Hlavní obsah

Za volantem nejdůležitější škodovky budoucnosti: Elektrický Karoq je dospělé auto se spoustou lákadel. Ale bude se vám líbit?

Foto: Škoda

Již na podzim Škoda představí svůj druhý elektromobil, veledůležité kompaktní SUV Elroq. Za prvním seznámením s maskovanými prototypy jsme vyrazili do nizozemského Amsterdamu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Holandsku se nepřezdívá země vodních kanálů, větrných mlýnů a pestrobarevných tulipánů jen tak pro nic za nic. Když korzujete tou malebnou krajinou kolem hlavního města, skutečně si užijete vodních kanálů, větrných mlýnů a pestrobarevných tulipánů dosyta, navíc máte dost času je obdivovat kvůli velmi opatrně nastaveným rychlostním limitům. Jenže my tu nejsme na poznávacím výletě, ale kvůli práci - takže jaký je vlastně Elroq?

Foto: Škoda Auto

Malebná krajina v Nizozemí je hodná obdivu, my tu jsme ale kvůli autu.

Ten hlavní dojem říká: Hodně podobný většímu Enyaqu. A to není žádná náhoda, protože Elroq stojí na MEB platformě svého většího sourozence. Což je vlastně skvělá zpráva, protože Enyaq je hodně povedený elektromobil, kterého se po světě prodalo již přes 200 tisíc kusů. Elroqu mají nyní jeho osvědčené kvality pomoci k úspěchu ve velmi lukrativním, ale zároveň vysoce konkurenčním segmentu kompaktních SUV (kterých se loni v Evropě prodalo 1,9 milionu kusů).

Co znamená ELROQ?

K modelům Kodiaq, Karoq i Enyaq si Škoda připravila pěknou pohádku o jejich vzniku, ale původ jména novinky je velmi přímočarý a automobilka se jím ani nijak netají – je to prostě ELektrický KaROQ.

Tou první výhodou je velkorysý vnitřní prostor. Elroq má totiž stejný rozvor jako Enyaq a díky tomu může nabídnout i stejně štědrý životní prostor posádce. Uvnitř si tak dospělák udělá pohodlí nejen vpředu, ale také vzadu, kde je dokonce více místa než v Octavii (a navíc může mít Elroq 3zónovou klimatizaci). Elroq má pouze kratší zadní převis, kvůli kterému se kufr scvrknul na 470 litrů (jež sklopením zadní lavice rozšíříte až na 1 580 litrů) – což je ale stále dostatečná hodnota. Praktičnost podporuje řada známých Simply Clever řešení se dvěma novinkami: sítí pod platem kufru a organizérem pod podlahou na uložení kabelů.

ElroqEnyaqKaroq
Délka4 488 mm4 649 mm4 382 mm
Šířka1 879 mm1 879 mm1 841 mm
Výška1 625 mm1 616 mm1 603 mm
Rozvor2 7662 765 mm2 638 mm
Objem kufru470 – 1 580 l585 – 1 711 l521 – 1 630 l

Elroq má s Enyaqem také prakticky shodnou palubní desku, takže se kromě 5palcového informačního displeje před řidičem (na přání ho lze doplnit průhledovým displejem s rozšířenou realitou) a 13palcového infotainmentu v nejnovější (velmi přehledné, svižné a intuitivní formě) můžete těšit na krásnou architekturu, příjemné materiály (často recyklované z PET lahví, starých rybářských sítí nebo odloženého oblečení) a celkově skoro až prémiovou atmosféru.

Foto: Jiří Čermák

Tohle je interiér Enyaqu. Ten v Elroqu je však až na detaily prakticky shodný. A to je skvělá zpráva, protože se vážně povedl!

Platforma Enyaqu přináší také prvotřídní technologie v oblasti jízdních asistentů (vedle asistované jízdy využívající online sdílení dat mezi vozidly je nejnovějším přírůstkem automatické parkování prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu), ale také pohonu. Elroq nabídne pohon zadních nebo všech čtyř kol, výkon 170 až 299 koní a tři kapacity baterií s dojezdem od 350 do 560 km. Rychlonabíjení výkonem až 175 kW (spolu s efektivním termomanagementem) znamená, že efektivní nabíjení (10-80 %) i té největší baterie (verze 85 a 85×) zabere jen 28 minut.

Foto: Škoda

Elroq bude nabízen hned ve čtyřech verzích, od vyloženě městské až po univerzální, s níž můžete vyrazit klidně i na rodinnou dovolenou.

