Hlavní obsah

Za volantem nejsilnějšího busíku VW všech dob: Nálož novinek potěší početné rodiny i rychlé tatínky

Foto: Volkswagen

Pro modelový rok 2025 přiváží Volkswagen ID. Buzz zásadní novinky. Prodloužená verze pojme šest až sedm cestujících, ostré GTX zase šťouchne do náprav 340 koníky. Všechny novoty jsme prozkoumali osobně na cestách kolem Hannoveru.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Elektrický busík Volkswagen ID. Buzz je rozhodně nejvýraznějším modelem v současném elektroportfoliu značky. Myšlenka jakéhosi Multivanu na baterky, jehož retro design se inspiruje původním „téčkem“, přinesla na trh svěží auto. Svou všestranností však za spalovacím sourozencem zatím zaostávalo. Nabízelo se v jediné variantě, bez čtyřkolky, v krátké karoserii a striktně pro pět cestujících. Všechny tyto nedostatky smazává aktuální modelová péče.

Neviditelné změny

Zvenčí se přitom busík pro rok 2025 prakticky nezměnil. Pořád je to hlavně stylovka, kterou na cestách nemáte šanci přehlédnout. Líbí se nám hlavně odvážné možnosti lakování a rovněž dvoubarevné karoserie, jež odkazují na někdejšího prapředchůdce. Novinkou v nabídce je sportem šmrncnuté GTX, které se odlišuje jiným nárazníkem a specifickým rudým lakem.

Standardní i sportovní verzi lze navíc nově pořídit v prodloužené podobě. Taková karoserie má rozvor delší o pětadvacet centimetrů, zadní posuvné dveře jsou delší o necelých dvacet čísel. Díky tomu vznikl dostatečný prostor pro tři řady sedadel a snadné nastupování zcela vzad.

Foto: Volkswagen

Mezi další novinky v rámci modernizace patří výdechy ventilace pro druhou řadu sedadel, head-up displej nebo elektricky otevíraná boční okénka. Drobnosti, které však při každodenním používání potěší.

ID. Buzz LWB (long wheelbase) lze objednat se šesti nebo sedmi místy a celkově je to teď mnohem praktičtější auto. Dvě sedadla vzadu lze zcela vyjmout, ta prostřední bohužel ne (alespoň ne tak snadno jako v Multivanu, potřebujete speciální nářadí), ale jsou alespoň posuvná. Zůstane-li v autě pět sedaček, vejde se do zavazadelníku až 1 340 litrů věcí, s třetí řadou je to pořád slušných 306 litrů.

Pro řidiče je nejdůležitější inovací lepší infotainment s 12,9″ obrazovkou a novým softwarem. Ten už známe třeba z omlazeného Enyaqu, umožňuje řidiči aktivaci předehřevu baterie tlačítkem, má propracovanější hlasové ovládání s umělou inteligencí a celkově nám chod systému přijde svižnější a menu přehlednější než doposud.

Foto: Volkswagen

Nové GTX s krátkou karoserií utáhne na kouli až 1,8 tuny (delší o 200 kg méně), což u elektroaut nebývá zvykem.

Polepšení pro všechny

Výrazné změny se odehrály také v útrobách. Dosavadní 204koňový elektromotor na zadní nápravě standardních variant nahrazuje nová jednotka s výkonem 286 koní a 560 newtonmetry točivého momentu. Ač je silnější, díky lepšímu odladění slibuje vyšší hospodárnost. Maximální rychlost si navíc polepšila ze současných 140 na 160 km/h.

A proti „starému“ busíku je ochota zrychlovat podstatně výraznější. Nejsou to sice ryzí atletické výkony, ale elektrický šťouchanec je intenzivnější a pocitově si vůz polepšil i při pružném zrychlení. To ostatní se v zásadě nezměnilo. Rodinné MPV i díky nízkému těžišti jede jistě, čitelně, a dokonce i na obouvaných dvacítkách umí být příkladně komfortní. Mezi plusy se řadí i odhlučnění, navzdory stavbě není aerodynamický svist nikterak rušivý ani v dálničním tempu.

Foto: Volkswagen

Jiné jsou i baterky. Dosavadní 77kWh sadu nahrazuje kapacita 79 kWh pro krátkou verzi a 86 kWh v dlouhé karoserii. Normovaný dojezd se v závislosti na zvolené variantě pohybuje od 423 do 487 kilometrů. A co víc, akumulátory lze i rychleji nabíjet. Maximální dobíjecí výkon menší baterie je 185 kW, té větší dokonce 200 kW. Z deseti na osmdesát procent tak potřebujete méně než půl hodiny.

To nové GTX už umí vystřelit opravdu čiperně. Výše zmíněný zadní elektromotor totiž doplňuje ještě 109koňová jednotka vpředu. Výsledkem je pohon všech kol a kombinovaný výkon 340 koní (ano, je to nejsilnější busík v historii), což znamená stovku za 6,1 sekundy. Podvozek je díky tužším pružinám a tlumičům utaženější, jízda ale zůstává příkladně komfortní. ID. Buzz GTX určitě není sportovní náčiní, na to je jednoduše příliš velký, ale svižné přesuny zvládá na jedničku.

Když ale budete akcelerátor drtit u podlahy příliš často, mějte raději zmapované nejbližší nabíječky. GTX nám po pár rychlých kilometrech ukazuje průměrný odběr 25 kWh / 100 km, což by v krátké verzi znamenalo dojezd jen lehce přes 300 km. V klidném tempu ale začíná apetit dvou elektromotorů klesat pod 20 kWh, takže 400 kilometrů byste měli zvládnout bez problémů. V dlouhé zadokolce zkoušíme opak - pohodová jízda s předvídáním se nám odvděčuje průměrem 18 kWh / 100 km. Díky větší baterce bychom tedy ujeli skoro 480 kilometrů.

Ač to zvenčí nevypadá, ID. Buzz prošel opravdu důkladnou modelovou péčí a stal se všestrannějším elektromobilem. Prodloužená karoserie s šesti až sedmi místy, vyšší variabilitou, novými funkcemi, lepším softwarem a bonusem v podobě ostré čtyřkolky GTX, to by se leckdo nebál označit za novou generaci vozu. Posledním tajemstvím zůstávají jen české ceny novinek. Ty se dozvíme během léta, kdy odstartuje předprodej. První kousky se na našich cestách objeví na podzim.

Načítám