlačítkem a probuďte k životu jinak kultivovaný dvoulitr. Ten ve spojení se speciálně navrženým výfukem vydává hlasitější a intenzivnější soundtrack než v Octavii. Z nejnovější Octavie je navíc i digitální přístrojový štít a volič převodovky. Všechno ostatní ale působí jako v soutěžní Fabii Rally2, protože sedíte zapadlí v závodní sedačce a dozadu nevidíte skoro vůbec. Skrze malá vnější zrcátka sledujete jen prostor okolo zadních kol.
Spolu s jedním z pětadvaceti studentů, pracujících na projektu, se jdeme kousek svézt po úzkých silničkách polygonu v Bělé pod Bezdězem. Škodovka si pro ukázku nejnovějšího žákovského vozu nemohla vybrat lepší místo, protože na zdejším asfaltu pravidelně testují i profesionální závodníci rallye. I kratičké svezení je perfektní ukázkou toho, jak Kamiqu pomohla speciální výbava a závodní zaměření.
Studenti zavařili zadní boční dveře, a proto výrazně pevnější třídveřová karoserie Kamiqu, navíc vyztužená bezpečnostním rámem, umožňuje speciálně naladěnému robustnějšímu podvozku přesnější a citlivější práci s nerovnostmi na asfaltu. Afriq je navíc o zhruba 100 kilogramů lehčí než produkční Kamiq, takže s ním stádo o necelých dvou stovkách koní pěkně cvičí za doprovodu syčícího turbodmychadla.
S vyšší světlou výškou a terénním obutím na 15palcových kolech OZ Racing umí Afriq jezdit rychlým tempem i na šotolině, ale při novinářském „testování“ jezdíme pouze na asfaltu. I tam ale ukazuje, že kde je vůle, tam je cesta. Ptáte se, o čem teď mluvím? Krátce po zastavení si naléváme vodu ze vestavěného inovativního přístroje pro získávání pitné vody z atmosféry a přemýšlíme…
Nejdůležitějším cílem Škody Afriq není okouzlit stylovým vzhledem závoďáku, zaujmout jízdními schopnostmi sporťáku do lehčího terénu nebo ohromit závodním interiérem s outdoorovou navigací, hasícím systémem nebo interkomem. Hlavním posláním všech žákovských projektů je naučit studenty pracovat s nejmodernějšími technologiemi, rozvíjet jejich dovednosti a posilovat jejich cílevědomost i sebevědomí při práci.
Z osobní zkušenosti znám, jak na některých českých automobilových školách doslova zaostává výuka moderních technických řešeních. V některých školách stále učí „stará garda“ podle zastaralých osnov. S nadšením věnují nejvíce času už desetiletí zastaralým technickým řešením, ale moderní technologie jsou pro ně zahaleny rouškou tajemství. Nejnovější elektrifikované pohony, elektronické adaptivní podvozky nebo další dnešní technologie jsou pro ně teprve hudbou budoucnosti, nikoliv současnou přítomností.
A proto si musíme uvědomit, že právě proto jsou žákovské projekty studentů mladoboleslavské automobilky fascinující. Ukazují totiž, co zvládne vyvinout budoucí generace automobilových techniků a inženýrů, když má podporu zkušeného vedení a solidní zázemí. Je až škoda, že takové příležitosti nemá více škol v Česku. Ať už jste fanoušci značky, nebo ne, měli bychom Škodovce poděkovat za to, co dělá pro budoucnost a rozvoj automobilového průmyslu u nás.