Elroq je milníkem v portfoliu elektrických vozů značky Škoda, prvním z nadcházející řady šesti nových čistě elektrických modelů, navazujících na úspěch modelů Enyaq a Enyaq Coupé. Již první pohled na odvážné prvky designu Modern Solid napovídá, že tento vůz je něčím novým, dokonalou rovnováhou mezi velikostí, vnitřním prostorem a elektromobilitou pro město i mimo něj. Škoda Elroq je navíc vybavena pokročilými technologiemi a asistenčními systémy, které, jak víme, naši zákazníci oceňují. Z tohoto nového přírůstku do naší rozšiřující se rodiny vozů s elektrickým pohonem jsem opravdu nadšený.
Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto
Foto: Škoda Auto

Šéf Škodovky je na novinku právem hrdý.

V tuto chvíli už určitě chápete, proč Elroq jezdí jako Enyaq – stejně sebejistě a přitom pohodlně (místo normálního podvozku si můžete objednat také adaptivní tlumiče DCC), stejně svižně (zvlášť v testované verzi Elroq 85 s výkonem 272 koní), přitom velmi hladce a tiše. Stejně přirozeně a snadno se řídí (obzvlášť průměr otáčení 9,3 metru by vám měl usnadnit každé manévrování), regenerativní brzdění můžete přepínat mezi plachtěním a řízením jedním pedálem – případně si pádly nastavit jeden z několika režimů mezi tím. Nebo to můžete nechat na automatice sledující dopravu před autem, dopravní značení a profil trasy na GPS. Vážně si připadáte jako v autě o třídu dospělejším, než je u kompaktních SUV zvykem.

Foto: Škoda Auto

Škoda Elroq jezdí jako o třídu dospělejší auto. Vlastně tak působí jako celek, což by jí mělo dát zásadní výhodu v boji s rostoucí konkurencí.

Škoda tak zopakovala svůj trik využití upravené platformy většího modelu pro konstrukci menšího – poprvé se tak stalo u Yetiho (s upravenou platformou Octavie Scout), z něhož se stal prodejní hit. A není důvod, proč by tento úspěch Elroq nemohl zopakovat, má pro to všechny předpoklady. Jde o velmi prostorné a dobře vybavené auto s povedeným interiérem a pokročilými technologiemi, které velmi dobře jezdí a příjemně se řídí. Teď už jen, aby se vám líbil…

Foto: Škoda Auto

Elroq bude mít specifický světelný podpis: Nahoře je LED linka denního svícení, dole modul nových Matrix LED světlometů s 36 segmenty poskytujících o 15 % jasnější světlo.

V tuto chvíli však musí tvary a detaily Elroqu ještě zůstat ukryté pod maskováním, ale už jsme viděli i finální verzi bez maskování a vypadá opravdu dobře. Příď s dělenými světly a novou maskou Tech-Deck Face (místo klasického grilu chladiče je tu jen užší černá maska, za níž jsou ukryty radary a senzory) s možností decentního osvětlení nese znaky nového designového směru Modern Solid (ačkoliv zdaleka není tak odvážná jako koncept menšího Epiqu), zatímco do kompaktní zádi jsou integrována světla podobná těm na Enyaqu. Prostě další pohledné a nadčasové auto od designérů Škoda.

Foto: Škoda

Designéři s Elroqem příliš neexperimentovali, představuje takový půlkrok od krystalického stylu směrem k Modern Solid. Kola mohou mít průměr 19-21 palců. Karoserie má propracovanější aerodynamiku, čímž se podařilo snížit koeficient odporu vzduchu na 0,26 (Karoq 0,30).

Škoda Elroq zahajuje novou éru designu značky Škoda. Její funkční, minimalistický a čistý vzhled Modern Solid vyzařuje autentičnost a robustnost, a zachovává tak charakteristické designové prvky značky Škoda, které jsou pro naši značku typické. Modern Solid zároveň přináší skvělé nové vizuální akcenty, jako je lesklá černá maska Tech‑Deck Face. Tímto způsobem se nám podařilo vytvořit novou koncepci přední části vozu a zároveň navázat na známé linie modelů Škoda. Tech‑Deck Face bude v budoucnu charakteristickým designovým prvkem značky Škoda.
Oliver Stefani, šéfdesignér Škoda Auto

Ale na první demaskované fotky a doplnění dalších technických detailů si musíte počkat až do letošního podzimu, kdy proběhne oficiální představení. Už teď je však jasné, že se máte nač těšit…

Kolik bude stát?

O tom nikdo z automobilky samozřejmě ani nemukne. Tak si pojďme zaspekulovat: Nejlevnější Enyaq iV se nyní prodává za akční cenu 899 000 Kč, kratší Elroq by měl vyjít ještě o něco levněji (méně „materiálu“, levnější výroby díky většímu objemu a snížení cen technologií). Ještě o patro níž by pak měl být Epiq s cenou začínající kolem 630 tisíc, takže když tipneme 750-800 tisíc za nejlevnější Elroq 50 a kolem 900 tisíc za Elroq 85, který by mohl být tou ideální verzí, tak se snad příliš nemineme. Uvidíme už za pár měsíců.

Načítám